Dla nauczyciela
Autor: Gabriela Iwińska
Przedmiot: Chemia
Temat: Zastosowanie chromu i jego związków
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy i rozszerzony
Wymagania ogólne
II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:
2) wskazuje na związek właściwości różnorodnych substancji z ich zastosowaniami i ich wpływem na środowisko naturalne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
wymienia związki, jakie tworzy chrom;
charakteryzuje zastosowanie chromu i jego związków;
rozróżnia barwy związków chromu w zależności od stopnia utlenienia chromu.
Strategie nauczania:
strategia asocjacyjna;
strategia problemowa.
Metody i techniki nauczania:
analiza materiału źródłowego oraz ćwiczenia uczniowskie;
dyskusja;
technika zdań podsumowujących;
eksperyment chemiczny;
grafika interaktywna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny;
e‑podręcznik.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytania, zaciekawiając tematem. Przykładowe pytania: co to jest syberyjski czerwony ołów? Z czego składa się pigment do produkcji farb?
Nauczyciel przedstawia uczniom cel zajęć oraz wspólnie ustala z nimi kryteria sukcesu do tematu: „Zastosowanie chromu i jego związków”.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się wymienić związki chemiczne jakie tworzy chrom.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli losowo uczniów na grupy, rozdaje arkusze papieru, mazaki, zadaje pytanie: jakie są zastosowania chromu? Uczniowie przygotowując plakat mogą korzystać z dostępnych źródeł informacji, w tym z e‑materiału. Po zakończeniu pracy przedstawiciel grupy prezentuje efekty na forum klasy z wykorzystaniem techniki gadająca ściana. Nauczyciel i pozostali uczniowie weryfikują poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów.
Eksperyment uczniowski. Uczniowie pozostają w tych samych grupach i będą przeprowadzali eksperyment, w którym sprawdzą, jakie związki chromu można wykorzystać do pokrywania przedmiotów stalowych. Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy. Podopieczni je wypełniają w trakcie pracy oraz przygotowują odpowiedni sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy i wspiera uczniów. Po zakończeniu liderzy prezentują efekty pracy grupowej. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną wypowiedzi.
Uczniowie pracują samodzielnie z grafiką interaktywną w medium bazowym i wykonują zamieszczone tam ćwiczenia.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza stan wiedzy uczniów po przeprowadzonej lekcji zadając przykładowe pytania:
Jakie są typowe stopnie utlenienia chromu w związkach?
W zależności od czego związki chromu przyjmują różne zabarwienie?
Czy chrom reaguje z wodą?
Jaki związek wykorzystuje się w elektrolizie, pirotechnice, wyrobie szkła, klejów, farbiarstwie, w fotografii, w litografii i w przemyśle ceramicznym?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłem/łam...
sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale – zestaw ćwiczeń, które nie zostały rozwiązane podczas zajęć.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jakie są typowe stopnie utlenienia chromu w związkach?
W zależności od czego związki chromu przyjmują różne zabarwienie?
Czy chrom reaguje z wodą?
Jaki związek wykorzystuje się w elektrolizie, pirotechnice, wyrobie szkła, klejów, farbiarstwie, w fotografii, w litografii i w przemyśle ceramicznym?
Doświadczenie chemiczne:
Szkło i sprzęt laboratoryjny są wymienione przy opisie doświadczenia w e‑materiale.
Odczynniki chemiczne są wymienione przy opisie doświadczenia w e‑materiale.
Instrukcja wykonania jest opisana przy opisie doświadczenia w e‑materiale.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Medium w sekcji „Grafika interaktywna” można potraktować jako zadanie domowe dotyczące analizy problemu w temacie „Zastosowanie chromu i jego związków”.