Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Impresjonistyczna technika obrazowania w wierszu „Na dawno ścięty las w Zakopanem” Kazimierza Przerwy‑Tetmajera
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wskazuje cechy impresjonizmu jako kierunku w malarstwie,
określa wpływ impresjonizmu na literaturę,
charakteryzuje impresjonistyczny sposób obrazowania zastosowany przez K. Przerwę‑Tetmajera w wierszu Na dawno ścięty las w Zakopanem,
opisuje technikę synestezji na podstawie utworu Tetmajera.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi zainteresowanych uczniów o przygotowanie prezentacji nt. malarstwa impresjonistycznego. Jej częścią mogą być obrazy zamieszczone w galerii e‑materiału, ale należy je uzupełnić obrazami i informacjami z innych źródeł. Wszyscy uczniowie powinni obejrzeć galerię obrazów zamieszczoną w e‑materiale. Wybrany lub chętny uczeń przygotowuje się do recytacji wiersza Tetmajera Na dawno ścięty las w Zakopanem.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Lekcja zaczyna się od prezentacji przygotowanej przez uczniów w domu. Uczestnicy zajęć oglądając ją, notują w zeszytach cechy malarstwa impresjonistycznego i wrażenia, które odczuwają, oglądając obrazy.
Faza realizacyjna:
Po zakończeniu prezentacji nauczyciel pyta, jakie wrażenia wywołują obejrzane obrazy. Uczniowie odpowiadają swobodnie, a jedna osoba notuje na tablicy pojawiające się określenia; powinny się wśród nich pojawić: kolor, odcień, światło, słońce, plama, chwilowość, ulotność, czas, chwila, przemijanie, impresja itp. Na podstawie zanotowanych wyrażeń uczniowie próbują sformułować własną definicję impresjonizmu, a następnie porównują ją z podaną w słowniku e‑materiału. Nauczyciel może ocenić pracę uczniów, którzy przygotowali prezentację.
Później nauczyciel prosi, by uczniowie, w parach, wykonali polecenie 1 towarzyszące galerii w e‑materiale. Po upływie wyznaczonego czasu uczniowie prezentują i porównują swoje odpowiedzi, a nauczyciel je weryfikuje.
Uczeń, który przygotował się w domu, na polecenie nauczyciela recytuje wiersz Na dawno ścięty las w Zakopanem. Pozostali, słuchając, próbują wynotować elementy charakterystyczne dla impresjonistycznego obrazowania. Nauczyciel ocenia recytację.
Następnie uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się” wskazane przez nauczyciela, a związane z interpretacją wiersza Tetmajera. Po upływie wyznaczonego czasu nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
W rozmowie podsumowującej lekcję nauczyciel zadaje pytanie: czy potrafilibyście wskazać dzieła z innych dziedzin sztuki (np. muzyczne, filmowe), które wykorzystują środki wyrazu charakterystyczne dla impresjonizmu?
Praca domowa:
Ćwiczenie 8 oraz polecenie z pracy domowej z e‑materiału dla uczniów szczególnie zainteresowanych.
Materiały pomocnicze:
Impresjonizm – przewodnik dla początkujących, Khan Academy; Impresjonistyczna kompozycja inspirowana wierszami Verlaine'a przemawia nawet do wampirów..., Claude Debussy, Clair de lune, Ninateka
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Galeria zdjęć interaktywnych” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.