Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa

Przedmiot: Matematyka

Temat: Przekroje sześcianu

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum lub technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

X. Stereometria

Poziom rozszerzony

Uczeń:

2) wyznacza przekroje sześcianu i ostrosłupów prawidłowych oraz oblicza ich pola, także z wykorzystaniem trygonometrii.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozpoznaje przekroje w sześcianie,

  • nazywa przekroje w sześcianie,

  • klasyfikuje przekroje sześcianu,

  • sprawdza czy wielokąt może być przekrojem sześcianu.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody pracy:

  • burza mózgów,

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca całą klasą,

  • praca w parach,

  • praca samodzielna.

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora,

  • materiały zawarte w e‑podręczniku,

  • przeźroczyste modele sześcianów z zaznaczonymi odcinkami, przekrojami.

Przebieg lekcji:

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel przedstawia uczniom przekrój bryły w kontekście rzeczywistym a następnie definiuje przekrój w sposób intuicyjny i matematyczny.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o zastanowienie się jaki kształt może mieć przekrój sześcianu.

  3. Podczas burzy mózgów uczniowie wymieniają figury, które, ich zdaniem, mogą być przekrojem sześcianu i wyłaniają zbiór takich wielokątów.

  4. Nauczyciel formułuje kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prezentuje przekroje sześcianu w sekcji Aplet lub, jeśli jest taka możliwość, uczniowie sami wprawiają w ruch animację na dostępnym sprzęcie.

  2. Nauczyciel wraz z uczniami analizują kolejne odpowiedzi wyłonione w burzy mózgów – uczniowie lub nauczyciel próbują otrzymać w animacji przekrój w kształcie wszystkich wymienionych figur.

  3. Nauczyciel wraz z uczniami dyskutują nad figurami, które zostały wymienione, a nie udało się otrzymać przekroju w tym kształcie oraz analizują, jakie kształty udało się otrzymać, a nie zostały wymienione.

  4. Uczniowie wykonują w parach ćwiczenia z sekcji Sprawdź się.

  5. Nauczyciel prezentuje odpowiedzi. Uczniowie dyskutują nad otrzymanymi wynikami – jeśli pojawiły się błędy, dokonują analizy i wyjaśniają, co jest ich przyczyną.

  6. Wybrani uczniowie wykonują na tablicy zadania otwarte z sekcji Sprawdź się.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel wraz z uczniami przypominają, jaką figurą może być przekrój sześcianu.

  2. Nauczyciel zwraca uwagę na szczególne przekroje w sześcianie np. sześciokąt foremny, trójkąt równoboczny, którego bokami są przekątne ścian, prostokąt, którego bokami są krawędzie sześcianu i przekątne ścian.

  3. Uczniowie wskazują, co w lekcji było dla nich najtrudniejsze.

Praca domowa:

Zadaniem uczniów jest analiza przykładów zawartych w sekcji Przeczytaj i sporządzenie notatki w zeszycie.

Dla chętnych: Wykonać model sześcianu z zaznaczonym wybranym przekrojem lub dwóch brył, które powstaną po przecięciu sześcianu płaszczyzną i złożą się w sześcian.

Materiały pomocnicze:

Własności sześcianów i prostopadłościanówDLmgmEW3QWłasności sześcianów i prostopadłościanów

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie mogą wykorzystać aplet w domu jako utrwalenie materiału.