Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R802zpYPXPRIj
Obraz przedstawia pejzaż. Ukazany jest gęsty las. jest pełen wysokich drzew. Między drzewami widać duże skały.

Impresjonistyczna technika obrazowania w wierszu „Na dawno ścięty las w Zakopanem” Kazimierza Przerwy-Tetmajera

Paul Cézanne, W głębi lasu (1898/1899).
Źródło: domena publiczna.

Żaden pejzaż nie wygląda dwa razy tak samo. Natura podlega nieustannym przemianom: promienie słoneczne zmieniają kąt padania, chmury – swoje kształty, a liście drzew mają różne ubarwienie w zależności od pory roku. Człowiek potrafi jednak przechować w pamięci wyjątkowy widok, a jeśli jest artystą – to także utrwalić go za pomocą obrazu, dźwięku czy słowa. Tak postąpił Kazimierz Przerwa‑Tetmajer w wierszu Na dawno ścięty las w Zakopanem.

Twoje cele
  • Rozpoznasz podstawowe cechy poetyki impresjonizmu.

  • Scharakteryzujesz wrażenia zmysłowe opisane w wierszu Na dawno ścięty las w Zakopanem Kazimierza Przerwy‑Tetmajera.

  • Porównasz wiersz poety z malarstwem impresjonistycznym.