Nagranie filmowe lekcji pod tytułem Przedstawiciele stoicyzmu. Stoicyzm rzymski.
R1XvxcoNm6P4t
Ćwiczenie 1
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. nazwa szkoły w Atenach założonej przez Zenona z Kition, 2. jeden z najgroźniejszych wrogów człowieka, 3. miejsce pochodzenie Kleantesa – jednego z pierwszych nauczycieli szkoły stoickiej, 4. nauka o najwyższym dobru, 5. odrzucona przez stoików, 6. samowystarczalność
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. nazwa szkoły w Atenach założonej przez Zenona z Kition, 2. jeden z najgroźniejszych wrogów człowieka, 3. miejsce pochodzenie Kleantesa – jednego z pierwszych nauczycieli szkoły stoickiej, 4. nauka o najwyższym dobru, 5. odrzucona przez stoików, 6. samowystarczalność
Rozwiąż krzyżówkę. Czy wiesz, co oznacza pojęcie, które jest jej głównym hasłem?
Jedna z nazw szkoły w Atenach założonej przez Zenona z Kition.
Zdaniem stoików jeden z najgroźniejszych wrogów człowieka.
Miejsce pochodzenia Kleantesa – jednego z pierwszych nauczycieli szkoły stoickiej.
Nauka o najwyższym dobru.
Odrzucona przez stoików.
Samowystarczalność.
1
2
3
4
5
6
RpbVUrFr3ZS5q
Ćwiczenie 2
W jaki sposób stoicy tłumaczyli powstanie świata? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Stoicy uznawali heraklitejską koncepcję ognia jako pierwotnej i dynamicznej zasady świata., 2. Pierwotna zasada kierująca światem dla stoików to bezkres., 3. Stoicy twierdzili, że to Bóg stworzył świat, a następnie się w nim rozpłynął., 4. Stoicy połączyli istniejące teorie i za pierwotną zasadę przyjęli wodę, powietrze, ogień i ziemię, nazywając je „korzeniami wszechrzeczy”.
W jaki sposób stoicy tłumaczyli powstanie świata?
Stoicy uznawali heraklitejską koncepcję ognia jako pierwotnej i dynamicznej zasady świata.
Pierwotna zasada kierująca światem dla stoików to bezkres.
Stoicy twierdzili, że to Bóg stworzył świat, a następnie się w nim rozpłynął.
Stoicy połączyli istniejące teorie i za pierwotną zasadę przyjęli wodę, powietrze, ogień i ziemię, nazywając je „korzeniami wszechrzeczy”.
RXLzh8CR313WP
Ćwiczenie 3
W jaki sposób stoicy przedstawiali cnotę? Zaznacz poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Stoicy uważali, że cnotę może osiągnąć każdy człowiek bez względu na płeć, stan czy pochodzenie., 2. Stoicy uważali cnotę za najwyższy i ostateczny cel., 3. Stoicy uważali, że cnotą jest żyć zgodnie ze społeczną naturą człowieka., 4. Stoicy utożsamili cnotę ze szczęściem., 5. Stoicy uważali, że cnota przynależy tylko Logosowi., 6. Stoicy uważali cnotę za doskonałe rozwinięcie i urzeczywistnienie natury ludzkiej., 7. Stoicy uważali, że cnotą jest niewiedza o tym, co dobre a co złe.
W jaki sposób stoicy przedstawiali cnotę?
Stoicy uważali, że cnotę może osiągnąć każdy człowiek bez względu na płeć, stan czy pochodzenie.
Stoicy uważali cnotę za najwyższy i ostateczny cel.
Stoicy uważali, że cnotą jest żyć zgodnie ze społeczną naturą człowieka.
Stoicy utożsamili cnotę ze szczęściem.
Stoicy uważali, że cnota przynależy tylko Logosowi.
Stoicy uważali cnotę za doskonałe rozwinięcie i urzeczywistnienie natury ludzkiej.
Stoicy uważali, że cnotą jest niewiedza o tym, co dobre i co złe.
R1UWSYktyl008
Ćwiczenie 4
Jaki był stosunek stoików do rzeczywistości pozazmysłowej? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Całkowicie ją odrzucali., 2. Przyjmowali teorię idei Platona, lecz odrzucali metafizykę Arystotelesa., 3. Uznawali istnienie rzeczywistości ponadzmysłowej w bardzo ograniczonej formie., 4. Jedynym istotnym aspektem rzeczywistości pozazmysłowej był Bóg.
