Dla nauczyciela
Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa
Przedmiot: Matematyka
Temat: Kąty pomiędzy odcinkami w graniastosłupach
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum lub technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria. Zakres podstawowy.
Uczeń:
3) rozpoznaje w graniastosłupach i ostrosłupach kąty między odcinkami (np. krawędziami, krawędziami i przekątnymi) oraz kąty między ścianami, oblicza miary tych kątów.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
nazywa kąty pomiędzy odcinkami
wskazuje kąty pomiędzy odcinkami
oblicza miarę kątów pomiędzy odcinkami
oblicza długość odcinka mając daną miarę kąta między odcinkami
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
dyskusja
ćwiczeniowa
Formy pracy:
praca z całą klasą
praca w parach
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora
materiały zawarte w e–podręczniku
przeźroczyste modele graniastosłupów
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wraz z uczniami w formie dyskusji przypomina pojęcia związane z odcinkami i kątami pomiędzy odcinkami w graniastosłupach przy wsparciu sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie wskazują i nazywają kąty w przeźroczystych modelach.
Uczniowie formułują kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przedstawia Przykłady obliczania miar kątów w graniastosłupach z sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel przedstawia Aplet, omawia metodę obliczania przedstawionych w Aplecie kątów.
Uczniowie na dostępnym sprzęcie (laptop, tablet, telefon) zmieniają parametry i proszą sąsiada o znalezienie miar szukanych kątów.
Uczniowie wykonują w parach ćwiczenia 5 – 8 z sekcji „Sprawdź się” w e–podręczniku.
Nauczyciel koordynuje pracę uczniów.
Uczniowie wraz z nauczycielem sprawdzają uzyskane odpowiedzi i rozwiązania, dyskutują nad błędami, o ile się pojawią.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dokonują samooceny osiągnięcia kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 1 – 4 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Graniastosłup prosty i jego własności. Związki miarowe w graniastosłupachGraniastosłup prosty i jego własności. Związki miarowe w graniastosłupach
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać aplet w domu jako utrwalenie materiału.