Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Maćkowska

Przedmiot: Filozofia

Temat: Stoicy

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Pojęcie filozofii. Uczeń:
2) wymienia i charakteryzuje ważniejsze dyscypliny filozofii: metafizyka (ontologia), epistemologia, etyka, filozofia przyrody, antropologia filozoficzna, teologia filozoficzna, filozofia piękna i sztuki (estetyka), filozofia polityki;
IX. Epikureizm i stoicyzm jako dwa paradygmaty etyki. Uczeń:
1) porównuje epikurejski hedonizm i stoicki perfekcjonizm jako zalążki (odpowiednio) konsekwencjalizmu i deontologizmu;
XI. Początki filozoficznej teologii. Uczeń:
1) przedstawia główne starożytne koncepcje absolutu (Boga): demiurg oraz idea dobra (Platon), nieporuszony poruszyciel (Arystoteles), rozumna natura świata (stoicyzm), prajednia (Plotyn);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele lekcji. Uczeń:

  • omawia poglądy szkoły filozoficznej stoików;

  • pozna wybranych przedstawicieli stoicyzmu;

  • oceni aktualność myśli Seneki i Marka Aureliusza;

  • przeanalizuje konsekwencje przyjęcia postawy stoickiej we współczesnym świecie.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • burza mózgów;

  • film;

  • pytania otwarte.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Przed lekcją nauczyciel udostępnia uczniom na platformie materiał „Stoicy”. Uczniowie mają za zadanie przemyśleć odpowiedź na pytanie zawarte w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wprowadzająca:

  1. Prowadzący zajęcia loguje się na platformie, wyświetla temat lekcji oraz cele. Wspólnie z uczestnikami zajęć ustala kryteria sukcesu.

  2. Pytanie otwarte. Nauczyciel loguje się na platformę, wybiera odpowiedni e‑materiał i przystępuje do czynności organizacyjnych. Uczniowie również logują się w systemie i dołączają do grupy. Po podaniu tematu lekcji nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej wybrane pytanie otwarte z e‑materiału: Jak uważasz, czy sentencje Seneki i Marka Aureliusza są nadal aktualne? Uczniowie indywidualnie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

Faza realizacyjna:

  1. Burza mózgów. Nauczyciel informuje uczniów, że będą pracowali wspólnie z wykorzystniem metody burzy mózgów (jeśli jest to potrzebne, wyjaśnia jej zasady). Następnie zapisuje na tablicy pytanie związane z tematem lekcji: Jakie są najważniejsze cechy stoicyzmu? W fazie twórczej uczniowie po kolei zapisują swoje propozycje na tablicy, a potem następuje wspólna weryfikacja pomysłów.

  2. Praca z multimedium nr 2. Nauczyciel wyświetla wykład dr. Tomasza Mazura na temat stoicyzmu. Tym razem uczniowie pracują w parach, przygotowując rozwiązania ćwiczeń nr 1–7. Po wyznaczonym czasie pary odczytują rozwiązania na forum klasy.

  3. Dyskusja. Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Pierwsza z nich przygotowuje argumenty potwierdzające tezę, że w dzisiejszych czasach można przyjąć filozofię stoicką za własną, natomiast druga zbiera argumenty zaprzeczające tej tezie. Po upływie czasu na przygotowanie się do rozmowy nauczyciel inicjuje dyskusję.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel ponownie wyświetla pytanie otwarte z e‑materiału, a uczniowie ponownie na nie odpowiadają. Następnie pyta uczniów, co zmieniło się w ich odpowiedziach oraz w jaki sposób praca na lekcji wpłynęła na te odpowiedzi.

  2. Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Uczniowie oglądają film o Marku Aureliuszu z zakładki „Film edukacyjny” i wykonują polecenia nr 1 i 2:
    - Wyjaśnij, czym się różnią poglądy Marka Aureliusza od myśli innych stoików. Na czym polegała niezwykłość przekazu rzymskiego cesarza?
    - Czy postawa człowieka, o której pisał Marek Aureliusz w „Rozmyślaniach”, może być wzorem osobowym dla współczesnego człowieka? Uzasadnij swoją odpowiedź.

Materiały pomocnicze:

  • Mazur T., O stawaniu się stoikiem: czy jesteście gotowi na sukces?, Warszawa 2014.

  • Fabjański M., Stoicyzm uliczny: jak oswajać trudne sytuacje, Warszawa 2010.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • W ramach przygotowania do lekcji uczniowie zapoznają się z filmem o Marku Aureliuszu i wykonują polecenia zamieszczone pod multimedium.