Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Maćkowska
Przedmiot: Filozofia
Temat: Stoicy
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji. Uczeń:
omawia poglądy szkoły filozoficznej stoików;
pozna wybranych przedstawicieli stoicyzmu;
oceni aktualność myśli Seneki i Marka Aureliusza;
przeanalizuje konsekwencje przyjęcia postawy stoickiej we współczesnym świecie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
burza mózgów;
film;
pytania otwarte.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Przed lekcją nauczyciel udostępnia uczniom na platformie materiał „Stoicy”. Uczniowie mają za zadanie przemyśleć odpowiedź na pytanie zawarte w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Prowadzący zajęcia loguje się na platformie, wyświetla temat lekcji oraz cele. Wspólnie z uczestnikami zajęć ustala kryteria sukcesu.
Pytanie otwarte. Nauczyciel loguje się na platformę, wybiera odpowiedni e‑materiał i przystępuje do czynności organizacyjnych. Uczniowie również logują się w systemie i dołączają do grupy. Po podaniu tematu lekcji nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej wybrane pytanie otwarte z e‑materiału: Jak uważasz, czy sentencje Seneki i Marka Aureliusza są nadal aktualne? Uczniowie indywidualnie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
Faza realizacyjna:
Burza mózgów. Nauczyciel informuje uczniów, że będą pracowali wspólnie z wykorzystniem metody burzy mózgów (jeśli jest to potrzebne, wyjaśnia jej zasady). Następnie zapisuje na tablicy pytanie związane z tematem lekcji: Jakie są najważniejsze cechy stoicyzmu? W fazie twórczej uczniowie po kolei zapisują swoje propozycje na tablicy, a potem następuje wspólna weryfikacja pomysłów.
Praca z multimedium nr 2. Nauczyciel wyświetla wykład dr. Tomasza Mazura na temat stoicyzmu. Tym razem uczniowie pracują w parach, przygotowując rozwiązania ćwiczeń nr 1–7. Po wyznaczonym czasie pary odczytują rozwiązania na forum klasy.
Dyskusja. Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Pierwsza z nich przygotowuje argumenty potwierdzające tezę, że w dzisiejszych czasach można przyjąć filozofię stoicką za własną, natomiast druga zbiera argumenty zaprzeczające tej tezie. Po upływie czasu na przygotowanie się do rozmowy nauczyciel inicjuje dyskusję.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla pytanie otwarte z e‑materiału, a uczniowie ponownie na nie odpowiadają. Następnie pyta uczniów, co zmieniło się w ich odpowiedziach oraz w jaki sposób praca na lekcji wpłynęła na te odpowiedzi.
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie oglądają film o Marku Aureliuszu z zakładki „Film edukacyjny” i wykonują polecenia nr 1 i 2:
- Wyjaśnij, czym się różnią poglądy Marka Aureliusza od myśli innych stoików. Na czym polegała niezwykłość przekazu rzymskiego cesarza?
- Czy postawa człowieka, o której pisał Marek Aureliusz w „Rozmyślaniach”, może być wzorem osobowym dla współczesnego człowieka? Uzasadnij swoją odpowiedź.
Materiały pomocnicze:
Mazur T., O stawaniu się stoikiem: czy jesteście gotowi na sukces?, Warszawa 2014.
Fabjański M., Stoicyzm uliczny: jak oswajać trudne sytuacje, Warszawa 2010.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie zapoznają się z filmem o Marku Aureliuszu i wykonują polecenia zamieszczone pod multimedium.