Polecenie 1

Zapoznaj się z linią chronologiczną prezentującą wydarzenia historyczne epoki renesansu. Zastanów się i zapisz swoje wnioski: w jaki sposób skutki tych wydarzeń uwidaczniają się w literaturze i sztuce tego okresu?

RlaiOdr8ZiJKk
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Wybierz jedno wydarzenie przedstawione na osi czasu. Przygotuj jego opis z uwzględnieniem wpływu na myśl i kulturę epoki.

Rbl909gvVJkoX
(Uzupełnij).
RyCzAmI3aqkjy1
1450 Fotografia przedstawia fragment zadrukowanej karty. Krój pisma ma styl gotycki. Fragment Biblii Gutenberga, ukazujący staranny krój pisma. Wynalezienie druku przez Jana Gutenberga. 1453 Obraz przedstawia dwa drewniane statki zacumowane przy brzegu. Mają one wysokie maszty. Liczni marynarze toczą bitwę z wojskiem stojącym na wieży przybrzeżnego zamku. Mają wysokie drabiny. Wspinają się po nich. Są uzbrojeni w tarcze, łuki oraz miecze. Żołnierze broniący zamku rzucają kamieniami. Po lewej stronie obrazu stoi jeździec. Mężczyzna ma owalną twarz i długą brodę. Ma spiczaste nakrycie głowy oraz tarczę przewieszoną przez lewe ramię. W tle pogodne niebo. Philippe de Mazerolies, Oblężenie Konstantynopola, ok, 1470 – 1479. Zdobycie Konstantynopola przez Turków. 1492 Obraz przedstawia grupę mężczyzn stojących na brzegu morza. Są wyprostowani i dumni. Są ubrani w eleganckie stroje: dość długie kaftany, obcisłe spodnie i miękkie trzewiki. Niektórzy mają na piersiach zbroję. Na głowach mają kapelusze z piórkiem i szerokim rondem. Na przedzie stoi dojrzały mężczyzna. Postać trzyma w lewej dłoni drzewiec z powiewającą dużą chorągwią z herbem. W prawej ręce trzyma miecz. Po jego lewej stronie zgromadzeni są inni mężczyźni. Są ubrani prosto. Jeden z nich przyklękuje na ziemi i spogląda na niego. Na drugim planie, wśród drzew stoją nagie postaci. Przyglądają się im. Jedna z nich klęczy z głową opuszczoną do ziemi. W tle rozciąga się morze. Na brzegu stoi łódź z niskim masztem. Wychodzą z niej mężczyźni. Ohn Vanderlyn, Przybycie Kolumba, 1847. Odkrycie Ameryki przez Kolumba. 1517 Obraz przedstawia kilku mężczyzn stojących wokół ogniska. Jeden z nich jest ubrany w długą, ciemną pelerynę z kapturem, spod której wystaje jasna szata. Trzyma przed sobą otwartą książkę. Postać podąża w kierunku ogniska, w którym już płoną księgi. Drugi mężczyzna jest ubrany w średniej długości płaszcz z grubej tkaniny oraz rajtuzy. Ma długą brodę i gęste włosy wystające spod kapelusza. Inni mężczyźni przynoszą deski, aby podtrzymać płomień ogniska. W tle ukazana jest panorama niewielkiego miasta. Luter palący bullę papieską. Wystąpienie Marcina Lutra początek reformacji; rozpad Kościoła – powstanie wyznań protestanckich: luterańskiego, kalwińskiego, anglikańskiego. 1519 Obraz przedstawia pejzaż morski. Ukazane są trzy okazałe, pięciomasztowe okręty oraz dwie łódki. Okręty mają rozwinięte niemal wszystkie żagle. W łódce ukazanej po lewej stronie obrazu stoi mężczyzna. Lewą ręką wskazuje miejsce, w którym znajduje się wystająca z morza skała. Pozostali marynarze wiosłują. Z tyłu łódki powiewa dość duża flaga. W tle ukazane są zamglone góry. Magellan w cieśninie swojego imienia, nieznany autor, ok. 1860. Wyprawa Magellana dookoła świata. 1525 Ilustracja przedstawia scenę rodzajową. W centrum obrazu umieszczona jest postać monarchy i klęczącego przed nim mężczyzny w sile wieku w zbroi rycerskiej i futrzanej pelerynie. Król to starszy mężczyzna siedzący na tronie. Na głowie ma koronę. Jest ubrany w obszerne, bogate szaty. Prostuje prawą rękę. Za monarchą stoi kilkuletni chłopiec ubrany w sukienkę. Chłopiec bawi się łańcuchem, który król ma założyć rycerzowi. Jest podtrzymywany przez mężczyznę w sile wieku. To ochmistrz dworu. Ma jasne, półdługie włosy. Za tą parą stoi dojrzały mężczyzna w infule biskupiej. Po prawej stronie stoi dojrzały mężczyzna, który trzyma