Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Kazimierz Przerwa‑Tetmajer

R1U4Jc1yxFaEQ
Leon Wyczółkowski, Portret Kazimierza Przerwy-Tetmajera (przed 1901).
Źródło: domena publiczna.

Kazimierz Przerwa‑Tetmajer (1865–1940) był jednym z najbardziej uznanych twórców Młodej Polski. Pisał powieści, dramaty, zajmował się także krytyką literacką, jednak największą sławę przyniosła mu poezja. Datę wydania jego debiutanckiego tomu poetyckiego (1891) przyjmuje się umownie za początek okresu Młodej Polski. Tetmajer był głosem swojego pokolenia i wyrażał dekadenckie nastroje epoki. W jego twórczości można jednak zaobserwować próby przełamania pustki życiowej, poszukiwanie dróg spełnienia – w miłości, naturze i sztuce. Większość czasu Tetmajer spędzał w Krakowie i Zakopanem oraz w częstych podróżach. Jego późniejsze dzieła, poza zbiorem tatrzańskich opowiadań Na skalnym Podhalu, nie zyskały już tak wielkiego rozgłosu i z czasem artysta odsunął się od życia społecznego.

Poezja zmysłowych wrażeń

W literaturze nie wykształciła się osobna szkoła impresjonistyczna. W twórczości wielu poetów i pisarzy okresu przełomu wieków można natomiast zauważyć inspiracje osiągnięciami ówczesnego malarstwa. W latach 70. XIX wieku grupa malarzy, do której należeli m.in. Claude Monet, Auguste RenoirEdgar Degas, postanowiła opuścić pracownie malarskie i malować w plenerze pod wpływem chwilowych doznań i nastrojów. Szczególnie pasjonowały ich ulotne wrażenia wzrokowe – gra blasków i kolorów spowodowana zmianami światła słonecznego. Nurt, który stworzyli, nazwano impresjonizmemimpresjonizmimpresjonizmem.

RWKRDdy4NpCXF
Auguste Renoir, Huśtawka (1876).
Źródło: domena publiczna.

Nowe podejście wzbudziło początkowo spore kontrowersje, zrywało bowiem z dotychczasowym nastawieniem akademickim. Zamiast malować według wyuczonych reguł, artyści woleli odwoływać się do osobistego oglądu świata oraz indywidualnie dobierać tematy – niekoniecznie wzniosłe, często zupełnie przyziemne, takie jak widok ogrodu lub osób rozmawiających w kawiarni. Najważniejszy był jednak odwrót od obiektywnego widzenia rzeczywistości, które panowało w malarstwie realistycznym, i zastąpienie go subiektywnymi doświadczeniami.

Pod wpływem impresjonistów zmieniła się także literatura. Francuscy poeci, tacy jak Stéphane Mallarmé czy Paul Verlaine, odwoływali się w swoich wierszach do chwilowych odczuć zmysłowych. Malarze posługujący się techniką dywizjonizmu nanosili na płótno drobne plamy farby, by uzyskać efekt migotliwej świetlistości; w podobny sposób twórcy liryki starali się kreować unikalne impresjeimpresjaimpresje. Niekiedy wyrażali doznania jednego zmysłu poprzez odwołanie do właściwości innego, określając na przykład kolor dźwięku lub zapach światła. Taki zabieg nazywa się synestezjąsynestezjasynestezją.

Tetmajer – impresjonista

RW5ZtXej7o7Zo1
Paul Verlaine
Źródło: domena publiczna.

Nowy sposób poetyckiego obrazowania wywarł także wpływ na polską literaturę. Za jednego z najwybitniejszych rodzimych impresjonistów uchodził na przełomie wieków Kazimierz Przerwa‑Tetmajer. Chociaż nie był to jedyny kierunek w jego twórczości, liryczne pejzaże autora Evviva l’arte! wyraźnie wyróżniały się na tle innych utworów artysty oryginalną poetyką. Nawet później, gdy wiersze Tetmajera nie wzbudzały już takiej sensacji jak w latach 90. XIX wieku, nie zatracił umiejętności tworzenia nastrojowych krajobrazów poetyckich. Szczególnie piękne poetyckie obrazy zawiera wiersz Na dawno ścięty las w Zakopanem pochodzący z siódmej serii poezji.

Kazimierz Przerwa-Tetmajer Na dawno ścięty las w Zakopanem

Rano. Świta zaledwie. Na Giewontu głowie
opierają się senne, błękitne niebiosy,
na trawie wokoło mnie świecą krople rosy
i las się rosą mieni srebrnie i różowie.

