Dla nauczyciela
Autor: Marcin Sawicki
Przedmiot: Historia i teraźniejszość, Historia
Temat: Kamienie przeciw czołgom. Powstanie berlińskie (1953)
Grupa docelowa:
liceum. Zakres podstawowy.
Podstawa programowa:
LI. Świat po II wojnie światowej. Początek zimnej wojny. Uczeń:
charakteryzuje powojenny problem niemiecki;
charakteryzuje zmiany w ZSRS po śmierci Stalina; opisuje wydarzenia w NRD w 1953 roku i na Węgrzech w 1956 roku i Czechosłowacji w 1968 roku.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie,
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia przyczyny powstania berlińskiego;
ocenia, czy powstańcy berlińscy mieli szansę wygrać powstanie;
rozstrzyga, czy powstanie miało charakter antysystemowy;
wyjaśnia, jakie znaczenie miało powstanie berlińskie w dziejach Niemiec i Europy.
Strategie nauczania:
konstruktywizm,
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka,
miniwykład nauczyciela,
praca z uczniem zdolnym,
praca w grupach,
metoda sytuacyjna.
Formy zajęć:
praca całego zespołu klasowego,
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
tablica, pisak, komputer lub kilka stanowisk komputerowych.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Przed lekcją: uczniowie powinni przypomnieć sobie tematy dotyczące sowietyzacji Europy Środkowo‑Wschodniej, konferencji w Poczdamie oraz kryzysu berlińskiego. Nauczyciel wyznacza ucznia (lub grupę uczniów), który przygotuje prezentację multimedialną o skutkach powstania 1953 r.
Faza realizacyjna:
Rekapitulacja wtórna: uczniowie przypominają, jakie postanowienia względem Niemiec zapadły podczas konferencji w Poczdamie, oraz tłumaczą, dlaczego w 1949 r. doszło do podziału Niemiec na dwa państwa.
Krótki wykład nauczyciela: sytuacja w Niemczech Wschodnich przed wybuchem powstania 1953 r. Nauczyciel zapisuje na tablicy ważniejsze zagadnienia: polityka kolektywizacji wsi, industrializacja, masowa emigracja do RFN, ubóstwo, uprzywilejowanie kadry partyjnej, ustanowienia norm itp.
Metoda sytuacyjna. Jest czerwiec 1953 r. W NRD nastroje są rewolucyjne. Uczniowie wcielają się w robotników w Berlinie Wschodnim. Władza nie zamierza ustępować w kwestii norm pracy. Uczniowie podają propozycje, co można w tej sytuacji zrobić (np. rozpocząć masowy strajk, wzniecić powstanie, nic nie robić). Uczniowie wspólnie z nauczycielem zastanawiają się nad konsekwencjami poszczególnych decyzji.
Praca w grupach z multimedium. Uczniowie zapoznają się z mapą interaktywną, a następnie wykonują w czteroosobowych grupach polecenie 3: „O wydarzeniach Niemcy dowiadywali się z radia. Wyobraź sobie, że jesteś dziennikarzem radiowym. Przygotuj raport z wydarzeń 17 czerwca”.
Prezentacja uczniowska dotycząca skutków powstania 1953 r.
Faza podsumowująca:
Wnioski. Uczniowie ponownie wcielają się w rolę robotników z Berlina Wschodniego. Z perspektywy czasu – roku po zakończeniu powstania – oceniają, czy było warto podnieść bunt przeciwko władzy komunistycznej, i uzasadniają swoje zdanie.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Na koniec poleca chętnemu uczniowi podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Praca domowa:
Wykonaj w domu ćwiczenia niezrealizowane na lekcji.
Opracuj podsumowanie tematu „Kamienie przeciw czołgom. Powstanie berlińskie (1953)” w formie pytań do krzyżówki.
Materiały pomocnicze:
P. Johnson, Historia świata od roku 1917 do lat 90‑tych, Warszawa 1992.
J. Krasuski, Europa Zachodnia po II wojnie światowej – dzieje polityczne, Poznań 1990.
W. Laqueur, Historia Europy 1945–1992, Londyn 1993.
krzysztofruchniewicz.eu
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Multimedium wykorzystane w fazie realizacyjnej lekcji (punkt 4).
Spis ilustracji nieopisanych
Ćwiczenie 3 - Ilustracja A: Lipsk, 17 czerwca 1953; Bundesarchiv, Bild, Wikimedia Commons, lic. CC BY‑SA 3.0.
Ćwiczenie 3 - Ilustracja B: Demonstracja w Berlinie 26 czerwca 1953; Bundesarchiv, Bild, Wikimedia Commons, lic. CC BY‑SA 3.0.
Ćwiczenie 3 - Ilustracja C: Berlińczycy dziękują żołnierzom sowieckim za interwencję 17 czerwca 1953; Bundesarchiv, Bild, Wikimedia Commons, lic. CC BY‑SA 3.0.