Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Wybrane koncepcje współczesnych teorii kultury.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

II. Różnorodność kulturowa.

Uczeń:

6) analizuje na przykładach zjawisk kulturowych cechy kultury masowej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozróżnia kulturę popularną od kultury masowej;

  • charakteryzuje cechy kultury masowej;

  • wykazuje różnorodność kultury popularnej;

  • podaje przykłady dzieł z kultury popularnej i kultury masowej;

  • ocenia znaczenie demokratyzacji kultury dla rozwoju społecznego.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • prezentacja multimedialna;

  • akwarium.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

Na poprzedniej lekcji uczniowie zostali podzieleni na dwie grupy. Każda z grup proszona jest o przygotowanie slajdów, na których znajdą się informacje i przykłady dzieł z kultury popularnej i kultury masowej.

Faza wstępna

1. Na początku lekcji uczniowie wykorzystując burzę mózgów, definiują kulturę popularną i kulturę masową.

2. Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie podzieleni zostają na dwie grupy. Jedna z nich z przygotowanych slajdów tworzy prezentację na temat kultury popularnej, druga na temat kultury masowej.

2. Każda z grup prezentuje swoją pracę, koledzy oceniają zgodność proponowanych przykładów z definicją.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie zostają podzieleni na dwie grupy i metodą akwarium oceniają znaczenie demokratyzacji kultury dla rozwoju społecznego. Uczniowie zostają podzieleni na dwie grupy. Wewnętrzny krąg uczniów dyskutuje na zadany przez nauczyciela temat, uczniowie z zewnętrznego kręgu oceniają swoich kolegów, wskazując na kulturę dyskusji i właściwy dobór argumentów.

2. Wybrana osoba z grupy obserwującej podsumowuje, czego dowiedziała się w trakcie dyskusji.

Praca domowa:

Uczniowie proszeni są o opisanie lub scharakteryzowanie jednego przykładu dzieła kultury masowej i jednego kultury popularnej. Powinni ocenić jego wartość merytoryczną i artystyczną.

Materiały pomocnicze:

„Kultura popularna”, kulturapopularna‑online.pl.

Zbyszko Melosik, Kultura popularna i tożsamość młodzieży, Kraków 2010.

Antonina Kłoskowska, Kultura masowa, Warszawa 2021.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Może zostać wykorzystane jako przygotowanie do dyskusji.