Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Anna Florek, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Od czego zależy moc kwasów tlenowych?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
12) opisuje wpływ elektroujemności i stopnia utlenienia atomu centralnego na moc kwasów tlenowych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
rozróżnia kwasy ze względu na budowę: na beztlenowe i tlenowe;
wyjaśnia pojęcie mocy kwasu;
określa czynniki wpływające na moc kwasów;
posługując się wartościami stałych dysocjacji, porównuje moce kwasów;
wyjaśnia zachowanie kwasów wobec soli kwasów o mniejszej mocy.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
wirtualne laboratorium;
dyskusja dydaktyczna;
burza mózgów;
ćwiczenia uczniowskie;
analiza materiału źródłowego;
technika kieszeń i szuflada;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i z dostępem do Internetu/smartfony, tablety;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny;
aplikacja Mentimeter.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel podaje uczniom stwierdzenie pod dyskusję: Niektóre z kwasów dysocjują całkowicie, inne tylko w bardzo niewielkim stopniu. Dlaczego tak się dzieje?
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia mocy kwasów. Nauczyciel może wykorzystać aplikację Mentimeter z zastosowaniem smartfonów/tabletów.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel inicjuje dyskusję - uczniowie podają propozycje pytań odnoszących się do mocy kwasów, np.: Czy elektroujemność ma wpływ na moc kwasów? Jakie można zauważyć prawidłowości/związki mocy kwasu w zależności od położenia pierwiastka centralnego w układzie okresowym i stopnia utlenienia w kwasie? (W trakcie dyskusji nauczyciel może wykorzystać fragmenty e‑materiału i wyświetlić schematy na tablicy multimedialnej.) Czy pH roztworu może wskazać na to, czy mamy do czynienia z kwasem mocnym czy słabym? Jakich informacji o mocy kwasów dostarczają stałe dysocjacji kwasów?
Do pytań zawartych w pkt. 1 uczniowie poszukują odpowiedzi z wykorzystaniem treści w e‑materiale w sekcji „przeczytaj”.
Wirtualne laboratorium – praca w parach. Uczniowie zapoznają się z medium bazowym i badają wpływ elektroujemności i stopnia utlenienia atomu centralnego na moc kwasów tlenowych oraz wykonują zawarte tam ćwiczenia.
Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują zadania 1‑8. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu nauczyciel daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętny uczeń z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Kieszeń i szuflada. Nauczyciel rozdaje uczniom sklerotki. Prowadzący zajęcia rysuje na tablicy kieszeń, a obok niej zapisuje „Co zabieram ze sobą?” Tutaj uczeń ma wpisać to, co wyniósł z zajęć, co do niego szczególnie przemówiło, co się spodobało lub co mu się przyda w przyszłości. Poniżej nauczyciel rysuje szufladę i białą plamę. Obok szuflady zapisuje „Co mi się nie przyda?”, a obok białej plamy „Czego zabrakło?”. Poniższe rysunki uczeń wypełnia sklerotkami z zapisanymi krótkimi zdaniami, równoważnikami zdań lub kluczowymi słowami. Jest to okazja także do analizy przebiegu zajęć i szybkiej powtórki.
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się dziś nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Wirtualne laboratorium może zostać wykorzystane podczas przygotowywania się ucznia do sprawdzianu lub do zdobycia wiedzy w razie nieobecności ucznia na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Co to jest elektroujemność?
Jak można zdefiniować moc kwasów?
Jakie czynniki wpływają na moc kwasów?
Dlaczego kwas azotowy(III) jest kwasem słabszym od kwasu azotowego(V)?
W jaki sposób można sprawdzić moc kwasów?
Układ okresowy pierwiastków chemicznych.