Autor: Piotr Obolewicz

Przedmiot: Język polski

Temat: Renesans – powtórzenie wiadomości. Część 1

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
5) charakteryzuje główne prądy filozoficzne oraz określa ich wpływ na kulturę epoki;
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • powtórzy wiadomości z epoki renesansu;

  • scharakteryzuje główne myśli filozoficzne epoki renesansu;

  • wskaże cechy charakterystyczne sztuki renesansu.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Renesans– powtórzenie wiadomości. Część 1”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom temat i cele zajęć. Prosi, by na ich podstawie uczniowie sformułowali kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel pyta:
    - Czym charakteryzowała się literatura epoki renesansu? - Jakie są charakterystyczne cechy filozofii tego okresu?

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem. Jeżeli przygotowanie uczniów do lekcji jest niewystarczające, nauczyciel prosi o indywidualne zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj”. Każdy uczestnik zajęć podczas cichego czytania wynotowuje najważniejsze kwestie poruszone w tekście. Następnie wybrani uczniowie odczytują na głos swoje notatki.

  2. Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z treścią medium w sekcji „Prezentacja multimedialna”. Na tej podstawie dokonują charakterystyki sztuki renesansowej w Polsce i w Europie. Następnie w parach wykonują ćwiczenia 1 i 2.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie zapoznają się z linią chronologiczną prezentującą wydarzenia historyczne epoki renesansu. Zapisują swoje wnioski: w jaki sposób skutki tych wydarzeń uwidaczniają się w literaturze i sztuce tego okresu?
    Wybierają też jedno wydarzenie przedstawione na osi czasu i przygotowują jego opis z uwzględnieniem wpływu na myśl i kulturę epoki.

Praca domowa:

  1. Wybierz z prezentacji jednego przedstawiciela sztuki renesansu i, odwołując się do materiału źródłowego, przygotuj referat na temat jego stylu i dzieł. Referat powinien mieć ok. 2 stron tekstu, zawierać trójdzielną kompozycję i wnioski końcowe.

Materiały pomocnicze:

  • Andrzej Borowski, Renesans. Wydanie pierwsze, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992.

  • Tibor Klaniczay, Renesans, manieryzm, barok, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1986.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja multimedialna” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.