Galeria zdjęć interaktywnych
Polecenie 1
Zapoznaj się z opisami obrazów francuskich impresjonistów oraz dzieł inspirowanych ich twórczością, a następnie wypisz jak najwięcej cech tego malarstwa.
Zapoznaj się z opisami obrazów francuskich impresjonistów oraz dzieł inspirowanych ich twórczością, a następnie wypisz jak najwięcej cech tego malarstwa.
Przyjrzyj się obrazom francuskich impresjonistów oraz dziełom inspirowanym ich twórczością, a następnie wypisz jak najwięcej cech malarstwa, które zauważysz na załączonych reprodukcjach.
Obraz przedstawia pejzaż. Na pierwszym planie widoczna jest rzeka. Płyną po niej małą łodzią wiosłową dwie kobiety. Jedna z nich wiosłuje. Są elegancko ubrane. Na głowach mają kapelusze. Na drugim planie widać brzeg rzeki. Jest porośnięty zieloną trawą. Przy brzegu stoi zacumowana mała łódź. Tuż obok niej płynie mała żaglówka. Wzdłuż rzeki biegnie droga. Widać przy niej murowane ogrodzenie, a za nim mały dworek. Wokół niego rosną wysokie drzewa. W pobliżu posiadłości, za jej płotem, także rosną drzewa.
Opis: 1. Pejzaż był najważniejszym tematem malarstwa impresjonistycznego, które narodziło się z potrzeby wyjścia z pracowni i tworzenia pod bezpośrednią inspiracją natury., 2. nie dążyli do realistycznego odwzorowania malowanego krajobrazu, lecz starali się oddać wrażenia doznawane przez ludzkie oko o różnych porach dnia., 3. Nanoszone na płótno małe plamy farby – widoczne na przykład w dziełach Auguste’a Renoira – postrzegane z oddali, tworzyły nowe jakości barwne, niespotykane w dotychczasowej sztuce.
Obraz przedstawia pejzaż. Na pierwszym planie widoczna jest rzeka. Płyną po niej małą łodzią wiosłową dwie kobiety. Jedna z nich wiosłuje. Są elegancko ubrane. Na głowach mają kapelusze. Na drugim planie widać brzeg rzeki. Jest porośnięty zieloną trawą. Przy brzegu stoi zacumowana mała łódź. Tuż obok niej płynie mała żaglówka. Wzdłuż rzeki biegnie droga. Widać przy niej murowane ogrodzenie, a za nim mały dworek. Wokół niego rosną wysokie drzewa. W pobliżu posiadłości, za jej płotem, także rosną drzewa.
Opis: 1. Pejzaż był najważniejszym tematem malarstwa impresjonistycznego, które narodziło się z potrzeby wyjścia z pracowni i tworzenia pod bezpośrednią inspiracją natury., 2. nie dążyli do realistycznego odwzorowania malowanego krajobrazu, lecz starali się oddać wrażenia doznawane przez ludzkie oko o różnych porach dnia., 3. Nanoszone na płótno małe plamy farby – widoczne na przykład w dziełach Auguste’a Renoira – postrzegane z oddali, tworzyły nowe jakości barwne, niespotykane w dotychczasowej sztuce.Auguste Renoir, Sekwana w Asnières (1875).
Źródło: domena publiczna.
Obraz przedstawia pejzaż. Na pierwszym planie widoczny jest duży park. Jest wiosna lub lato. Wszystko w parku kwitnie. Na pierwszym planie widać trawnik pełen różnokolorowych kwiatów. W oddali są drzewa. Części z nich kwitnie. Na drugim planie, za drzewami, widoczny jest budynek. Przed nim przebiega ścieżka. Przechadzają się nią spacerujący ludzie.
Opis: 1. Impresjonizm współtworzył z Renoirem m.in. jego przyjaciel Claude Monet. Uznawany dziś za niekwestionowanego mistrza impresjonizmu, długo walczył o docenienie swojej wizji malarstwa., 2. Wśród obrazów Moneta ważne miejsce zajmują dzieła przedstawiające ogrody i parki, w których twórca ukazywał różnorodność barw kołyszących się na wietrze liści.
Obraz przedstawia pejzaż. Na pierwszym planie widoczny jest duży park. Jest wiosna lub lato. Wszystko w parku kwitnie. Na pierwszym planie widać trawnik pełen różnokolorowych kwiatów. W oddali są drzewa. Części z nich kwitnie. Na drugim planie, za drzewami, widoczny jest budynek. Przed nim przebiega ścieżka. Przechadzają się nią spacerujący ludzie.
