Dla nauczyciela
Autor: Paweł Kaniowski
Przedmiot: Filozofia
Temat: Kurs logiki: lekcja 30. Błędy w rozumowaniach: błąd formalny
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśnia naturę formalnego błędu logicznego;
opisuje dwa najczęściej występujące błędy formalne;
rozpoznaje w wypowiedzi błędy formalne;
stosuje techniki unikania błędów formalnych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o ocenę rozumowania:
Jeżeli jesteś pilnym uczniem, to zawsze odrabiasz pracę domową.
Zawsze odrabiasz pracę domową.
A zatem jesteś pilnym uczniem. Zadaniem uczniów jest ocena, czy to rozumowanie jest poprawne.
Faza wprowadzająca:
Podanie tematu i celu lekcji.
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie pracy domowej. Komentuje usłyszane odpowiedzi, naprowadzając jednocześnie klasę na główny temat lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału. Nauczyciel komentuje najważniejsze punkty upewniając się, czy uczniowie dobrze je rozumieją.
Nauczyciel dzieli uczniów w czteroosobowe grupy. Grupy mają za zadanie zmierzyć się ze sobą w logicznym turnieju. Zadaniem danej grupy jest zaproponowanie tematu rozmowy a następnie wszczęcie argumentacji. Ich celem jest wplecenie w swoje dowodzenie słuszności bronionej tezy jakiegoś formalnego błędu logicznego. To trwa 5 minut. Potem następuje zmiana, to druga grupa podaje temat i prowadzi rozmowę, mającą w którymś punkcie zwieść oponentów. Reszta klasy pełni rolę jury. Turę wygrywa grupa, która albo zwiodła swoich oponentów (to znaczy, że oponenci nie wskazali błędu, w momencie, w którym się pojawił), albo która została przez oponentów bezpodstawnie oskarżona o stosowanie błędnego rozumowania.
Nauczyciel komentuje efekt gry, podejmując z klasą rozmowę na temat zagrożeń wynikających z nieznajomości omówionych w e‑materiale błędów formalnych.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Wspólnie z uczniami poddaje refleksji proces dydaktyczny: czego się uczniowie nauczyli, czy osiągnęli założone cele?
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Zadaniem ucznia jest próba zastosowania w praktyce jakiejś chytrej formy któregoś z podanych w e‑materiale błędów. Celem eksperymenty jest sprawdzenie, jak często ludzie dają się na takie chwyty „nabierać”. Oczywiście, jeśli eksperyment ma być moralny, osoba wprowadzona w ten sposób w błąd ma być o tym następnie poinformowana.
Materiały pomocnicze:
Winkler M., Commichau A., Sztuka prowadzenia wykładów i lekcji, Kraków 2008.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Animacja” do podsumowania lekcji.