Polecenie 1

Na podstawie prezentacji dokonaj charakterystyki sztuki renesansowej w Polsce i w Europie.

Rpy5oUYUdfnCs
(Uzupełnij).

Sztuka renesansowa

R1456BBoFtqma
2,3

Rozkwit stylu renesansowego

Kolebką sztuki renesansu są Włochy, w których początki tego stylu rozwinęły się już w XIV w. Za jego prekursora uważa się Giotta. Rozkwit stylu renesansowego przypada na rządy Medyceuszy we Florencji, która stała się centrum nowych tendencji. Artyści zaczęli odwoływać się świadomie do architektury i rzeźby antycznej. Działalność artystyczną traktowano jako wiedzę, nie tylko umiejętność. Opierano ją na ścisłych zasadach. Uprawiający sztukę znali się np. na fizyce (zjawiska optyczne, mechanika), geometrii i anatomii. Zwracano także baczniejszą uwagę na przyrodę. Tematyka dzieł nadal skupiała się na scenach biblijnych i mitologicznych. W malarstwie popularny był akt (podobnie w rzeźbie), portret (w rzeźbie – popiersia), w zakresie techniki – fresk, w architekturze – kolumny, łuki triumfalne. Śmielej rozwijała się architektura świecka: powstają jednolite stylistycznie miasta z ratuszem, pałacami, willami i kamienicami.

Rkiypz5Gr1xrn
Giotto. Fragment obrazu Pięciu włoskich artystów pędzla Paolo Uccello, XVI w.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Rh6dp2ZnjVnQQ
Stronice Kodeksu Leicester Leonarda da VInci
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Riql79wOjCFsn
Kamienica renesansowa z attyką i z kartuszami na piętrze
rys. Stanisław Noakowski, 1917
Źródło: Muzeum Narodowe w Warszawie, domena publiczna.
R1cgKtRZ1YPaL
2,3

Indywidualność artysty

W przeciwieństwie do średniowiecza, kiedy dzieła często pozostawały anonimowe, w renesansie podkreślano indywidualność artysty. Możni mieli świadomość, że ich imiona mogą przetrwać dla potomności dzięki wielkim dziełom sztuki, toteż stawali się hojnymi mecenasami artystów, którzy odwzajemniali się tworzeniem ich portretów, rzeźb nagrobnych, wznosili i zdobili ich siedziby.

RqjjpYfgmunEJ
Rafael, Portret Guidobaldo da Montefeltro, ok. 1506
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R8BGJw6fhe7av
Tumba Jana Olbrachta
rys. Michał Stachowicz
proj. Franciszek Florentczyk
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RXOvK8onTi6tX
2,3

Styl renesansowy w Polsce

W Polsce styl renesansowy został zaszczepiony w dużej mierze dzięki artystom włoskim, sprowadzonym na dwór królewski i dwory możnych. Oni tworzyli zarówno architekturę (Franciszek Florentczyk, B. Berrecci, Santi Gucci), jak i rzeźbę renesansową (G.M. Padovano, H. Canavesi). W mniejszym stopniu epoka znalazła wyraz w polskim malarstwie. Warto jednak wspomnieć o malowidłach ściennych w opactwie cystersów w Mogile – dziele jednego z zakonników, Stanisława Samostrzelnika (ok. 1490–1541). Jest on także autorem miniatur w modlitewnikach.

R91lw4y7ZGpp2
Santi Gucci, Kaplica św. Anny w Pińczowie
Źródło: Jakub Hałun, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1STHXHaCr4kd
Stanisław Samostrzelnik, Ukrzyżowanie polichromia, Opactwo Cystersów w Mogile, Kraków
Źródło: Zygmunt Put Zetpe0202, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
2,3

Architektura renesansowa w Polsce

  • Założenia urbanistyczne Zamościa

  • Ratusz w Zamościu, Poznaniu

  • Zamek w Niepołomicach, Baranowie Sandomierskim, Krasiczynie

  • Kaplica Zygmuntowska w Katedrze Wawelskiej

  • Rzeźba nagrobkowa: Zygmunta Augusta i Stefana Batorego na Wawelu

    R1QPia7IFhWq4
    Kopuła i latarnia Kaplicy Zygmuntowskiej na Wawelu
    Źródło: Akumiszcza, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.

