Dla nauczyciela
Autor: Beata Wojciechowska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Rozwiązanie układu równań liniowych z dwiema niewiadomymi
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny.
IV. Układy równań.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) rozwiązuje układy równań liniowych z dwiema niewiadomymi; podaje interpretację geometryczną układów oznaczonych, nieoznaczonych i sprzecznych;
2) stosuje układy równań do rozwiązywania zadań tekstowych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
formułuje definicję rozwiązania układu równań liniowych z dwiema niewiadomymi
sprawdza, czy dane liczby są rozwiązaniem układu równań liniowych z dwiema niewiadomymi
przedstawia graficzną ilustrację układu równań pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi
odczytuje liczbę rozwiązań układu równań na podstawie jego ilustracji graficznej
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
śnieżna kula
dyskusja
Formy pracy:
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie w domu przypominają sobie informacje na temat rozwiązań równań liniowych z dwiema niewiadomymi oraz pojęcia układów równań.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w parach omawiają przygotowane w domu informacje:
ile rozwiązań ma równanie liniowe z dwiema niewiadomymi,
jak wygląda graficzna interpretacja równania liniowego z dwiema niewiadomymi,
pojęcie układu równań.
Każda para próbuje następnie przeanalizować i rozwiązać przykłady zawarte w sekcji „Przeczytaj”.
Po upływie wyznaczonego przez nauczyciela czasu, uczniowie łączą się w sześcioosobowe grupy, porównuję swoje rozwiązania, dzielą się uwagami, wspólnie wyjaśniają wątpliwości.
Uczniowie wspólnie oglądają animację.
Rozwiązują samodzielnie polecenia pod animacją, konsultują wątpliwości i rozwiązania z nauczycielem.
Uczniowie pracując indywidualnie, rozwiązują ćwiczenia interaktywne 1 – 6, omawiają wątpliwości z nauczycielem.
Faza podsumowująca:
Przedstawiciele grup krótko omawiają trudności, na jakie natknęli się podczas rozwiązywania zadań.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 7, 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Układ równań z dwiema niewiadomymi – opisywanie związków między wielkościami za pomocą równań
Liczba rozwiązań układu równań pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi
Wskazówki metodyczne:
Animacja może być wykorzystana przez uczniów jako pomoc przy rozwiązywaniu pracy domowej. Może być też przydatna na zajęciach poświęconych wyznaczaniu wartości liczbowych wyrażeń algebraicznych.