w dłoni królewskie jabłko. Inny mężczyzna, stojący w głębi, trzyma chorągiew. Stoją tu dojrzali mężczyźni. Są ubrani w okazałe szaty. To królewscy urzędnicy. Na schodku poniżej królewskiego tronu siedzi brodaty mężczyzna w sile wieku. Ma zmartwioną twarz. Na głowie ma czapkę z rogami. Zakłada nogę na nogę. Opiera się o laskę. To błazen. Po prawej stronie u dołu stoi dojrzały mężczyzna z brodą. Niesie złotą tacę wypełnioną monetami. Inny, znacznie młodszy sięga po monety. Mężczyzna ma ogoloną twarz. Jest ubrany w płaszcz obszyty futrem. Wyżej stoi pochylony mężczyzna w hełmie na głowie. Po jego prawej stronie stoi starszy, brodaty i łysy mężczyzna. Postać podkręca wąsa. Bliżej głównych postaci stoją dwie kobiety. Jedna to starsza monarchini. Druga jest w sile wieku. Obie są ubrane w okazałe szaty. U dołu po prawej stronie na koniu siedzi dojrzały mężczyzna. Ma długą, gęstą brodę. Jest ubrany w zbroję rycerską. Na głowie ma hełm z pióropuszem. Obserwuje scenę. W lewym górnym rogu ukazany jest balkon, na którym stoi grupa postaci. W tle fragment strzelistej wieży Kościoła Mariackiego. Jan Matejko, Hołd pruski, 1882. Hołd pruski. 1525 Fotografia przedstawia dziedziniec zamku. Jest to trzykondygnacyjna budowla z krużgankami. Ukazane są liczne, duże okna. Ściany najwyższej kondygnacji są ozdobione freskami. Prezentują one liczne portrety w okrągłych obramowaniach. Pod arkadami spaceruje grupa turystów. W tle pogodne niebo. Renesansowy dziedziniec zamku – skrzydło wschodnie i południowe. Przebudowa Wawelu w stylu renesansowym. 1543 Obraz przedstawia mężczyznę stojącego na dachu ceglanego budynku. Postać przyklęka na prawe kolano. Mężczyzna ma szczupłą twarz. Ukazuje ją w całości. Ma ciemne brwi, niewielkie oczy, mały nos i wąskie usta. Patrzy w niebo. Ma gęste, półdługie, falujące włosy. Unosi prawą dłoń, w lewej trzyma cyrkiel. Jest ubrany w ciemną szatę. Ma narzucony na nią futrzany płaszcz o pomarszczonym brzegu. Spod niego wysuwa nogę okrytą pończochą i obutą w pantofel. Obok postaci leżą otwarte księgi, lampion oraz arkusz przedstawiający wykres. W tle ukazane są szpiczaste wieże kościoła i ciemne, prawie bezgwiezdne niebo. Jan Matejko, Astronom Kopernik, czyli rozmowa z Bogiem, 1872. Krótka rozprawa... Mikołaja Reja i O obrotach sfer niebieskich Mikołaja Kopernika. 1545 Obraz przedstawia wnętrze kościoła. Liczni księża siedzą w ławach ustawionych amfiteatralnie po prawej stronie. Pośrodku obrazu stoi stół przykryty ciemną tkaniną. Siedzą przy nim dwaj duchowni. Po lewej stronie obrazu umieszczone są dwie ławy i rząd siedmiu okazałych krzeseł, na podwyższeniu. Siedzą na nich kościelni dostojnicy. Są ubrani w czerwone szaty. W głębi stoi mównica. Stojący za nią duchowny przemawia, gestykulując. Wokół nich są ustawione ławy, na których również siedzą uczestnicy spotkania. W tle ukazany jest ołtarz i nawy boczne kościoła. U dołu obrazu znajduje się podwójna ramka zawierająca tekst. Elisa Naurizio, Kongregacja generalna na soborze trydenckim, 1633. Sobór trydencki początek reform w Kościele katolickim i początek kontrreformacji; umowny koniec europejskiego renesansu. 1550 Ilustracja przedstawia portret mężczyzny w średnim wieku. Postać ukazuje prawy półprofil. Mężczyzna ma szczupłą twarz. Ma znaczą łysinę. Jego czoło jest lekko zmarszczone. Ma ciemne brwi, głęboko osadzone oczy. Jego nos jest wąski, delikatnie zgarbiony. Ma lekko wystające kości policzkowe. Ma wąsy oraz długą, kręconą brodę. Z tyłu głowy mężczyzny rosną włosy rzadkie, falujące i krótkie. Uszy mężczyzny są małe. Ubrany jest w szatę, spod której wystaje kołnierz. François-Séraphin Delpech, Portret Pierre’a de Ronsarda, przed 1825. Powstanie grupy poetyckiej Plejada we Francji (wokół Pierre’a Ronsarda). 