Cudny górski las w słońca wschodzie promienistym!
Ach! Jakże go pamiętam! Każde drzewo w ciszy,
każdy pień, strom radosny, co ku słońcu dyszy
żywiczną ostrą wonią i w błękicie czystym

dumną dzidę wierzchołka z zielonego złota
wyrzyna dyjamentem w niebieskim krysztale,
a po pniach ciemnych światło słoneczne migota…

Las stoi w pieśni blasku i w słonecznej chwale –
o święty, o w mą pamięć dyjamentem wcięty
las o świcie przed wyjściem w góry – dawno ścięty.

ac1 Źródło: Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Na dawno ścięty las w Zakopanem, [w:] tegoż, Poezje, Warszawa 1980, s. 1019.

Bodźce wzrokowe opisywane przez Tetmajera można łatwo zestawić z płótnami impresjonistów. Las mieniący się „srebrnie i różowie” i świecące krople rosy to wrażenia odbierane przez ludzkie oko, które znikają równie szybko, jak się pojawiają. Migotanie słonecznego światła na ciemnych pniach ukazuje nieustanną zmienność w przyrodzie, wieczny ruch, którego nie da się analizować w sposób zdystansowany, chłodny. Trudno zrozumieć i odczuć atmosferę wiersza, odwołując się jedynie do naturalistycznych teorii – konieczne jest jego osobiste doznanie. Właśnie w ten sposób tworzył swoje poezje Tetmajer.

RyX2B9uB3r4q7
Stanisław Witkiewicz, Las (1892).
Źródło: dostępny w internecie: http://www.pinakoteka.zascianek.pl/Witkiewicz/Images/Las.jpg, tylko do użytku edukacyjnego.

Inspiracja górską przyrodą

Tetmajer był wrażliwy na urodę krajobrazu, szczególnie górskiego. Współcześni mu amatorzy wędrówek po Tatrach wskazywali go jako osobę, która nauczyła ich inaczej patrzeć na przyrodę. Poeta był zapalonym wędrowcem, wspinał się na szczyty, aby zaznać życia blisko natury. Od początku twórczości opisywał swoje odczucia, wyrażając szeroką gamę nastrojów, zwracając uwagę na chwilowe i drobne, lecz znaczące szczegóły opisywanych pejzaży.

R1CHp0CnIANbG
Julian Fałat, Widok na Mnicha.
Źródło: data nieznana, dostępny w internecie: http://www.pinakoteka.zascianek.pl/Falat/Images/Widok_na_Mnicha.jpg [dostęp 17.10.2019 r.], tylko do użytku edukacyjnego.

Słownik

impresja
impresja

(łac. impressio – wrażenie, odbicie) chwilowe wrażenie zmysłowe; w sztuce subiektywny utwór zmierzający do wywołania u odbiorcy określonego nastroju, niezawierający konkretnego przesłania

impresjonizm
impresjonizm

(łac. impressio – wrażenie, odbicie) powstały w latach 70. XIX wieku kierunek w malarstwie europejskim skupiający się na odtwarzaniu chwilowych, subiektywnych wrażeń zmysłowych, który silnie oddziaływał na inne sztuki, w tym na literaturę. Za jego prekursora w dziedzinie malarstwa uważa się Édouarda Maneta, do czołowych przedstawicieli należeli m.in. Claude Monet, Auguste Renoir oraz Edgar Degas. Elementy impresjonistycznej poetyki inspirowanej osiągnięciami francuskich malarzy można odnaleźć w twórczości m.in. Stéphane’a Mallarmé’go, Paula Verlaine’a, Kazimierza Przerwy‑Tetmajera czy Jana Kasprowicza

realizm
realizm

(fr. réalisme) w literaturze prąd spopularyzowany w prozie II połowy XIX wieku, dążący do jak najwierniejszego odzwierciedlenia świata znanego czytelnikowi z codzienności. Realiści opisywali wydarzenia i bohaterów reprezentatywnych dla przedstawianej w utworze grupy społecznej

symbolizm
symbolizm

(gr. sigmaύmubetaomicronlambdaomicronnu, sýmbolon) kierunek w sztuce zapoczątkowany przez poetów francuskich w II połowie XIX wieku, zakładający rezygnację z bezpośredniego opisu emocji, opierający się na sugerowaniu wzruszeń i nastrojów, operujący wieloznacznymi symbolami w celu wyrażenia uczuć i doznań

synestezja
synestezja

(gr. synaísthēsis – równoczesne postrzeganie) środek stylistyczny polegający na przypisaniu określonemu zmysłowi wrażeń doświadczanych za pomocą innego zmysłu