Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R15vgXUeufQW01
Ćwiczenie 1
Uzupełnij poniższy tekst wybierając poprawne wyrażenia. Reakcję rozkładu wodnego roztworu nadtlenku wodoru można prowadzić przy użyciu katalizatora stałego, np. MnO2/SiO2. W takim wypadku mamy do czynienia z katalizą homogeniczną/heterogeniczną, ponieważ katalizator i reagenty występują w tej samej fazie/w różnych fazach.
Ro7aWYns0SkCY1
Ćwiczenie 2
Uzupełnij poniższy tekst wybierając poprawne wyrażenia. Reakcję rozkładu wodnego roztworu nadtlenku wodoru można prowadzić przy użyciu katalizatora ciekłego, np. roztworu FeCl3/H3PO4. W takim wypadku mamy do czynienia z katalizą homogeniczną/heterogeniczną, ponieważ katalizator i reagenty występują w tej samej fazie/w różnych fazach.
R1GhAU7LIj4J31
Ćwiczenie 3
Uzupełnij luki w poniższym tekście odpowiednimi wyrażeniami. W celu spowolnienia szybkości reakcji chemicznych stosowane są substancje zwane 1. katalizatorami, 2. kwas ortofosforowy(V), 3. manganian(VII) potasu, 4. inhibitorami. Przykładem takiej substancji, stosowanej do stabilizacji nadtlenku wodoru, może być np. 1. katalizatorami, 2. kwas ortofosforowy(V), 3. manganian(VII) potasu, 4. inhibitorami.
2
Ćwiczenie 4

Uczniowie wykonali doświadczenie. Przygotowali dwa plastry ziemniaka. Na pierwszy z nich wkroplili 3% wodny roztwór nadtlenku wodoru i przy powierzchni ziemniaka zaobserwowali wydzielanie się gazu. Następnie, rozgrzewając metalową płytkę, przyłożyli ją do powierzchni drugiego plastra. Na koniec wkroplili na to miejsce identyczną ilość 3% wodnego roztworu nadtlenku wodoru. Nie zaobserwowali wydzielania się gazu.

RqdOHR333JYHQ
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R1Ge3EJLl6oR9
Gaz wydziela się ponieważ: Możliwe odpowiedzi: 1. Na powierzchni ziemniaka znajdują się substancje inhibitujące reakcję rozkładu nadtlenku wodoru., 2. Na powierzchni ziemniaka znajdują się substancje katalizujące reakcję rozkładu nadtlenku wodoru., 3. Na podstawie obserwacji nie możemy wyjaśnić tego zjawiska.
R1f1N0orMpt9O
Po kontakcie powierzchni ziemniaka z gorącym metalem nie zaobserwowano reakcji ponieważ: Możliwe odpowiedzi: 1. Ziemniak był gorący., 2. Pod wpływem temperatury substancje katalizujące reakcję rozkładu nadtlenku wodoru straciły swoje właściwości., 3. Wkroplono zbyt małą ilość nadtlenku wodoru.
2
Ćwiczenie 5

Uczniowie przeprowadzili eksperyment. Do probówek zawierających (P1) tlenek manganu(IV), (P2) wieprzową wątrobę, (P3) chlorek sodu, (P4) wodny roztwór chlorku żelaza(III) oraz (P5) kwas ortofosforowy(V) wkraplali 3% roztwór nadtlenku wodoru. Zaobserwowali, że w probówkach oznaczonych jako P1, P2, i P4 wydziela się bezbarwny, bezwonny gaz. Delikatnie wprowadzili nad probówki tlące się łuczywko. W wyniku kontaktu z tym gazem łuczywo rozżarzyło się.

RMlPSM8sIFExU
A. Zaznacz, w których probówkach znajdował się katalizator. Możliwe odpowiedzi: 1. P1, 2. P2, 3. P3, 4. P4, 5. P5
RJNlFHLIVSvNe
B. Jaki gaz wydzielał się w wyniku reakcji nadtlenku z substancjami? tlen
R5rrfU0Y6riWH
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
RijpdEz59dUFZ
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
2
Ćwiczenie 6
RrOMB2NFNThGN2
Ilustracja przedstawiająca schemat zestawu do zbierania gazów nierozpuszczalnych lub słabo rozpuszczalnych w wodzie. W łapie zamontowane w statywie umieszczony jest wkraplacz z kranikiem oraz ze szlifem włożony do kolby ssawkowej. W bocznym wylocie kolby ssawkowej założony jest gumowy wężyk, który włożony jest do cylindra miarowego, który to jest odwrócony do góry dnem i zanurzony wodzie wypełniającej zlewkę.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1YngddDkUTlt
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
2
Ćwiczenie 7

Uczeń przeprowadził doświadczenie zilustrowane na poniższym schemacie:

RHjZgOBPIUI02
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na podstawie analizy schematu doświadczenia przeprowadzonego przez ucznia, wykonaj polecenia A i B.