Jaki był stosunek stoików do rzeczywistości pozazmysłowej?
Całkowicie ją odrzucali.
Przyjmowali teorię idei Platona, lecz odrzucali metafizykę Arystotelesa.
Uznawali istnienie rzeczywistości ponadzmysłowej w bardzo ograniczonej formie.
Jedynym istotnym aspektem rzeczywistości pozazmysłowej był Bóg.
R1KNOgYBImAra
Ćwiczenie 5
Uzupełnij tekst w taki sposób, by przedstawiał stanowisko stoików. Stoicy wyróżnili dwie pary podstawowych (tu wybierz) 1. utrata bliskich, 2. strach, 3. opanowanie, 4. afektów, 5. śmiercią lub cierpieniem, 6. odwaga, 7. człowieka rozumnego, 8. miłość, 9. pozorne męstwo, 10. pozorne zło, 11. każdego Greka, 12. odwaga i dzielność, 13. szczęście, 14. pozorny smutek, 15. podróż, 16. smutek, 17. ból, 18. cnót, 19. przyjemność i żądza, 20. bogiem, 21. pozorne dobro, 22. nieszczęście. Były one najgorszymi wrogami człowieka. Pierwsza z nich to (tu wybierz) 1. utrata bliskich, 2. strach, 3. opanowanie, 4. afektów, 5. śmiercią lub cierpieniem, 6. odwaga, 7. człowieka rozumnego, 8. miłość, 9. pozorne męstwo, 10. pozorne zło, 11. każdego Greka, 12. odwaga i dzielność, 13. szczęście, 14. pozorny smutek, 15. podróż, 16. smutek, 17. ból, 18. cnót, 19. przyjemność i żądza, 20. bogiem, 21. pozorne dobro, 22. nieszczęście, które uznawali za (tu wybierz) 1. utrata bliskich, 2. strach, 3. opanowanie, 4. afektów, 5. śmiercią lub cierpieniem, 6. odwaga, 7. człowieka rozumnego, 8. miłość, 9. pozorne męstwo, 10. pozorne zło, 11. każdego Greka, 12. odwaga i dzielność, 13. szczęście, 14. pozorny smutek, 15. podróż, 16. smutek, 17. ból, 18. cnót, 19. przyjemność i żądza, 20. bogiem, 21. pozorne dobro, 22. nieszczęście. Druga para to (tu wybierz) 1. utrata bliskich, 2. strach, 3. opanowanie, 4. afektów, 5. śmiercią lub cierpieniem, 6. odwaga, 7. człowieka rozumnego, 8. miłość, 9. pozorne męstwo, 10. pozorne zło, 11. każdego Greka, 12. odwaga i dzielność, 13. szczęście, 14. pozorny smutek, 15. podróż, 16. smutek, 17. ból, 18. cnót, 19. przyjemność i żądza, 20. bogiem, 21. pozorne dobro, 22. nieszczęście i obawa, traktowana przez stoików jako (tu wybierz) 1. utrata bliskich, 2. strach, 3. opanowanie, 4. afektów, 5. śmiercią lub cierpieniem, 6. odwaga, 7. człowieka rozumnego, 8. miłość, 9. pozorne męstwo, 10. pozorne zło, 11. każdego Greka, 12. odwaga i dzielność, 13. szczęście, 14. pozorny smutek, 15. podróż, 16. smutek, 17. ból, 18. cnót, 19. przyjemność i żądza, 20. bogiem, 21. pozorne dobro, 22. nieszczęście. Przedstawiciele szkoły stoickiej twierdzili, że wyzbycie się tych uczuć leży w mocy (tu wybierz) 1. utrata bliskich, 2. strach, 3. opanowanie, 4. afektów, 5. śmiercią lub cierpieniem, 6. odwaga, 7. człowieka rozumnego, 8. miłość, 9. pozorne męstwo, 10. pozorne zło, 11. każdego Greka, 12. odwaga i dzielność, 13. szczęście, 14. pozorny smutek, 15. podróż, 16. smutek, 17. ból, 18. cnót, 19. przyjemność i żądza, 20. bogiem, 21. pozorne dobro, 22. nieszczęście, którego oprócz mądrości wyróżnia (tu wybierz) 1. utrata bliskich, 2. strach, 3. opanowanie, 4. afektów, 5. śmiercią lub cierpieniem, 6. odwaga, 7. człowieka rozumnego, 8. miłość, 9. pozorne męstwo, 10. pozorne zło, 11. każdego Greka, 12. odwaga i dzielność, 13. szczęście, 14. pozorny smutek, 15. podróż, 16. smutek, 17. ból, 18. cnót, 