Opis: 1. Impresjonizm współtworzył z Renoirem m.in. jego przyjaciel Claude Monet. Uznawany dziś za niekwestionowanego mistrza impresjonizmu, długo walczył o docenienie swojej wizji malarstwa., 2. Wśród obrazów Moneta ważne miejsce zajmują dzieła przedstawiające ogrody i parki, w których twórca ukazywał różnorodność barw kołyszących się na wietrze liści.Claude Monet, Park Monceau (1876).
Źródło: domena publiczna.
Obraz przedstawia pejzaż. Na pierwszym planie widoczne są dwa drabiniaste wozy z sianem. Oddalają się one od widza. Wozy jadą polną drogą. Wiedzie ona pośród pól.W oddali, na drugim planie, widać zadrzewione wzgórz. Obraz malowany jest drobnymi, nieregularnymi, fakturowo nakładanymi plamkami. Stanowi niemal abstrakcyjne przedstawienie rzeczywistości.
Opis: 1. Jednym z pierwszych polskich impresjonistów był Józef Pankiewicz (1866–1940)., 2. Pankiewicz z wielką odwagą przenosił osiągnięcia francuskich malarzy na rodzimy grunt, mimo niechęci krytyki. Jego Wóz z sianem należy do najbardziej wyrazistych świadectw wpływu taki twórców, jak Monet czy Renoir.
Obraz przedstawia pejzaż. Na pierwszym planie widoczne są dwa drabiniaste wozy z sianem. Oddalają się one od widza. Wozy jadą polną drogą. Wiedzie ona pośród pól.W oddali, na drugim planie, widać zadrzewione wzgórz. Obraz malowany jest drobnymi, nieregularnymi, fakturowo nakładanymi plamkami. Stanowi niemal abstrakcyjne przedstawienie rzeczywistości.
Opis: 1. Jednym z pierwszych polskich impresjonistów był Józef Pankiewicz (1866–1940)., 2. Pankiewicz z wielką odwagą przenosił osiągnięcia francuskich malarzy na rodzimy grunt, mimo niechęci krytyki. Jego Wóz z sianem należy do najbardziej wyrazistych świadectw wpływu taki twórców, jak Monet czy Renoir.Józef Pankiewicz, Wóz z sianem (1890).
Źródło: domena publiczna.
Obraz przedstawia pejzaż. Na pierwszym planie widoczny jest duży staw. Jego tafla jest gładka. Oświetla ją jasno świecące słońce. Odbijają się w niej sylwetki drzew rosnących przy brzegu. Drzewa są duże, rozłożyste. Porastają duży fragment brzegu. Na drugim planie, po lewej stronie obrazu, widać wiejską chałupę. Ma spadzisty dach, jest pokryta strzechą.
Opis: 1. Oscylujący w swojej twórczości między impresjonizmem a symbolizmem Władysław Podkowiński (1866–1895) ma w swoim dorobku kilka niezwykłych dzieł pejzażowych., 2. W Olszynce, gdzie malarz z wielkim wyczuciem oddał rozmyte odbicie drzew widoczne na tafli wody oświetlonej słońcem.
Obraz przedstawia pejzaż. Na pierwszym planie widoczny jest duży staw. Jego tafla jest gładka. Oświetla ją jasno świecące słońce. Odbijają się w niej sylwetki drzew rosnących przy brzegu. Drzewa są duże, rozłożyste. Porastają duży fragment brzegu. Na drugim planie, po lewej stronie obrazu, widać wiejską chałupę. Ma spadzisty dach, jest pokryta strzechą.
Opis: 1. Oscylujący w swojej twórczości między impresjonizmem a symbolizmem Władysław Podkowiński (1866–1895) ma w swoim dorobku kilka niezwykłych dzieł pejzażowych., 2. W Olszynce, gdzie malarz z wielkim wyczuciem oddał rozmyte odbicie drzew widoczne na tafli wody oświetlonej słońcem.Władysław Podkowiński, Olszynka (1894).
Źródło: domena publiczna.
Obraz przedstawia pejzaż górski. Na pierwszym planie widoczny jest duży masyw górski. Jest złożony z Wielkiego Giewontu, Małego Giewontu i Długiego Giewontu. Szczyt Wielkiego Giewontu oświetlony jest promieniami zachodzącego słońca. Na zboczach masywu widoczne są żleby. Na samym dole obrazu majaczą się niewyraźnie sylwetki wierzchołków drzew. W lewym rogu obrazu, na niebie widać sylwetkę dużego ptaka.
