Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R18ASrnrXH1Cx1
Ćwiczenie 1
Kiedy powstał impresjonizm malarski? Możliwe odpowiedzi: 1. lata 60. XIX wieku, 2. lata 70. XIX wieku, 3. lata 80. XIX wieku, 4. lata 90. XIX wieku
11
Ćwiczenie 2
R4KpwuDV5dm6a1
Oceń prawdziwość zdań. Zaznacz P – jeśli zdanie jest prawdziwe lub F – jeśli jest fałszywe. 2. Możliwe odpowiedzi: Kazimierz Przerwa-Tetmajer nie zajmował się zdobywaniem szczytów, interesowała go tylko możliwość obcowania z naturą., P, F. 3. Możliwe odpowiedzi: Kazimierz Przerwa-Tetmajer nie zajmował się zdobywaniem szczytów, interesowała go tylko możliwość obcowania z naturą., P, F. 4. Możliwe odpowiedzi: Kazimierz Przerwa-Tetmajer nie zajmował się zdobywaniem szczytów, interesowała go tylko możliwość obcowania z naturą., P, F
RuCRRXjTUNteY11
Ćwiczenie 3
Połącz elementy pejzażu przedstawionego w wierszu Na dawno ścięty las w Zakopanem z kolorami, które zostały im w utworze przypisane. niebo Możliwe odpowiedzi: 1. kolor różowy, 2. kolor srebrny, 3. kolor zielony, 4. kolor złoty, 5. kolor błękitny las Możliwe odpowiedzi: 1. kolor różowy, 2. kolor srebrny, 3. kolor zielony, 4. kolor złoty, 5. kolor błękitny las Możliwe odpowiedzi: 1. kolor różowy, 2. kolor srebrny, 3. kolor zielony, 4. kolor złoty, 5. kolor błękitny szczyt góry Możliwe odpowiedzi: 1. kolor różowy, 2. kolor srebrny, 3. kolor zielony, 4. kolor złoty, 5. kolor błękitny szczyt góry Możliwe odpowiedzi: 1. kolor różowy, 2. kolor srebrny, 3. kolor zielony, 4. kolor złoty, 5. kolor błękitny
11
Ćwiczenie 4

Wskaż w wierszu Na dawno ścięty las w Zakopanem czasowniki odnoszące się do wrażeń typowych dla malarstwa impresjonistycznego. Uzasadnij swój wybór.

Kazimierz Przerwa-Tetmajer Na dawno ścięty las w Zakopanem

Rano. Świta zaledwie. Na Giewontu głowie
opierają się senne, błękitne niebiosy,
na trawie wokoło mnie świecą krople rosy
i las się rosą mieni srebrnie i różowie.

Cudny górski las w słońca wschodzie promienistym!
Ach! Jakże go pamiętam! Każde drzewo w ciszy,
każdy pień, strom radosny, co ku słońcu dyszy
żywiczną ostrą wonią i w błękicie czystym

dumną dzidę wierzchołka z zielonego złota
wyrzyna dyjamentem w niebieskim krysztale,
a po pniach ciemnych światło słoneczne migota…

Las stoi w pieśni blasku i w słonecznej chwale –
o święty, o w mą pamięć dyjamentem wcięty
las o świcie przed wyjściem w góry – dawno ścięty.

ac1 Źródło: Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Na dawno ścięty las w Zakopanem, [w:] tegoż, Poezje, Warszawa 1980, s. 1019.
R10anMWUSZbAH
CZASOWNIK (Uzupełnij). UZASADNIENIE (Uzupełnij). CZASOWNIK (Uzupełnij). UZASADNIENIE (Uzupełnij). CZASOWNIK (Uzupełnij). UZASADNIENIE (Uzupełnij). CZASOWNIK (Uzupełnij). UZASADNIENIE (Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 5
Poszukaj w wierszu Na dawno ścięty las w Zakopanem odwołań do zmysłów: wzroku, słuchu, węchu, smaku i dotyku i podaj przykładowy fragment dotyczący każdego ze zmysłów. Jeśli nie znajdziesz w danym przypadku żadnego cytatu, wpisz: brak.
Poszukaj w wierszu Na dawno ścięty las w Zakopanem odwołań do zmysłów: wzroku, słuchu, węchu, smaku i dotyku i podaj przykładowy fragment dotyczący każdego ze zmysłów. Jeśli nie znajdziesz w danym przypadku żadnego cytatu, wpisz: brak.
Kazimierz Przerwa-Tetmajer Na dawno ścięty las w Zakopanem

Rano. Świta zaledwie. Na Giewontu głowie 
opierają się senne, błękitne niebiosy, 
na trawie wokoło mnie świecą krople rosy 
i las się rosą mieni srebrnie i różowie.

Cudny górski las w słońca wschodzie promienistym! 
Ach! Jakże go pamiętam! Każde drzewo w ciszy, 
każdy pień, strom radosny, co ku słońcu dyszy 
żywiczną ostrą wonią i w błękicie czystym

dumną dzidę wierzchołka z zielonego złota 
wyrzyna dyjamentem w niebieskim krysztale, 
a po pniach ciemnych światło słoneczne migota…

Las stoi w pieśni blasku i w słonecznej chwale – 
o święty, o w mą pamięć dyjamentem wcięty 
las o świcie przed wyjściem w góry – dawno ścięty.

ac1 Źródło: Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Na dawno ścięty las w Zakopanem, [w:] tegoż, Poezje, Warszawa 1980, s. 1019.
RuxaQ1OQ8OJHa1
wzrok (Uzupełnij). słuch (Uzupełnij). węch (Uzupełnij). smak (Uzupełnij). dotyk (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6
Objaśnij w około 100 słowach termin „synestezja”, powołując się na przykłady z wiersza Tetmajera Na dawno ścięty las w Zakopanem.
Objaśnij w około 100 słowach termin „synestezja”, powołując się na przykłady z wiersza Tetmajera Na dawno ścięty las w Zakopanem.
uzupełnij treść
31
Ćwiczenie 7

Opisz w 200 słowach nastrój wiersza Na dawno ścięty las w Zakopanem.

uzupełnij treść
31
Ćwiczenie 8
Zapoznaj się z opisami zamieszczonymi w galerii interaktywnej i stwórz rozprawkę na 200 słów, w której odpowiesz na pytanie: Jakie cechy malarstwa impresjonistycznego wykorzystał Tetmajer/były inspiracją dla Tetmajera w wierszu Na dawno ścięty las w Zakopanem?
Zapoznaj się z opisami zamieszczonymi w galerii interaktywnej i stwórz rozprawkę na 200 słów, w której odpowiesz na pytanie: Jakie cechy malarstwa impresjonistycznego wykorzystał Tetmajer/były inspiracją dla Tetmajera w wierszu Na dawno ścięty las w Zakopanem?
uzupełnij treść
Praca domowa

Poszukaj innych wierszy Kazimierza Przerwy‑Tetmajera, w których według ciebie można zauważyć wpływy impresjonizmu. 
Zbierz odpowiednie argumenty  i przygotuj się do dyskusji na temat impresjonizmu w poezji Kazimierza Przerwy‑Tetmajera.