1
Pokaż ćwiczenia:
111
Ćwiczenie 1

Na podstawie wysłuchanego wykładu dopisz jak najwięcej synonimów do wyrazu „pielgrzym”.

R1BwlZL1fUKMc
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: pielgrzym
R1XzFskybNuHO
pielgrzym: (Uzupełnij).
R1AJdT2BXlAgT1
Ćwiczenie 2
Wybierz właściwe odpowiedzi. Sonet Mickiewicza Pielgrzym odnosi się do: Możliwe odpowiedzi: 1. Litwy, 2. miłości, 3. tęsknoty, 4. kochanki, 5. dziedzictwa, 6. spuścizny, 7. Polski
111
Ćwiczenie 3

Do wypisanych pytań retorycznych z sonetu Mickiewicza Pielgrzym dopisz w tabeli emocje i obawy wyrażane w nich przez podmiot liryczny.

RD8l0KRLzHXue
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
11
Ćwiczenie 4

W podanej strofie zaznacz apostrofę (na zielono), epitet (na niebiesko), orientalizm (na czerwono).

Odpowiedz, jaką funkcję pełnią podane środki poetyckie.

RqykWbfHK8FTC
Litwo! piały mi wdzięczniej twe szumiące lasy, Niż słowiki Bajdaru, Salhiry dziewice; I weselszy deptałem twoje trzęsawice, Niż rubinowe morwy, złote ananasy.
RsSYRwraGaStV
apostrofa (Uzupełnij) epitet (Uzupełnij) orientalizm (Uzupełnij).
RZmVLjEnvo5IS
(Uzupełnij).
R1Im4tJKUTidQ2
Ćwiczenie 5
Zaznacz, w jakiej sytuacji lirycznej jest tytułowy pielgrzym w sonecie Mickiewicza.
Bohater pielgrzymuje, ponieważ: Możliwe odpowiedzi: 1. zwiedza miejsca zachwycające orientalnymi zabytkami i egzotyczną naturą, 2. dąży do miejsca świętego tak jak muzułmanie lub chrześcijanie, 3. ucieka od problemów życia codziennego, napawając się niezwykłymi doświadczeniami w podróży, 4. męczy go nostalgia za utraconą arkadią, która kojarzy mu się z miejscem młodości i przeżytym uczuciem, 5. tworzy wyobrażone krajobrazy i niezwykłe wizje, aby zapomnieć o dręczącej go pustce
21
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z wierszem Norwida Pielgrzym i porównaj go z sonetem Mickiewicza, wskazując elementy poetyki obu wierszy. Odpowiedzi zamieść w tabeli.

RagJ55fNiQjdl
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
31
Ćwiczenie 7

Wypisz trzy słowa–klucze z wiersza Cypriana Kamila Norwida Pielgrzym. Odpowiedz na pytania: Jak je rozumiesz? Jakie budzą skojarzenia? Z jakimi wartościami są powiązane?

RJMiWL1t0tQqR
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
Zapoznaj się z fragmentem analizy wiersza Cypriana Kamila Norwida. Na jej podstawie zapisz, jak poeta rozumie słowo pielgrzym – kim on jest w sensie dosłownym, jak również w kontekście uniwersalnych rozważań nad egzystencją, naturą i losem człowieka.
Zapoznaj się z fragmentem analizy wiersza Cypriana Kamila Norwida. Na jej podstawie zapisz, jak poeta rozumie słowo pielgrzym – kim on jest w sensie dosłownym, jak również w kontekście uniwersalnych rozważań nad egzystencją, naturą i losem człowieka.
Stefan Sawicki Norwida walka z formą

„Stanów‑stan” rozumie Gomulicki jako „stan natchnionego  poety”. Wydaje się przecież, że stanem tym jest ludzkie pielgrzymowanie. W tym wszyscy jesteśmy równi. Pielgrzymowanie jest przeciwieństwem stabilizacji, posiadania. Pielgrzym, homo viator, bez stałego domu („dom mój ruchomy”), zawsze „w drodze”. Bez własnej ziemi -  ironią dźwięczy zwrotka ostatnia. To go wynosi „ponad”. Ponad tych wszystkich, którzy się ze swym stanem pielgrzymim nie chcą pogodzić, krępowani więzami posiadania. A łono nieba, dobrze znane z Biblii, droższe od łona matki, porywające  ku  sobie  duszę pielgrzyma, jest celem wędrówki. „Stanów‑stan” poprzez obraz wieży „sterczącej w chmury” jest skierowany ku górze. Pielgrzym – poprzedzony motywem pielgrzymowania we wcześniejszych wierszach poety – jest utworem o pielgrzymim przeznaczeniu człowieka, o jego pielgrzymowaniu ku niebu, o  „przestrzeni drogi”. Jest również pośrednią oceną  tego, co  uznawali za wartość Norwidowi współcześni.

3 Źródło: Stefan Sawicki, Norwida walka z formą, 1986, s. 66.
R1TbbBPBWnVwo
(Uzupełnij).
Praca domowa

Dokonaj analizy porównawczej liczącej ok. 2000 znaków wierszy Mickiewicza i Norwida zatytułowanych Pielgrzym i odpowiedz na pytanie zawarte w temacie: Czym są miejsca święte w romantycznej pielgrzymce Mickiewicza i Norwida?