Opis: 1. Leon Wyczółkowski (1852–1936) zasłynął jako jeden z najwybitniejszych malarzy Tatr okresu Młodej Polski. Chociaż reprezentował przede wszystkim nurt realizmu, w jego dziełach obecne były również wpływy impresjonizmu., 2. W pejzażu Giewont o zachodzie słońca Wyczółkowski ukazał kolory charakterystyczne dla wieczornego górskiego pejzażu, kiedy czerwieniejące promienie słoneczne, schowane już częściowo za horyzontem, oświetlają jeszcze najwyższe partie gór swoim blaskiem.
Obraz przedstawia pejzaż górski. Na pierwszym planie widoczny jest duży masyw górski. Jest złożony z Wielkiego Giewontu, Małego Giewontu i Długiego Giewontu. Szczyt Wielkiego Giewontu oświetlony jest promieniami zachodzącego słońca. Na zboczach masywu widoczne są żleby. Na samym dole obrazu majaczą się niewyraźnie sylwetki wierzchołków drzew. W lewym rogu obrazu, na niebie widać sylwetkę dużego ptaka.
Opis: 1. Leon Wyczółkowski (1852–1936) zasłynął jako jeden z najwybitniejszych malarzy Tatr okresu Młodej Polski. Chociaż reprezentował przede wszystkim nurt realizmu, w jego dziełach obecne były również wpływy impresjonizmu., 2. W pejzażu Giewont o zachodzie słońca Wyczółkowski ukazał kolory charakterystyczne dla wieczornego górskiego pejzażu, kiedy czerwieniejące promienie słoneczne, schowane już częściowo za horyzontem, oświetlają jeszcze najwyższe partie gór swoim blaskiem.Leon Wyczółkowski, Giewont o zachodzie słońca (1898).
Źródło: dostępny w internecie: www.pinakoteka.zascianek.pl, tylko do użytku edukacyjnego.
Obraz przedstawia pejzaż górski. Na pierwszym planie widoczny jest las pełen wiatrołomów. Są tu ukazane większe i małe stojące pnie po łamanych przez wiatr drzew. Suche konary leżą na ziemi. Krajobraz jest przerażający. Na pierwszym planie, w lewym, dolnym rogu obrazu, stoi jeleń. Ma ogromne poroże. Unosi głowę ku górze, jakby wydawał z siebie ryk. Na drugim planie obrazu widać górskie zbocza. Są one częściowo oświetlone czerwonymi promieniami zachodzącego słońca.
Opis: 1. Innym polskim twórcą specjalizującym się w impresjonistycznych krajobrazach był Julian Fałat (1853–1929). Wśród dzieł pejzażowych Fałata pojawiały się między innymi górskie scenerie., 2. Spalony las w Tatrach robi ponure wrażenie. Nagie pnie drzew mogą wywołać poczucie pustki, lecz spektakl natury trwa tutaj nieprzerwanie – zachodzące słońce kontynuuje swoją wędrówkę po niebie, inne drzewa wciąż rosną, a po halach przemykają stworzenia., 3. Dzikie zwierzęta były charakterystycznym motywem w twórczości malarza.
Obraz przedstawia pejzaż górski. Na pierwszym planie widoczny jest las pełen wiatrołomów. Są tu ukazane większe i małe stojące pnie po łamanych przez wiatr drzew. Suche konary leżą na ziemi. Krajobraz jest przerażający. Na pierwszym planie, w lewym, dolnym rogu obrazu, stoi jeleń. Ma ogromne poroże. Unosi głowę ku górze, jakby wydawał z siebie ryk. Na drugim planie obrazu widać górskie zbocza. Są one częściowo oświetlone czerwonymi promieniami zachodzącego słońca.
Opis: 1. Innym polskim twórcą specjalizującym się w impresjonistycznych krajobrazach był Julian Fałat (1853–1929). Wśród dzieł pejzażowych Fałata pojawiały się między innymi górskie scenerie., 2. Spalony las w Tatrach robi ponure wrażenie. Nagie pnie drzew mogą wywołać poczucie pustki, lecz spektakl natury trwa tutaj nieprzerwanie – zachodzące słońce kontynuuje swoją wędrówkę po niebie, inne drzewa wciąż rosną, a po halach przemykają stworzenia., 3. Dzikie zwierzęta były charakterystycznym motywem w twórczości malarza.Julian Fałat, Spalony las w Tatrach (data nieznana).
Źródło: domena publiczna.