Dla nauczyciela
Autor: Anna Jeżewska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wykres funkcji i wykresy wybranych funkcji
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Funkcje. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) określa funkcje jako jednoznaczne przyporządkowanie za pomocą opisu słownego, tabeli, wykresu, wzoru (także różnymi wzorami na różnych przedziałach).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
rysuje wykresy funkcji opisanych za pomocą wzoru, słownie lub zbioru par uporządkowanych
opisuje funkcje różnymi sposobami, gdy znany jest wykres funkcji
odczytuje współrzędne punktów przecięcia wykresu funkcji z osiami układu współrzędnych
stawia hipotezy i weryfikuje wnioski
ocenia wyniki własnej pracy i pracy kolegów
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
śnieżna kula
mapy myśli
dyskusja
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przed lekcją nauczyciel prosi uczniów, aby przypomnieli sobie poznane dotychczas wiadomości dotyczące funkcji.
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji oraz ustala z uczniami kryteria sukcesu.
Uczniowie, podzieleni na grupy, tworzą mapy myśli zawierające poznane dotychczas wiadomości dotyczące funkcji.
Wykonane schematy umieszczają w widocznym miejscu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie, pracując w parach, analizują materiał przedstawiony w sekcji „Przeczytaj”.
Po upływie wyznaczonego czasu tworzą większe grupy, wspólnie uzgadniają wnioski i odpowiadają na pytania zadane w sekcji „Przeczytaj”.
Porównują swoje spostrzeżenia z pozostałymi uczniami.
Wspólne wnioski przedstawiają na forum klasy.
Uczniowie oglądają aplet i obserwują położenie wykresów w zależności od zmiany wartości współczynników liczbowych występujących we wzorach funkcji. Stawiają hipotezy i formułują wnioski.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela i wspólnie omawiają odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Jeden z uczniów podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności takie, jak opisywanie językiem matematycznym zjawisk z otaczającego świata, stosowanie wykresów do opisu funkcji.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wyjaśnia wszelkie wątpliwości oraz ocenia pracę uczniów w czasie zajęć.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują w domu ćwiczenia, których nie rozwiązywali w czasie zajęć.
Praca domowa dla chętnych:
Odszukaj, w dostępnych źródłach informacji, przykłady wykresów, którymi posługujemy się w życiu codziennym.
Materiały pomocnicze:
Definicja funkcji. Sposoby przedstawiania funkcji
Wskazówki metodyczne:
Aplet można wykorzystać do pracy metodą odwróconej klasy.
Uczniowie mogą zapoznać się z apletem w domu i na jego podstawie przygotować krótką prezentację i przedstawić ją na forum klasy.