Dla nauczyciela
Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa
Przedmiot: Matematyka
Temat: Przekroje sześcianu
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum lub technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria
Poziom rozszerzony
Uczeń:
2) wyznacza przekroje sześcianu i ostrosłupów prawidłowych oraz oblicza ich pola, także z wykorzystaniem trygonometrii.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozpoznaje przekroje w sześcianie,
nazywa przekroje w sześcianie,
klasyfikuje przekroje sześcianu,
sprawdza czy wielokąt może być przekrojem sześcianu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody pracy:
burza mózgów,
dyskusja.
Formy pracy:
praca całą klasą,
praca w parach,
praca samodzielna.
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora,
materiały zawarte w e‑podręczniku,
przeźroczyste modele sześcianów z zaznaczonymi odcinkami, przekrojami.
Przebieg lekcji:
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia uczniom przekrój bryły w kontekście rzeczywistym a następnie definiuje przekrój w sposób intuicyjny i matematyczny.
Nauczyciel prosi uczniów o zastanowienie się jaki kształt może mieć przekrój sześcianu.
Podczas burzy mózgów uczniowie wymieniają figury, które, ich zdaniem, mogą być przekrojem sześcianu i wyłaniają zbiór takich wielokątów.
Nauczyciel formułuje kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prezentuje przekroje sześcianu w sekcji Aplet lub, jeśli jest taka możliwość, uczniowie sami wprawiają w ruch animację na dostępnym sprzęcie.
Nauczyciel wraz z uczniami analizują kolejne odpowiedzi wyłonione w burzy mózgów – uczniowie lub nauczyciel próbują otrzymać w animacji przekrój w kształcie wszystkich wymienionych figur.
Nauczyciel wraz z uczniami dyskutują nad figurami, które zostały wymienione, a nie udało się otrzymać przekroju w tym kształcie oraz analizują, jakie kształty udało się otrzymać, a nie zostały wymienione.
Uczniowie wykonują w parach ćwiczenia z sekcji Sprawdź się.
Nauczyciel prezentuje odpowiedzi. Uczniowie dyskutują nad otrzymanymi wynikami – jeśli pojawiły się błędy, dokonują analizy i wyjaśniają, co jest ich przyczyną.
Wybrani uczniowie wykonują na tablicy zadania otwarte z sekcji Sprawdź się.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wraz z uczniami przypominają, jaką figurą może być przekrój sześcianu.
Nauczyciel zwraca uwagę na szczególne przekroje w sześcianie np. sześciokąt foremny, trójkąt równoboczny, którego bokami są przekątne ścian, prostokąt, którego bokami są krawędzie sześcianu i przekątne ścian.
Uczniowie wskazują, co w lekcji było dla nich najtrudniejsze.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest analiza przykładów zawartych w sekcji Przeczytaj i sporządzenie notatki w zeszycie.
Dla chętnych: Wykonać model sześcianu z zaznaczonym wybranym przekrojem lub dwóch brył, które powstaną po przecięciu sześcianu płaszczyzną i złożą się w sześcian.
Materiały pomocnicze:
Własności sześcianów i prostopadłościanówWłasności sześcianów i prostopadłościanów
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać aplet w domu jako utrwalenie materiału.