Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RiFkCUkYjAnqQ1
Ćwiczenie 1
Wśród podanych czynników wskaż ten, który nie ma wpływa na wpływu na proces wietrzenia. Możliwe odpowiedzi: 1. skład mineralogiczny skał, 2. kierunek i siła wiatru, 3. warunki termiczne, 4. warunki hydrologiczne, 5. rodzaj roślinności
RNB4Z1XuI7KwG1
Ćwiczenie 2
Łączenie par. Oceń prawdziwość poniższych zdań zaznaczając prawda lub fałsz:. Organizmy żywe mogą oddziaływać zarówno poprzez wietrzenie chemiczne jak i fizyczne.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Podczas wietrzenia fizycznego dochodzi do zmiany składu mineralnego skał.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Niektóre procesy wietrzenia chemicznego mają charakter odwracalny.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
R1WDyLMLLUZl81
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj wymienione procesy do głównych typów wietrzeń. Wietrzenie fizyczne Możliwe odpowiedzi: 1. Zamróz, 2. Karbonatyzacja, 3. Insolacja, 4. Krystalizacja soli, 5. Utlenianie, 6. Rozpuszczanie Wietrzenie chemiczne Możliwe odpowiedzi: 1. Zamróz, 2. Karbonatyzacja, 3. Insolacja, 4. Krystalizacja soli, 5. Utlenianie, 6. Rozpuszczanie
2
Ćwiczenie 4

Podpisz zdjęcia przedstawiające skutki wietrzenia.

R1W7nkqNhQ836
R49qup8I03LsX
Tu uzupełnij
R1AlJLcN1MrVJ
RL3te3cOZm0eG
Tu uzupełnij
R1D3R5B7W6g3L
R1UWAPmLzHT0n
Tu uzupełnij
RI6t0ntW5BfNM
RRtR3C5Xz2qgM
Tu uzupełnij
R7KsDOA38MB4l
Zaznacz prawidłową odpowiedź. Jak nazywa się inaczej następujący proces: oddzielanie się przypowierzchniowej warstwy skalnej. Zachodzi ponieważ warstwa przypowierzchniowa skały nagrzewa się mocniej niż jej głębsze partie – w efekcie powstają drobne pęknięcia równoległe do powierzchni skalnej i skała się łuszczy. Możliwe odpowiedzi: 1. eksfoliacja, 2.
RYyGiSFidikqw2
Ćwiczenie 5
Uszereguj podane zdania w taki sposób, aby powstał ciąg przyczynowo – skutkowy wietrzenia mrozowego. Pierwsze wydarzenie umieść na górze schematu. Elementy do uszeregowania: 1. spadek temperatury powietrza poniżej 0°C, 2. przemiana fazowa wody w lód, 3. wzrost objętości zamarzającej wody o 9%, 4. nacisk kryształów lodu na ściany szczelin, 5. wnikanie wody w szczeliny i pory skalne, 6. poszerzanie szczelin i rozpad blokowy
R186BRcf8BXSC2
Ćwiczenie 6
Na podstawie e-materiału oraz innych źródeł wiedzy przyporządkuj do wymienionych procesów wietrzeniowych regiony świata, w których występują z największą intensywnością. wietrzenie mrozowe Możliwe odpowiedzi: 1. Góry Dynarskie, 2. Nizina Zachodniosyberyjska, 3. Al-Hamada al-Hamra, 4. Spitsbergen, 5. Wyżyna Brazylijska hydroliza (lateryzacja) Możliwe odpowiedzi: 1. Góry Dynarskie, 2. Nizina Zachodniosyberyjska, 3. Al-Hamada al-Hamra, 4. Spitsbergen, 5. Wyżyna Brazylijska karbonatyzacja Możliwe odpowiedzi: 1. Góry Dynarskie, 2. Nizina Zachodniosyberyjska, 3. Al-Hamada al-Hamra, 4. Spitsbergen, 5. Wyżyna Brazylijska insolacja Możliwe odpowiedzi: 1. Góry Dynarskie, 2. Nizina Zachodniosyberyjska, 3. Al-Hamada al-Hamra, 4. Spitsbergen, 5. Wyżyna Brazylijska redukcja (oglejenie) Możliwe odpowiedzi: 1. Góry Dynarskie, 2. Nizina Zachodniosyberyjska, 3. Al-Hamada al-Hamra, 4. Spitsbergen, 5. Wyżyna Brazylijska
21
Ćwiczenie 7

Wykaż, że procesy wietrzeniowe mogą być obserwowane również na terenach zurbanizowanych.

R1ILzrEfHTTy4
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Podaj przykład wpływu działalności człowieka na przyspieszanie lub spowalnianie procesów wietrzeniowych.

R1bYXCvm0ghAG
(Uzupełnij).