19. przyjemność i żądza, 20. bogiem, 21. pozorne dobro, 22. nieszczęście i niezłomność. Człowieka pozbawionego afektów nie jest w stanie dopaść strach przed (tu wybierz) 1. utrata bliskich, 2. strach, 3. opanowanie, 4. afektów, 5. śmiercią lub cierpieniem, 6. odwaga, 7. człowieka rozumnego, 8. miłość, 9. pozorne męstwo, 10. pozorne zło, 11. każdego Greka, 12. odwaga i dzielność, 13. szczęście, 14. pozorny smutek, 15. podróż, 16. smutek, 17. ból, 18. cnót, 19. przyjemność i żądza, 20. bogiem, 21. pozorne dobro, 22. nieszczęście. Nie jest go również w stanie dotknąć (tu wybierz) 1. utrata bliskich, 2. strach, 3. opanowanie, 4. afektów, 5. śmiercią lub cierpieniem, 6. odwaga, 7. człowieka rozumnego, 8. miłość, 9. pozorne męstwo, 10. pozorne zło, 11. każdego Greka, 12. odwaga i dzielność, 13. szczęście, 14. pozorny smutek, 15. podróż, 16. smutek, 17. ból, 18. cnót, 19. przyjemność i żądza, 20. bogiem, 21. pozorne dobro, 22. nieszczęście, a nawet wychwalana przez poetów (tu wybierz) 1. utrata bliskich, 2. strach, 3. opanowanie, 4. afektów, 5. śmiercią lub cierpieniem, 6. odwaga, 7. człowieka rozumnego, 8. miłość, 9. pozorne męstwo, 10. pozorne zło, 11. każdego Greka, 12. odwaga i dzielność, 13. szczęście, 14. pozorny smutek, 15. podróż, 16. smutek, 17. ból, 18. cnót, 19. przyjemność i żądza, 20. bogiem, 21. pozorne dobro, 22. nieszczęście. Nie istnieje (tu wybierz) 1. utrata bliskich, 2. strach, 3. opanowanie, 4. afektów, 5. śmiercią lub cierpieniem, 6. odwaga, 7. człowieka rozumnego, 8. miłość, 9. pozorne męstwo, 10. pozorne zło, 11. każdego Greka, 12. odwaga i dzielność, 13. szczęście, 14. pozorny smutek, 15. podróż, 16. smutek, 17. ból, 18. cnót, 19. przyjemność i żądza, 20. bogiem, 21. pozorne dobro, 22. nieszczęście, które wpłynie na jego pogodę ducha.
Uzupełnij tekst w taki sposób, by przedstawiał stanowisko stoików. Stoicy wyróżnili dwie pary podstawowych (tu wybierz) 1. utrata bliskich, 2. strach, 3. opanowanie, 4. afektów, 5. śmiercią lub cierpieniem, 6. odwaga, 7. człowieka rozumnego, 8. miłość, 9. pozorne męstwo, 10. pozorne zło, 11. każdego Greka, 12. odwaga i dzielność, 13. szczęście, 14. pozorny smutek, 15. podróż, 16. smutek, 17. ból, 18. cnót, 19. przyjemność i żądza, 20. bogiem, 21. pozorne dobro, 22. nieszczęście. Były one najgorszymi wrogami człowieka. Pierwsza z nich to (tu wybierz) 1. utrata bliskich, 2. strach, 3. opanowanie, 4. afektów, 5. śmiercią lub cierpieniem, 6. odwaga, 7. człowieka rozumnego, 8. miłość, 9. pozorne męstwo, 10. pozorne zło, 11. każdego Greka, 12. odwaga i dzielność, 13. szczęście, 14. pozorny smutek, 15. podróż, 16. smutek, 17. ból, 18. cnót, 19. przyjemność i żądza, 20. bogiem, 21. pozorne dobro, 22. nieszczęście, które uznawali za (tu wybierz) 1. utrata bliskich, 2. strach, 3. opanowanie, 4. afektów, 5. śmiercią lub cierpieniem, 6. odwaga, 7. człowieka rozumnego, 8. miłość, 9. pozorne męstwo, 10. pozorne zło, 11. każdego Greka, 12. odwaga i dzielność, 13. szczęście, 14. pozorny smutek, 15. podróż, 16. smutek, 17. ból, 18. cnót, 19. przyjemność i żądza, 20. bogiem, 21. pozorne dobro, 22. nieszczęście. Druga para to (tu wybierz) 1. utrata bliskich, 2. strach, 3. opanowanie, 4. afektów, 5. śmiercią lub cierpieniem, 6. odwaga, 7. człowieka