Dla nauczyciela
Autor: GroMar.eu
Przedmiot: Informatyka
Temat: Grafika rastrowa – ćwiczenia
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przeanalizujesz narzędzia stosowane podczas samodzielnego tworzenia grafiki.
Prześledzisz informacje dotyczące grafiki rastrowej.
Przećwiczysz korzystanie z wybranego programu graficznego i utrwalisz nabyte umiejętności.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Adobe Photoshop CC 2018, GIMP 2.10 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Uczniowie pracując w parach, spisują po trzy pomysły na zadania, z zakresu wykorzystania programu graficznego. Zadania mają być wykonane w ciągu 15 minut i mają zostać konkretnie opisane (np. „projekt wizytówki fryzjerki zawierający dane adresowe i godziny pracy”, „kartka okazjonalna z okazji Światowego Dnia Ziemi”, „stworzenie fotomontażu przedstawiającego wielkie jabłko zamiast słońca na niebie” itd.).
Faza wstępna:
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel prosi o przedstawienie tematów zadań, które uczniowie mieli przygotować. Zespół klasowy decyduje, które zadania trafią do puli do wykonania, a które zostają odrzucone, ponieważ nie są odpowiednimi zadaniami sprawdzającymi umiejętności z grafiki rastrowej.
Prowadzący wyświetla na tablicy interaktywnej zawartość sekcji „Wprowadzenie” i omawia cele do osiągnięcia w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z treścią zawartą w sekcji „Przeczytaj”, odpowiednią dla programu, z którego korzystają. Następnie indywidualnie wykonują zadanie praktyczne.
Praca z multimedium. Uczniowie odpowiadają na pytania w formie quizowej, sprawdzając swoją wiedzę teoretyczną, dotyczącą grafiki rastrowej.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie w parach losują po dwa tematy z wytypowanych wcześniej zagadnień. Ustalają, jak należy wykonać grafikę i dzielą się pracą. Nauczyciel, w razie potrzeby, udziela pomocy.
Faza podsumowująca:
Podsumowanie pracy w parach. Uczniowie dzielą się na zespoły po 4 osoby i omawiają efekty swojej pracy, zwracając uwagę na trudności, które napotkali. Każda czwórka podaje po jednym problemie wraz z przykładowym rozwiązaniem albo pytaniem o rozwiązanie, skierowanym do reszty klasy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Adobe Photoshop CC 2018, GIMP 2.10 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może poprosić uczniów o przygotowanie własnych pytań dotyczących grafiki rastrowej. Następnie uczniowie dodać je do sekcji „Gra interaktywna” i wziąć udział w turnieju. Uczniowie odpowiadają po jednym pytaniu w tym samym czasie, wykorzystując telefony komórkowe. Uczniowie, którzy udzielą złej odpowiedzi, odpadają z turnieju. Gra kończy się, gdy zostanie jeden uczeń, który nie odpowiedział błędnie na żadne pytanie lub gdy wyczerpie się pula pytań.