Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Marcin Sz. Małecki, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Badanie szybkości katalitycznego rozkładu nadtlenku wodoru
Grupa odbiorcza: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Pozyskiwanie, przetwarzanie i tworzenie informacji. Uczeń:
2) ocenia wiarygodność uzyskanych danych.
Cele kształcenia – wymagania szczegółowe
IV. Kinetyka i statyka chemiczna. Energetyka reakcji chemicznych. Uczeń:
4) porównuje wartość energii aktywacji przebiegającej z udziałem i bez udziału katalizatora.
Zakres rozszerzony
IV. Kinetyka i statyka chemiczna. Energetyka reakcji chemicznych. Uczeń:
6) porównuje wartość energii aktywacji przebiegającej z udziałem i bez udziału katalizatora; wyjaśnia działanie katalizatora na poziomie molekularnym.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
określa wpływ stężenia na szybkość rozkładu nadtlenku wodoru;
określa wpływ ilości katalizatora na szybkość rozkładu nadtlenku wodoru;
omawia wpływ katalizatora na szybkość reakcji chemicznej.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
burza mózgów;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
eksperyment chemiczny;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w parach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami z dostępem do Internetu;
słuchawki;
rzutnik multimedialny;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, kreda.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wyświetla okładkę e‑materiału, na której przedstawione są zegary samochodowe i zadaje uczniom pytanie: Co wskazują te zegary? Jak określa się szybkość samochodu? Następnie nauczyciel zadaje uczniom pytanie o wodę utlenioną: Czy ma ona termin ważności? Dlaczego się “pieni” w kontakcie z krwią?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia „kataliza”.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcji.
Faza realizacyjna:
Eksperyment chemiczny – „Badanie szybkości katalitycznego rozkładu nadtlenku wodoru”. Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy wraz z instrukcją wykonania eksperymentu. Uczniowie zapoznają się z instrukcją do ćwiczenia laboratoryjnego zamieszczoną w karcie pracy. Samodzielnie stawiają pytanie badawcze i hipotezy, chętni uczniowie podają je na forum klasy, nauczyciel weryfikuje ich poprawność merytoryczną. (Zamiast eksperymentu nauczyciel może odwołać uczniów do symulacji interaktywnej - Badanie szybkości katalitycznego rozkładu nadtlenku wodoru z uwzględnieniem różnych stężeń nadtlenku wodoru i różnych stężeń katalizatora.)
Prowadzący dzieli uczniów na grupy, rozdaje odpowiedni sprzęt i szkło laboratoryjne, odczynniki chemiczne. Uczniowie montują zestaw i przeprowadzają eksperyment wg instrukcji, obserwują zmiany podczas eksperymentu.
W dalszej części uczniowie nawzajem sprawdzają poprawność obliczeń (nauczyciel służy pomocą) oraz nauczyciel nadzoruje przygotowanie przez uczniów roztworów nadtlenku wodoru.
Uczniowie wykonują kolejne pomiary, zapisując przy tym wyniki, a po ich zebraniu, wraz z prowadzącym, omawiają otrzymane wyniki i dyskutują nad wpływem katalizatora oraz nad wpływem stężenia na szybkość rozkładu nadtlenku wodoru, wyciągają wnioski.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zamieszczone w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów. Przykładowe pytanie skierowane do uczniów: Co to jest katalizator? Kiedy mówimy o katalizie homogenicznej, a kiedy o katalizie heterogenicznej? W jakim celu stosuje się inhibitory w reakcjach chemicznych?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie gromadzą w swoim portfolio :
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Symulacja może być wykorzystana przez uczniów podczas wykonywania pracy domowej oraz podczas przygotowywania się do lekcji.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach): Co to jest katalizator? Kiedy mówimy o katalizie homogenicznej, a kiedy o katalizie heterogenicznej? W jakim celu stosuje się inhibitory w reakcjach chemicznych?
Karty charakterystyk substancji.
Instrukcja do eksperymentu: