| |
| |
| |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach. II. Mechanika. Uczeń: 3) opisuje ruchy prostoliniowe jednostajne i jednostajnie zmienne, posługując się zależnościami położenia, wartości prędkości oraz drogi od czasu. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach. II. Mechanika. Uczeń: 4) opisuje ruchy prostoliniowe jednostajne i jednostajnie zmienne, posługując się zależnościami położenia, wartości prędkości i przyspieszenia oraz drogi od czasu. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
rozróżnia rodzaje ruchu,
poznaje podstawowe cechy ruchu, dzięki którym można je klasyfikować,
rozumie, jakie są różnice pomiędzy różnymi rodzajami ruchu;
analizuje i interpretuje różne przykłady ruchu,
uzasadnia pogląd, że dane ciało wykonuje dany rodzaj ruchu.
|
| |
| |
| |
| |
| |
|
|
Uczniowie w ramach pracy domowej czytają moduł „Warto przeczytać” i oglądają symulację. Dodatkowo przygotowują zdjęcia lub fragmenty filmów przedstawiające różne sytuacje z życia codziennego, w których biorą udział poruszające się ciała. Na początku lekcji nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości i odpowiada na pytania uczniów oraz wspólnie z uczniami podsumowuje to, czego dowiedzieli się z e‑materiałów. |
|
Uczniowie podają różne przykłady poszczególnych rodzajów ruchu. Nauczyciel zwraca uwagę na różne szczegóły, które mogą powodować, że ciało tak naprawdę wykonuje inny rodzaj ruchu – na przykład, że samochód jedzie ze stałą wartością prędkości tylko wtedy, gdy na drodze nie ma świateł i nikogo nie wyprzedza. Następnie uczniowie pracują w grupach korzystając z przygotowanych przez siebie zdjęć i filmów i określają, jaki rodzaj ruchu wykonują ciała na zdjęciach/filmach. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości. |
|
Uczniowie rozwiązują wspólnie zadanie 6, 7, 8 z zestawu ćwiczeń. |
|
W ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości o rodzajach ruchu uczniowie rozwiązują zadania: 2, 3 i 4 z zestawu ćwiczeń. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Symulację uczniowie mogą oglądać również na lekcji. |