R1Yhfj2nHxTPO
Zamość. Ratusz
Źródło: Danutar, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1ANeViMjYbE4
Zamek w Krasiczynie, widok od strony fosy
Źródło: Netzach, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
RBuSwvuxgDk6A
2,3

Muzyka renesansu

W muzyce renesansu nastąpił rozwój kunsztownego śpiewu wielogłosowego (polifonii), w przeciwieństwie do średniowiecznego jednogłosowego chorału. Powstawały msze, motety, psalmy. Do najwybitniejszych kompozytorów należeli: Orlando di Lasso i Giovanni Perluigi da Palestrina, a w Polsce Mikołaj Gomółka, którego wspaniałe psalmy do słów Jana Kochanowskiego są z powodzeniem wykonywane do dziś. W muzyce świeckiej dominowały madrygał i chanson de geste. Pod koniec XVI w. zaczęły powstawać formy instrumentalne, takie jak: canzona, toccata, fantazja. Wtedy też, pod wpływem zainteresowania antycznym dramatem greckim, narodziła się opera. Warto wspomnieć również o szczególnie cenionych instrumentalistach, jakimi byli lutniści. Sławą w Polsce cieszył się Jakub Polak i Valentin Bakfark, który wsławiony na dworach europejskich był także przez pewien czas lutnistą Zygmunta Augusta. Wspomina o nim z wielkim uznaniem Jan Kochanowski we fraszkach (jego sformułowanie „Nie każdy weźmie po Bekwarku lutniej” stało się niemal przysłowiowe). Sztukę mistrza opiewali także inni poeci, m.in. Andrzej Morsztyn i Wespazjan Kochowski.

RyRRd8OOEoPOF
Bálint Bakfark, francuska tabulatura lutniowa, 1564
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1dmzAVCnmnfZ
Mikołaj Gomółka, Melodiae na Psalterz polski, przez Mikolaia Gomólke vczynione, w Krakowie w Drukarni Lazarzowey, 1580
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1EtDCCdECjnT
2,3

Najwybitniejsi przedstawiciele:

Sandro Botticelli (1444 lub 1445–1510)

Jeden z najwybitniejszych przedstawicieli szkoły florenckiej w malarstwie. Malował portrety, obrazy religijne o tematyce mitologicznej i alegorycznej oraz freski. Ważnym zleceniem były dla niego freski w Kaplicy Sykstyńskiej w Watykanie (sceny z życia Mojżesza i Chrystusa). W rodzinnej Florencji stworzył najbardziej znane dzieła: Narodziny Wenus, Wenus i Mars, Zwiastowanie, Boże Narodzenie. Jest także autorem ilustracji do Boskiej komedii Dantego.

RUWur75RHAsKP
Sandro Botticelli, Wiosna, ok. 1477
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1anJ1SoM81cT
Sandro Botticelli, Wenus i Mars, ok. 1485
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R6rb0Kr5XXayY
Sandro Botticelli, Pallas Atena i centaur, lata 80. XV w.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RtAY9oa2r3hx4
2,3

Najwybitniejsi przedstawiciele:

Leonardo da Vinci (1452–1519)

Geniusz renesansowy, wszechstronny i utalentowany artysta i naukowiec, twórca wielu wynalazków. Jego największe dzieła to: Dama z łasiczką (gronostajem) – jedyne dzieło Leonarda znajdujące się w Muzeum Czartoryskich w Krakowie, Ostatnia Wieczerza, Mona Lisa.

R1TnxK4SE2OQC
Leonardo da Vinci, Dama z gronostajem, ok. 1490
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Rd3RgbIeVlugl
Leonardo da Vinci, projekt pomnika konnego Francesca Sforzy, ok. 1488–1489
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1IhziC09DzC9
Leonardo da Vinci, projekt czołgu, XIV/XV w.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R10LIOqzpDWNC
2,3

Najwybitniejsi przedstawiciele:

Michał Anioł Buonarotti (1475–1564)

Włoski malarz, rzeźbiarz, architekt, poeta. Jego rzeźby uważane są za szczytowe osiągnięcie renesansu w tej dziedzinie. Działał głównie w Rzymie i Florencji. Arcydziełem młodego, dwudziestokilkuletniego artysty jest Pieta z bazyliki św. Piotra w Rzymie. Wkrótce potem stworzył ogromny, pięcioipółmetrowy posąg Dawida dla Florencji. W 1505 r. otrzymał zlecenie od papieża Juliusza II na nagrobek, który został zaprojektowany jako dzieło gigantyczne: prace nad nim trwały kilkadziesiąt lat i nigdy nie zostały ukończone. Pozostały fragmenty – słynny Mojżesz oraz posągi niewolników i jeńców. Ambitny papież równocześnie zlecił artyście ogromne dzieło malarskie: ozdobienie freskami Kaplicy Sykstyńskiej w Watykanie. W ciągu czterech lat powstały arcydzieła o tematyce biblijnej. Najbardziej znane malowidło – Sąd Ostateczny – stworzył artysta ponad dwadzieścia lat później na zlecenie jednego z kolejnych papieży, który powierzył mu także dalszą budowę bazyliki św. Piotra. Z powodu szczególnego dynamizmu, który cechował jego dzieła, dramatyzmu, cierpienia i niepokoju, którymi emanowały, długowieczny Michał Anioł został uznany za ojca sztuki barokowej. Fascynuje też do dziś twórczość literacka artysty, powstająca głównie pod koniec jego życia. Autobiograficzne w pewnej mierze sonety Michała Anioła, podejmujące odwieczne tematy miłości i śmierci, stanowiły inspirację dla następnych pokoleń. W Polsce ich tłumaczem był Leopold Staff. Wydane zostały także listy renesansowego geniusza.

