Sprawdź się
Rozpoznaj znaczenie sposobów wnioskowania zapisanych w formie łacińskich nazw.
<em>modus ponendo ponens</em>, <em>modus tollendo tollens</em>
| negacja poprzednika | |
| potwierdzenie następnika |
Wskaż niepoprawny schemat wnioskowania.
- [(p → q) ∧ ~ p] → ~q
- [(p → q) ∧ ~ p] → ~q
- [(p → q) ∧ p] → q
- [(p → q) ∧ q] → p
Uzupełnij rozumowanie tak, żeby miało postać jednego z błędnych schematów omawianych w tym e‑materiale:
Podaj implikację, która, jeśli dodać do niej podaną niżej przesłankę i wniosek, utworzy wnioskowanie o schemacie błędu negacji poprzednika.
Pomagasz innym w potrzebie.
Jesteś szlachetnym człowiekiem.
Zastanów się chwilę nad powodem czy okolicznościami, za sprawą których rozumowanie z ćwiczenia nr 3 może się okazać fałszywe. Zaznacz odpowiedź, która byłaby prawdziwą przesłanką dla wyciągnięcia takiego wniosku.
- Należy spełniać dobre uczynki nawet z troski o siebie.
- Bycie szlachetnym, to spełnianie dobrych uczynków gdy nie innego celu niż samo czynienie dobra.
- Masz czas i możliwości na pomaganie innym.
W animacji padło zdanie: Jeśli podejmiesz współpracę z naszą firmą, to odniesiesz sukces. Użyj tego zdania w sposób, który pozwala uzyskać któreś z rozumowań o poprawnym formalnie schemacie.
Zaznacz zdania, które właściwie określają modus ponendo ponens.
- Zdanie, w którym poprawność wnioskowania wynika z potwierdzenia jednej części implikacji przyjętej jako prawdziwej.
- Modus ponendo ponens polega na tym, że potwierdzamy poprzednik implikacji, to znaczy pierwszą część zdania złożonego zaczynamy od zwrotu wtedy i tylko wtedy.
- Rozumowanie to zapisujemy następująco: ([p →q) ∧ q]→p
- Rozumowanie to zapisujemy następująco: ([p →q) ∧ p→q]
- Modus ponendo ponens bywa używany w celu przekonanie do swoich racji w podstępny sposób, by sugerować istnienie związków, których nie ma.
Podaj własny przykład rozumowania, które ma formę negacji poprzednika.
Zastanów się, czy celowe stosowanie błędów formalnych może być w jakichś sytuacjach usprawiedliwione. Swoją odpowiedź uzasadnij.