Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Jakie są przyczyny konfliktów zbrojnych we współczesnym świecie?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIII. Ład międzynarodowy.
Uczeń:
10) przedstawia konflikty międzynarodowe i etniczne w nieunijnej części Europy; lokalizuje je, wyjaśnia ich przyczyny i konsekwencje;
11) przedstawia konflikty międzynarodowe i etniczne w azjatyckiej części obszaru poradzieckiego; lokalizuje je i wyjaśnia ich przyczyny i skutki;
12) przedstawia konflikty międzynarodowe i etniczne w XXI wieku na obszarze Środkowego i Dalekiego Wschodu; lokalizuje je i wyjaśnia ich przyczyny oraz konsekwencje.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie,
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje przyczyny konfliktów zbrojnych we współczesnym świecie;
ocenia rolę działań neokolonialnych w pojawianiu się konfliktów;
definiuje pojęcia: neokolonializm, postkolonializm;
wyjaśnia problemy, które rzutują na możliwość pokojowego rozwiązywania konfliktów;
rozważa, w jaki sposób można rozwiązać problemy demograficzne i związane z surowcami naturalnymi.
Strategie nauczania:
konektywizm;
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
mapa myśli;
prezentacja multimedialna;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć: Przed lekcją
1. Uczniowie zostają podzieleni na cztery grupy i opracowują przydzielone zagadnienia w formie prezentacji multimedialnej:
gr. I – przykładowy konflikt postkolonialny;
gr. II – przykładowy konflikt związany z walką o terytorium (pozycję międzynarodową);
gr. III – problemy demograficzne;
gr. IV – problemy dotyczące surowców naturalnych.
Prezentacje powinny też zawierać zadania pobudzające aktywne słuchanie.
Faza wstępna
1. Uczniowie proszeni są o przypomnienie przyczyn i głównych działań związanych z procesem dekolonizacji. Wykorzystują burzę mózgów i mape myśli.
2. Uczniowie wskazują również na najważniejsze przyczyny konfliktów zbrojnych we współczesnym świecie.
3. Zapoznanie z tematem i celami lekcji.
Faza realizacyjna
1. Przedstawienie uczniowskich prezentacji. Po każdej z nich reszta zespołu klasowego może zadawać prelegentom pytania. Udziela też odpowiedzi na pytania aktywizujące.
2. Następnie uczniowie proponują metody rozwiązania przedstawionych w prezentacjach problemów.
3. Praca z filmem. Po emisji materiału uczniowie dyskutują na temat, w jaki sposób można odbudować zaufanie obywateli do władz w państwach upadłych. Chętna/wybrana osoba formułuje wnioski.
Faza podsumowująca
1. Praca w parach. Zespoły rozwiązują zadania 5–8 z sekcji Sprawdź się. Wspólne omówienie odpowiedzi.
2. Wybrana/chętna osoba podsumowuje lekcję.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne,których nie rozwiazali na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
Współczesne stosunki międzynarodowe, pod red. Teresy Łoś‑Nowak, Wrocław 2008.
Margot Stańczyk‑Minkiewicz, Piotr L. Wilczyński, Neokolonializm i neoimperializm w państwach Afryki Subsaharyjskiej, „Przegląd Geopolityczny”, 2020, nr 33.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film może zostać wykorzystany jako wstęp do prezentacji na temat przykładowych konfliktów.