Dla nauczyciela
Autor: Maria Gniłka‑Somerlik
Przedmiot: Język polski
Temat: Czym są miejsca święte w romantycznej pielgrzymce Mickiewicza i Norwida?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
dostrzeże różnicę pomiędzy zwykłym zwiedzaniem a wędrówką romantycznych pielgrzymów;
przeanalizuje wiersze poetów, opisując kreację bohatera – pielgrzyma;
poćwiczy wyszukiwanie środków poetyckich i ich funkcji w wierszach.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Na kilka tygodni przed lekcją nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Zadaniem uczniów jest przygotowanie słuchowiska na podstawie wierszy Cypriana Kamila Norwida Pielgrzym oraz Adama Mickiewicz Pielgrzym. Słuchowisko powinno mieć formę kilkuminutowego nagrania (forma pliku uzgodniona uprzednio z nauczycielem). Podstawową treścią nagrania powinna być deklamacja wierszy. Uczniowie mogą wykorzystać dźwięki tła interpretujące i uzupełniające treść wierszy. Nauczyciel bierze pod uwagę przede wszystkim kreatywność, nie możliwości techniczne.
Faza wprowadzająca:
W fazie wprowadzającej nauczyciel podkreśla znaczenie utworów Cypriana Kamila Norwida i Adama Mickiewicza. Pomocne w tym zakresie może być „Wprowadzenie”. Nauczyciel podaje cele lekcji a jej temat zapisuje na tablicy.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel poleca uczniom zapoznanie się z treścią multimedium. Wszyscy uczniowie na podstawie wykładu Katarzyny Długołęckiej definiują, kim jest pielgrzym w rozumieniu Adama Mickiewicza i Cypriana Norwida. Wyjaśniają również, czym różniła się zwykła podróż od wędrówki pielgrzyma–romantyka. Następnie uczniowie pogłębiają swoją wiedzę zapoznając się z treścią sekcji „Przeczytaj”.
Grupy uczniów prezentują swoje słuchowiska. Cały zespół klasowy ocenia, czy udało się oddać nastrój treści wierszy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie indywidualnie wykonują wybrane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Starają się to zrobić w jak najkrótszym czasie, ale dbając o precyzję odpowiedzi. Nauczyciel, po upływie wyznaczonego czasu, poleca wybranym uczniom, by przedstawili swoje odpowiedzi. Ocenia ich pracę.
Praca domowa:
Praca domowa z e‑materiału: Dokonaj analizy porównawczej wierszy Mickiewicza i Norwida zatytułowanych Pielgrzym i odpowiedz na pytanie zawarte w temacie: Czym są miejsca święte w romantycznej pielgrzymce Mickiewicza i Norwida?
Materiały pomocnicze:
Przybylski Ryszard, Witkowska Alina, Romantyzm, Warszawa 2002.
Stanisław Falkowski, Gladiator prawdy. Norwid - poeta naszych czasów, Tychy 2018.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Prezentacja TED” do podsumowania lekcji.