Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Marta Kulikowska

Przedmiot: Język polski

Temat: Impresjonistyczna technika obrazowania w wierszu „Na dawno ścięty las w Zakopanem” Kazimierza Przerwy‑Tetmajera

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
II. Kształcenie językowe.
1. Gramatyka języka polskiego. Uczeń:
1) wykorzystuje wiedzę z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni w analizie i interpretacji tekstów oraz tworzeniu własnych wypowiedzi;
2) rozumie zróżnicowanie składniowe zdań wielokrotnie złożonych, rozpoznaje ich funkcje w tekście i wykorzystuje je w budowie wypowiedzi o różnym charakterze;
3) rozpoznaje argumentacyjny charakter różnych konstrukcji składniowych i ich funkcje w tekście; wykorzystuje je w budowie własnych wypowiedzi;
4. Ortografia i interpunkcja. Uczeń:
1) stosuje zasady ortografii i interpunkcji, w tym szczególnie: pisowni wielką i małą literą, pisowni łącznej i rozłącznej partykuły nie oraz partykuły -bym, -byś, -by z różnymi częściami mowy; pisowni zakończeń -ji, -ii, -i ; zapisu przedrostków roz-, bez-, wes-, wz-, ws-; pisowni przyimków złożonych; pisowni nosówek ( a, ę ) oraz połączeń om, on, em, en ; pisowni skrótów i skrótowców;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
3) rozumie i stosuje w tekstach retorycznych zasadę kompozycyjną (np. teza, argumenty, apel, pointa);
6) rozumie, na czym polega logika i konsekwencja toku rozumowania w wypowiedziach argumentacyjnych i stosuje je we własnych tekstach;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
6) tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: wypowiedź o charakterze argumentacyjnym, referat, szkic interpretacyjny, szkic krytyczny, definicja, hasło encyklopedyczne, notatka syntetyzująca;
IV. Samokształcenie.
1. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
2. porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • wskazuje cechy impresjonizmu jako kierunku w malarstwie,

  • określa wpływ impresjonizmu na literaturę,

  • charakteryzuje impresjonistyczny sposób obrazowania zastosowany przez K. Przerwę‑Tetmajera w wierszu Na dawno ścięty las w Zakopanem,

  • opisuje technikę synestezji na podstawie utworu Tetmajera.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi zainteresowanych uczniów o przygotowanie prezentacji nt. malarstwa impresjonistycznego. Jej częścią mogą być obrazy zamieszczone w galerii e‑materiału, ale należy je uzupełnić obrazami i informacjami z innych źródeł. Wszyscy uczniowie powinni obejrzeć galerię obrazów zamieszczoną w e‑materiale. Wybrany lub chętny uczeń przygotowuje się do recytacji wiersza Tetmajera Na dawno ścięty las w Zakopanem.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.

  2. Lekcja zaczyna się od prezentacji przygotowanej przez uczniów w domu. Uczestnicy zajęć oglądając ją, notują w zeszytach cechy malarstwa impresjonistycznego i wrażenia, które odczuwają, oglądając obrazy.

Faza realizacyjna:

  1. Po zakończeniu prezentacji nauczyciel pyta, jakie wrażenia wywołują obejrzane obrazy. Uczniowie odpowiadają swobodnie, a jedna osoba notuje na tablicy pojawiające się określenia; powinny się wśród nich pojawić: kolor, odcień, światło, słońce, plama, chwilowość, ulotność, czas, chwila, przemijanie, impresja itp. Na podstawie zanotowanych wyrażeń uczniowie próbują sformułować własną definicję impresjonizmu, a następnie porównują ją z podaną w słowniku e‑materiału. Nauczyciel może ocenić pracę uczniów, którzy przygotowali prezentację.

  2. Później nauczyciel prosi, by uczniowie, w parach, wykonali polecenie 1 towarzyszące galerii w e‑materiale. Po upływie wyznaczonego czasu uczniowie prezentują i porównują swoje odpowiedzi, a nauczyciel je weryfikuje.

  3. Uczeń, który przygotował się w domu, na polecenie nauczyciela recytuje wiersz Na dawno ścięty las w Zakopanem. Pozostali, słuchając, próbują wynotować elementy charakterystyczne dla impresjonistycznego obrazowania. Nauczyciel ocenia recytację.

  4. Następnie uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się” wskazane przez nauczyciela, a związane z interpretacją wiersza Tetmajera. Po upływie wyznaczonego czasu nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

  2. W rozmowie podsumowującej lekcję nauczyciel zadaje pytanie: czy potrafilibyście wskazać dzieła z innych dziedzin sztuki (np. muzyczne, filmowe), które wykorzystują środki wyrazu charakterystyczne dla impresjonizmu?

Praca domowa:

  1. Ćwiczenie 8 oraz polecenie z pracy domowej z e‑materiału dla uczniów szczególnie zainteresowanych.

Materiały pomocnicze:

  • Impresjonizm – przewodnik dla początkujących, Khan Academy; Impresjonistyczna kompozycja inspirowana wierszami Verlaine'a przemawia nawet do wampirów..., Claude Debussy, Clair de lune, Ninateka

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Galeria zdjęć interaktywnych” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.