RJncD2JkrRYsY
A. Wskaż, który z poniższych problemów badawczych odpowiada przeprowadzonemu przez ucznia doświadczeniu. Możliwe odpowiedzi: 1. Czy dodatek tlenku manganu(IV) wpływa na szybkość reakcji rozkładu nadtlenku wodoru?, 2. Czy ilość użytego tlenku manganu(IV) wpływa na szybkość reakcji rozkładu nadtlenku wodoru?, 3. Czy stężenie wodnego roztworu nadtlenku wodoru ma wpływ na szybkość reakcji rozkładu nadtlenku wodoru?
RYS2fRohw2uXc
B. Zaznacz wszystkie poprawne obserwacje, które mógł odnotować uczeń w czasie wykonywania analizowanego doświadczenia. Możliwe odpowiedzi: 1. W każdej z probówek wydzielał się bezbarwny, bezwonny gaz, przy czym najmniej intensywne wydzielanie się tego gazu zaobserwowano w probówce nr 1, a najbardziej intensywne - w probówce nr 2., 2. W każdej z probówek wydzielał się bezbarwny, bezwonny gaz, przy czym najbardziej intensywne wydzielanie się tego gazu zaobserwowano w probówce nr 1, a najmniej intensywne - w probówce nr 2., 3. W każdej z probówek wydzielał się bezbarwny, bezwonny gaz, przy czym najbardziej intensywne wydzielanie się tego gazu zaobserwowano w probówce nr 2, a najmniej intensywne - w probówce nr 3., 4. W każdej probówce zaobserwowano roztwarzanie się ciała stałego., 5. W żadnej z probówek nie zaobserwowano objawów reakcji., 6. Po zakończeniu doświadczenia na dnie każdej z probówek znajdował się osad.
21
Ćwiczenie 8

Uczeń wykonał doświadczenie zilustrowane poniższym schematem:

REGmd1tEuRnUO
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na podstawie analizy schematu doświadczenia przeprowadzonego przez ucznia, wykonaj polecenia od A do C.

R1YTTAEHSBxLf
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
31
Ćwiczenie 9

Uczniowie przygotowali zestaw do zbierania gazu „nad wodą”. Odpowiedz, dlaczego tlen można zbierać tą metodą, a tlenek węgla(IV) już nie? Odpowiedź uzasadnij odpowiednimi równaniami reakcji.

R11RuUPXUN4pa
Rozwiązanie oraz odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R16zP7T2ZAYMf
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 10

Mając do dyspozycji 30% roztwór nadtlenku wodoru w wodzie (d=1,11 gcm3), należy otrzymać 20 cm3 (d=1,0 gcm3) roztworu nadtlenku wodoru w wodzie o stężeniu 17%. Jakiej objętości 30% roztworu nadtlenku wodoru i wody należy użyć do przygotowania tego roztworu? Wykonaj odpowiednie obliczenia i odpowiedz na pytanie.

RwiT8XLqKKYjG
Rozwiązanie oraz odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RVicQRbhHTV6O
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 11

Reakcja rozkładu nadtlenku wodoru, w obecności pewnego katalizatora, w temperaturze 298 K, przebiega zgodnie z równaniem kinetycznym:

v=k·H2O

Stała szybkości tej reakcji w podanej temperaturze ma wartość 0,063 1min.

Wiedząc, że stężenie początkowe nadtlenku wodoru, w użytym do reakcji roztworze, wynosiło 2 moldm3 narysuj wykres zależności stężenia roztworu nadtlenku wodoru od czasu trwania reakcji oraz wykres zależności chwilowych szybkości reakcji od stężenia roztworu, w czasie trwania reakcji. Na wykresach zamieść dane dotyczące pierwszych 15 minut trwania reakcji rozkładu nadtlenku wodoru.

R1YSsq5vmm13N
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.