Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Agnieszka Ruzikowska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Jakie są rodzaje ruchu?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.
II. Mechanika. Uczeń:
3) opisuje ruchy prostoliniowe jednostajne i jednostajnie zmienne, posługując się zależnościami położenia, wartości prędkości oraz drogi od czasu.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.
II. Mechanika. Uczeń:
4) opisuje ruchy prostoliniowe jednostajne i jednostajnie zmienne, posługując się zależnościami położenia, wartości prędkości i przyspieszenia oraz drogi od czasu.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. rozróżnia rodzaje ruchu,

  2. poznaje podstawowe cechy ruchu, dzięki którym można je klasyfikować,

  3. rozumie, jakie są różnice pomiędzy różnymi rodzajami ruchu;

  4. analizuje i interpretuje różne przykłady ruchu,

  5. uzasadnia pogląd, że dane ciało wykonuje dany rodzaj ruchu.

Strategie nauczania:

odwrócona klasa

Metody nauczania:

dyskusja

Formy zajęć:

praca w grupach

Środki dydaktyczne:

tablica

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Uczniowie w ramach pracy domowej czytają moduł „Warto przeczytać” i oglądają symulację. Dodatkowo przygotowują zdjęcia lub fragmenty filmów przedstawiające różne sytuacje z życia codziennego, w których biorą udział poruszające się ciała.
Na początku lekcji nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości i odpowiada na pytania uczniów oraz wspólnie z uczniami podsumowuje to, czego dowiedzieli się z e‑materiałów.

Faza realizacyjna:

Uczniowie podają różne przykłady poszczególnych rodzajów ruchu. Nauczyciel zwraca uwagę na różne szczegóły, które mogą powodować, że ciało tak naprawdę wykonuje inny rodzaj ruchu – na przykład, że samochód jedzie ze stałą wartością prędkości tylko wtedy, gdy na drodze nie ma świateł i nikogo nie wyprzedza.
Następnie uczniowie pracują w grupach korzystając z przygotowanych przez siebie zdjęć i filmów i określają, jaki rodzaj ruchu wykonują ciała na zdjęciach/filmach. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.

Faza podsumowująca:

Uczniowie rozwiązują wspólnie zadanie 6, 7, 8 z zestawu ćwiczeń.

Praca domowa:

W ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości o rodzajach ruchu uczniowie rozwiązują zadania: 2, 3 i 4 z zestawu ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Symulację uczniowie mogą oglądać również na lekcji.