rozumnego, 8. miłość, 9. pozorne męstwo, 10. pozorne zło, 11. każdego Greka, 12. odwaga i dzielność, 13. szczęście, 14. pozorny smutek, 15. podróż, 16. smutek, 17. ból, 18. cnót, 19. przyjemność i żądza, 20. bogiem, 21. pozorne dobro, 22. nieszczęście i obawa, traktowana przez stoików jako (tu wybierz) 1. utrata bliskich, 2. strach, 3. opanowanie, 4. afektów, 5. śmiercią lub cierpieniem, 6. odwaga, 7. człowieka rozumnego, 8. miłość, 9. pozorne męstwo, 10. pozorne zło, 11. każdego Greka, 12. odwaga i dzielność, 13. szczęście, 14. pozorny smutek, 15. podróż, 16. smutek, 17. ból, 18. cnót, 19. przyjemność i żądza, 20. bogiem, 21. pozorne dobro, 22. nieszczęście. Przedstawiciele szkoły stoickiej twierdzili, że wyzbycie się tych uczuć leży w mocy (tu wybierz) 1. utrata bliskich, 2. strach, 3. opanowanie, 4. afektów, 5. śmiercią lub cierpieniem, 6. odwaga, 7. człowieka rozumnego, 8. miłość, 9. pozorne męstwo, 10. pozorne zło, 11. każdego Greka, 12. odwaga i dzielność, 13. szczęście, 14. pozorny smutek, 15. podróż, 16. smutek, 17. ból, 18. cnót, 19. przyjemność i żądza, 20. bogiem, 21. pozorne dobro, 22. nieszczęście, którego oprócz mądrości wyróżnia (tu wybierz) 1. utrata bliskich, 2. strach, 3. opanowanie, 4. afektów, 5. śmiercią lub cierpieniem, 6. odwaga, 7. człowieka rozumnego, 8. miłość, 9. pozorne męstwo, 10. pozorne zło, 11. każdego Greka, 12. odwaga i dzielność, 13. szczęście, 14. pozorny smutek, 15. podróż, 16. smutek, 17. ból, 18. cnót, 19. przyjemność i żądza, 20. bogiem, 21. pozorne dobro, 22. nieszczęście i niezłomność. Człowieka pozbawionego afektów nie jest w stanie dopaść strach przed (tu wybierz) 1. utrata bliskich, 2. strach, 3. opanowanie, 4. afektów, 5. śmiercią lub cierpieniem, 6. odwaga, 7. człowieka rozumnego, 8. miłość, 9. pozorne męstwo, 10. pozorne zło, 11. każdego Greka, 12. odwaga i dzielność, 13. szczęście, 14. pozorny smutek, 15. podróż, 16. smutek, 17. ból, 18. cnót, 19. przyjemność i żądza, 20. bogiem, 21. pozorne dobro, 22. nieszczęście. Nie jest go również w stanie dotknąć (tu wybierz) 1. utrata bliskich, 2. strach, 3. opanowanie, 4. afektów, 5. śmiercią lub cierpieniem, 6. odwaga, 7. człowieka rozumnego, 8. miłość, 9. pozorne męstwo, 10. pozorne zło, 11. każdego Greka, 12. odwaga i dzielność, 13. szczęście, 14. pozorny smutek, 15. podróż, 16. smutek, 17. ból, 18. cnót, 19. przyjemność i żądza, 20. bogiem, 21. pozorne dobro, 22. nieszczęście, a nawet wychwalana przez poetów (tu wybierz) 1. utrata bliskich, 2. strach, 3. opanowanie, 4. afektów, 5. śmiercią lub cierpieniem, 6. odwaga, 7. człowieka rozumnego, 8. miłość, 9. pozorne męstwo, 10. pozorne zło, 11. każdego Greka, 12. odwaga i dzielność, 13. szczęście, 14. pozorny smutek, 15. podróż, 16. smutek, 17. ból, 18. cnót, 19. przyjemność i żądza, 20. bogiem, 21. pozorne dobro, 22. nieszczęście. Nie istnieje (tu wybierz) 1. utrata bliskich, 2. strach, 3. opanowanie, 4. afektów, 5. śmiercią lub cierpieniem, 6. odwaga, 7. człowieka rozumnego, 8. miłość, 9. pozorne męstwo, 10. pozorne zło, 11. każdego Greka, 12. odwaga i dzielność, 13. szczęście, 14. pozorny smutek, 15. podróż, 16. smutek, 17. ból, 18. cnót, 19. przyjemność i żądza, 20. bogiem, 21. pozorne dobro, 22. nieszczęście, które wpłynie na jego pogodę ducha.
