Autor: Beata Wojciechowska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Rozwiązanie układu równań liniowych z dwiema niewiadomymi

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

III. Równania i nierówności.

Zakres podstawowy. Uczeń:

1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny.

IV. Układy równań.

Zakres podstawowy. Uczeń:

1) rozwiązuje układy równań liniowych z dwiema niewiadomymi; podaje interpretację geometryczną układów oznaczonych, nieoznaczonych i sprzecznych;

2) stosuje układy równań do rozwiązywania zadań tekstowych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • formułuje definicję rozwiązania układu równań liniowych z dwiema niewiadomymi

  • sprawdza, czy dane liczby są rozwiązaniem układu równań liniowych z dwiema niewiadomymi

  • przedstawia graficzną ilustrację układu równań pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi

  • odczytuje liczbę rozwiązań układu równań na podstawie jego ilustracji graficznej

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • śnieżna kula

  • dyskusja

Formy pracy:

  • praca w grupach

  • praca indywidualna

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki

  • zasoby multimedialne zawarte w e–materiale

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Uczniowie w domu przypominają sobie informacje na temat rozwiązań równań liniowych z dwiema niewiadomymi oraz pojęcia układów równań.

  2. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie w parach omawiają przygotowane w domu informacje:

    • ile rozwiązań ma równanie liniowe z dwiema niewiadomymi,

    • jak wygląda graficzna interpretacja równania liniowego z dwiema niewiadomymi,

    • pojęcie układu równań.

  2. Każda para próbuje następnie przeanalizować i rozwiązać przykłady zawarte w sekcji „Przeczytaj”.

  3. Po upływie wyznaczonego przez nauczyciela czasu, uczniowie łączą się w sześcioosobowe grupy, porównuję swoje rozwiązania, dzielą się uwagami, wspólnie wyjaśniają wątpliwości.

  4. Uczniowie wspólnie oglądają animację.

  5. Rozwiązują samodzielnie polecenia pod animacją, konsultują wątpliwości i rozwiązania z nauczycielem.

  6. Uczniowie pracując indywidualnie, rozwiązują ćwiczenia interaktywne 1 – 6, omawiają wątpliwości z nauczycielem.

Faza podsumowująca:

  1. Przedstawiciele grup krótko omawiają trudności, na jakie natknęli się podczas rozwiązywania zadań.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 7, 8 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Animacja może być wykorzystana przez uczniów jako pomoc przy rozwiązywaniu pracy domowej. Może być też przydatna na zajęciach poświęconych wyznaczaniu wartości liczbowych wyrażeń algebraicznych.