1569 Obraz przedstawia wnętrze zbytkownie udekorowanej komnaty. Po lewej stronie ilustracji umieszczone jest wejście do pomieszczenia. Stoi tu tłum rozemocjonowanych postaci. Kobiety są ubrane w okazałe suknie. Mężczyźni noszą kaftany sięgające kolan i obcisłe rajtuzy. Próbują ukryć kosztowności, przeglądają dokumenty lub sprawdzają zawartość kufrów. Większość z nich patrzy na łoże z baldachimem, na którym leży mężczyzna. Postać ma okrągłą, bladą twarz, którą ukazuje w całości. Ma niskie czoło i gęstą brodę. Ubrany jest w szatę z żabotem i koronkowymi mankietami. Jego prawa ręka osunęła się z łóżka. Leżący patrzy na ministranta stojącego po jego prawej stronie. Ministrant dzwoni dzwonkiem. Za ministrantem stoi ksiądz. Jest to dojrzały mężczyzna. Ma owalną twarz, zmarszczone czoło, grube brwi i gęstą brodę. W dłoniach trzyma ozdobne, złote naczynie z olejami służącymi do ostatniego namaszczenia. Obok łóżka stoi dojrzały mężczyzna pochylający głowę. Postać trzyma rękę na czole i spogląda w dół. Jest ubrany w ciemne szaty. Na podłodze rozrzucone są przedmioty wyjęte ze skrzynki: szkatułki, kielichy, waza oraz futro. Na ścianie wisi portret przedstawiający dojrzałą kobietę. obraz jest oprawiony w szeroką, ozdobną ramę. Obok obrazu wisi rycerska zbroja. Przy ścianie stoi stół. Jest okryty długim obrusem. Na blacie stoi świecznik, leżą księgi. O nie oparty jest podwójny portret oprawiony w wąskie ramki. Jan Matejko, Unia lubelska, 1869. Unia lubelska powstanie Rzeczpospolitej Obojga Narodów (Korony Polskiej i Litwy). 1569 Śmierć Mikołaja Reja. 1573 Obraz przedstawia wnętrze zbytkownie udekorowanej komnaty. Po lewej stronie ilustracji umieszczone jest wejście do pomieszczenia. Stoi tu tłum rozemocjonowanych postaci. Kobiety są ubrane w okazałe suknie. Mężczyźni noszą kaftany sięgające kolan i obcisłe rajtuzy. Próbują ukryć kosztowności, przeglądają dokumenty lub sprawdzają zawartość kufrów. Większość z nich patrzy na łoże z baldachimem, na którym leży mężczyzna. Postać ma okrągłą, bladą twarz, którą ukazuje w całości. Ma niskie czoło i gęstą brodę. Ubrany jest w szatę z żabotem i koronkowymi mankietami. Jego prawa ręka osunęła się z łóżka. Leżący patrzy na ministranta stojącego po jego prawej stronie. Ministrant dzwoni dzwonkiem. Za ministrantem stoi ksiądz. Jest to dojrzały mężczyzna. Ma owalną twarz, zmarszczone czoło, grube brwi i gęstą brodę. W dłoniach trzyma ozdobne, złote naczynie z olejami służącymi do ostatniego namaszczenia. Obok łóżka stoi dojrzały mężczyzna pochylający głowę. Postać trzyma rękę na czole i spogląda w dół. Jest ubrany w ciemne szaty. Na podłodze rozrzucone są przedmioty wyjęte ze skrzynki: szkatułki, kielichy, waza oraz futro. Na ścianie wisi portret przedstawiający dojrzałą kobietę. obraz jest oprawiony w szeroką, ozdobną ramę. Obok obrazu wisi rycerska zbroja. Przy ścianie stoi stół. Jest okryty długim obrusem. Na blacie stoi świecznik, leżą księgi. O nie oparty jest podwójny portret oprawiony w wąskie ramki. Jan Matejko, Śmierć Zygmunta Augusta w Knyszynie w 1572, 1886. Wygaśnięcie dynastii Jagiellonów pierwsza wolna elekcja. 1596 Ilustracja przedstawia kartkę pocztową. Pośrodku znajduje się syrena, czyli istota której górna część ciała stanowi głowa i tors kobiety, a dół rybi ogon. Postać ukazuje lewy półprofil. Włosy kobiety są krótkie, kręcone. Ma gładkie czoło, głęboko osadzone oczy, niewielki nos i małe usta. Kobieta ma nagie piersi. Unosi prawą rękę. Trzyma w dłoni szablę. W lewej ręce trzyma tarczę. Postać jest otoczona dwiema gałązkami. Umieszczony jest napis: Herm Miasta Stołecznego Warszawa. W rogach ilustracji znajdują się napisy: tłumaczenie Warsaw, Varsovie, Варшава, Warschau. Herb miasta stołecznego Warszawy, rysunek Stanisłwa Winiarski. Przeniesienie stolicy Polski do Warszawy. 1601 Wydanie Rytmów Mikołaja Sępa Szarzyńskiego umowny koniec renesansu w Polsce. 1629 Śmierć Szymona Szymonowica inna propozycja umownego końca renesansu w Polsce.