Dla nauczyciela
Autorka: Dorota Czarny
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Historia organizacji pozarządowych w Polsce
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony:
VI. Społeczeństwo obywatelskie i kultura polityczna.
Uczeń:
3) charakteryzuje główne kierunki aktywności organizacji pozarządowych w Rzeczypospolitej Polskiej; przedstawia specyfikę think‑tanków.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
poznaje historię rozwoju sektora pozarządowego w Polsce po 1918 r.;
wyjaśnia rolę organizacji pozarządowych w rozwoju polskiej gospodarki oraz społeczeństwa obywatelskiego;
analizuje zmieniające się ramy prawne, które określały zakres funkcjonowania stowarzyszeń i fundacji w Polsce;
charakteryzuje różnice w podejściu władz państwowych do organizacji pozarządowych w XX w.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
mapa mentalna;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Wybrana osoba rysuje na tablicy schemat mapy mentalnej, która w czasie lekcji będzie uzupełniana przez uczniów.
Faza realizacyjna
1. Podział klasy na pięć grup. Zespoły zapoznają się w przydzielonymi fragmentami sekcji „Przeczytaj”:
grupa 1 – początki niepodległej Polski i organizacje działające w II RP;
grupa 2 – II wojna światowa;
grupa 3 – Polska Rzeczpospolita Ludowa;
grupa 4 – III Rzeczpospolita;
grupa 5 – organizacje pozarządowe działające w Polsce w XXI w.
Uczniowie mają za zadanie wyszukać najistotniejsze informacje, które podczas omawiania będą wpisywać do mapy mentalnej.
2. Po wyznaczonym czasie pierwsza grupa przedstawia początki działalności pomocy społecznej i to, jak się ona odbywała – jedna osoba zapisuje na tablicy najważniejsze informacje (nawiązując do historii, gdy Polska była pod zaborami – tradycje funkcjonowania pomocy społecznej, fundacje, stowarzyszenia, podając przykłady) do pojęcia „początki organizacji”. Po prezentacji do tablicy podchodzi druga grupa i uzupełnia informacje dotyczące II wojny światowej, potem kolejna grupa – PRL, następna grupa – III Rzeczypospolitej, a ostatnia – organizacji pozarządowych w Polsce w XXI w.
3. Praca w parach. Uczniowie analizują, jak władze państwowe podchodziły do organizacji pozarządowych na przestrzeni stu lat. Następnie uczniowie na forum klasy dyskutują, uwzględniając nie tylko zapis na tablicy, ale i wiedzę z historii Polski.
4. Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Linia chronologiczna” i wykonują dotyczące jej polecenie 1. Nauczyciel wskazuje osobę, która udzieli odpowiedzi, pozostali uczniowie mogą uzupełniać jej wypowiedź. Prowadzący koordynuje wypowiedzi w taki sposób, aby zostały wskazane zmieniające się ramy prawne, które określały zakres funkcjonowania stowarzyszeń i fundacji w Polsce.
5. Nauczyciel poleca wykonanie ćwiczeń nr 1, 2, 4 i 8 z sekcji „Sprawdź się”. Po wykonaniu zadania uczniowie wspólnie omawiają odpowiedzi.
6. Chętne/wybrane osoby przedstawiają organizacje, do których należą, i opowiadają, w jaki sposób angażują się w ich działalność.
Faza podsumowująca
1. Wybrani uczniowie podsumowują lekcję i przedstawiają wnioski. Inni dokonują samooceny i oceny pracy w zespołach.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia interaktywne z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Uchwalenie dekretu o fundacjach i o zatwierdzeniu darowizn i zapisów z dnia 7 lutego 1919 r., isap.sejm.gov.pl.
Konstytucja marcowa, 17 marca 1931 r. art. 108, isap.sejm.gov.pl.
Ogłoszenie przez Prezydenta RP Prawa o stowarzyszeniach, 27 października 1932 r., isap.sejm.gov.pl.
Dekret o zmianie niektórych przepisów prawa o stowarzyszeniach 5 sierpnia 1949 r., isap.sejm.gov.pl.
Konstytucja PRL, 22 lipca 1952 r., art. 72 ust. 1, isap.sejm.gov.pl.
Ustawa z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach, isap.sejm.gov.pl.
Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach, isap.sejm.gov.pl.
Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, isap.sejm.gov.pl.
Filip Pazderski, Indeks poziomu rozwoju i stabilności organizacji obywatelskich w Polsce w roku 2017, isp.org.pl, 2018.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie przed lekcją mogą zapoznać się z linią chronologiczną i na podstawie poznanych dokumentów prawnych i zmieniających się przepisów omawiać rozwijanie się organizacji pozarządowych w Polsce, zwracając uwagę na podejście władz państwowych do istniejących lub powstających organizacji.