Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Wybrane koncepcje współczesnych teorii kultury.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
II. Różnorodność kulturowa.
Uczeń:
6) analizuje na przykładach zjawisk kulturowych cechy kultury masowej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozróżnia kulturę popularną od kultury masowej;
charakteryzuje cechy kultury masowej;
wykazuje różnorodność kultury popularnej;
podaje przykłady dzieł z kultury popularnej i kultury masowej;
ocenia znaczenie demokratyzacji kultury dla rozwoju społecznego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
prezentacja multimedialna;
akwarium.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
Na poprzedniej lekcji uczniowie zostali podzieleni na dwie grupy. Każda z grup proszona jest o przygotowanie slajdów, na których znajdą się informacje i przykłady dzieł z kultury popularnej i kultury masowej.
Faza wstępna
1. Na początku lekcji uczniowie wykorzystując burzę mózgów, definiują kulturę popularną i kulturę masową.
2. Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie podzieleni zostają na dwie grupy. Jedna z nich z przygotowanych slajdów tworzy prezentację na temat kultury popularnej, druga na temat kultury masowej.
2. Każda z grup prezentuje swoją pracę, koledzy oceniają zgodność proponowanych przykładów z definicją.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie zostają podzieleni na dwie grupy i metodą akwarium oceniają znaczenie demokratyzacji kultury dla rozwoju społecznego. Uczniowie zostają podzieleni na dwie grupy. Wewnętrzny krąg uczniów dyskutuje na zadany przez nauczyciela temat, uczniowie z zewnętrznego kręgu oceniają swoich kolegów, wskazując na kulturę dyskusji i właściwy dobór argumentów.
2. Wybrana osoba z grupy obserwującej podsumowuje, czego dowiedziała się w trakcie dyskusji.
Praca domowa:
Uczniowie proszeni są o opisanie lub scharakteryzowanie jednego przykładu dzieła kultury masowej i jednego kultury popularnej. Powinni ocenić jego wartość merytoryczną i artystyczną.
Materiały pomocnicze:
„Kultura popularna”, kulturapopularna‑online.pl.
Zbyszko Melosik, Kultura popularna i tożsamość młodzieży, Kraków 2010.
Antonina Kłoskowska, Kultura masowa, Warszawa 2021.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Może zostać wykorzystane jako przygotowanie do dyskusji.