Uzupełnij tekst w taki sposób, by przedstawiał stanowisko stoików.
bogiem, podróż, odwaga i dzielność, nieszczęście, każdego Greka, utrata bliskich, ból, śmiercią lub cierpieniem, pozorne męstwo, odwaga, człowieka rozumnego, strach, przyjemność i żądza, smutek, pozorne dobro, pozorny smutek, opanowanie, afektów, pozorne zło, cnót, szczęście, miłość
Stoicy wyróżnili dwie pary podstawowych ..................................................... Były one najgorszymi wrogami człowieka. Pierwsza z nich to ...................................................., które uznawali za ..................................................... Druga para to .................................................... i obawa, traktowana przez stoików jako ..................................................... Przedstawiciele szkoły stoickiej twierdzili, że wyzbycie się tych uczuć leży w mocy ...................................................., którego oprócz mądrości wyróżnia .................................................... i niezłomność. Człowieka pozbawionego afektów nie jest w stanie dopaść strach przed ..................................................... Nie jest go również w stanie dotknąć ...................................................., a nawet wychwalana przez poetów ..................................................... Nie istnieje ...................................................., które wpłynie na jego pogodę ducha.
RYvZGMXZowX08
Ćwiczenie 6
Zaznacz twierdzenia, które są zgodne z filozoficznym stanowiskiem stoików. Stoicy wyznawali monoteizm, czyli pogląd, że cały świat ma boski charakter. prawdafałsz
Stoicy opowiadali się za dualistyczną koncepcją świata. prawdafałsz
Świat dla stoików był uporządkowanym racjonalnie i działającym celowo kosmosem.prawdafałsz
Według stoików kosmos był kierowany przez jedną boską siłę – Zeusa. prawdafałsz
W kosmosie każda rzecz i każde zdarzenie podlegało prawu konieczności, narzuconemu przez przeznaczenie.prawdafałsz
Zaznacz twierdzenia, które są zgodne z filozoficznym stanowiskiem stoików. Stoicy wyznawali monoteizm, czyli pogląd, że cały świat ma boski charakter. prawdafałsz
Stoicy opowiadali się za dualistyczną koncepcją świata. prawdafałsz
Świat dla stoików był uporządkowanym racjonalnie i działającym celowo kosmosem.prawdafałsz
Według stoików kosmos był kierowany przez jedną boską siłę – Zeusa. prawdafałsz
W kosmosie każda rzecz i każde zdarzenie podlegało prawu konieczności, narzuconemu przez przeznaczenie.prawdafałsz
Wskaż twierdzenia, które są zgodne z filozoficznym stanowiskiem stoików.
Stoicy wyznawali monoteizm, czyli pogląd, że cały świat ma boski charakter. {prawda}{#fałsz}
Stoicy opowiadali się za dualistyczną koncepcją świata. {prawda}{#fałsz}
Świat dla stoików był uporządkowanym racjonalnie i działającym celowo kosmosem.{#prawda}{fałsz}
Według stoików kosmos był kierowany przez jedną boską siłę – Zeusa. {prawda}{#fałsz}
W kosmosie każda rzecz i każde zdarzenie podlegało prawu konieczności, narzuconemu przez przeznaczenie.{#prawda}{fałsz}
Polecenie 2
Zinterpretuj słowa Seneki:
Jakiej rzeczy zewnętrznej potrzeba komuś, kto wszystkie swe dobra zgromadził w sobie?
R1UT8Gimc54q0
(Uzupełnij).
Jakie stanowisko przyjmowała stoicka teoria dotycząca afektów? W jaki sposób stoicy traktowali dobra zewnętrzne? Jakie mieli podejście do uczuć i pragnie? Jaką im nadawali wartość? Co mówili na temat rozumu?
Polecenie 3
Czy uważasz, że w dzisiejszych czasów można przyjąć filozofię stoicką za własną? Jak sobie wyobrażasz życie nowoczesnego stoika?