RQxMSUYfsO0Ny
Michał Anioł, Pieta Florencka
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R4kdfQ1vaWkXH
Michał Anioł, Plac na wzgórzu Kapitol (proj.)
Źródło: Radomil, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RuvdOBDgbsoST
Michał Anioł, Mojżesz
Źródło: Michał Anioł - Ulrich Mayring, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RlANdcu5IC4yb
2,3

Najwybitniejsi przedstawiciele:

Rafael (Raffaello Santi, 1483–1520)

Najmłodszy z trójki najwybitniejszych artystów dojrzałego renesansu; Leonarda da Vinci i Michała Anioła poznał we Florencji, dokąd przyjechał w wieku 19 lat. W 1509 r. przybył do Rzymu, gdzie w służbie papieży pozostał do śmierci. Miał tam okazję do rozwinięcia w pełni swojego talentu, zarówno jako malarz, jak i architekt: kierował budową bazyliki św. Piotra, zaprojektował kościół, kaplicę, willę, pałace. Najpełniej wypowiedział się jednak w malarstwie, w którym stworzył niepowtarzalny styl pełen harmonii, spokoju i łagodnego, „słodkiego” piękna. Kompozycje jego obrazów zdają się doskonałe, oparte często na schematach geometrycznych, artysta stosował barwy na ogół pastelowe, stonowane. Obrazy są bogate w treści: portrety zdradzają ambicję realistycznego odtworzenia wyglądu przy równoczesnym oddaniu cech osobowości modela, natomiast w obrazach religijnych postaci, zwłaszcza chętnie malowane Madonny, są wyidealizowane, stanowiąc wzór urody uznawanej w epoce. Do najwspanialszych dzieł Rafaela należą: freski w pokojach papieskich w Watykanie, m.in. Adoracja EucharystiiSzkoła Ateńska, freski w willi Farnesina (Eros i Psyche), obrazy przedstawiające Madonny, m. in. Madonna Sykstyńska, Madonna della Sedia, portrety, np. Baldassare Castiglione – twórcy Dworzanina (którego parafrazy dokonał m.in. Łukasz Górnicki).

R1NdJCvQLmd3p
Rafael, Madonna Sykstyńska, 1513–1516
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Rd1Yk5V7oBEC2
Rafael, La Fornarina, 1518–1519
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RChG6GC5wK3xn
Rafael, Papież Leon X z kardynałami, 1518
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RWtdD5qQ7dxRN
2,3

Najwybitniejsi przedstawiciele:

Tycjan (Tiziano Vecellio, 1488–1576)

Malarz działający głównie w Wenecji. Jego styl odznaczał się perfekcyjnością formy, siłą wyrazu, harmonią barw. Obrazy Tycjana były doskonałym wyrazem idei humanizmu. W dziełach o tematyce mitologicznej uwydatniał piękno nagiego ciała kobiecego. Słynne są do dziś zwłaszcza akty leżące, szczególnie uważana za wzorzec tego rodzaju malarstwa Wenus z Urbino. Znane są obrazy religijne, np. Grosz czynszowy czy Assunta. W portretach Tycjan oddawał wizerunek zewnętrzny i psychologiczny postaci. Z ostatniego okresu jego twórczości pochodzą pełne wyrazu autoportrety. Uważany za mistrza barwy i światła, wywarł znaczny wpływ na malarstwo europejskie. Nawiązywali do jego twórczości mistrzowie wieków XVII (Rubens i Velázquez) i XIX (Manet i Renoir).

RxXnW6aCiljRn
Tycjan, Grosz czynszowy , 1516–1518
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RtQ3nZbep4Tp2
Tycjan, Madonna z Dzieciątkiem i z Św. Katarzyną, Dominikiem i donatorem, 1512–1516
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1JHGwRnvth0D
Tycjan, Flora, ok. 1515
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RcVWzxY5QjmBf
2,3

Najwybitniejsi przedstawiciele:

Albrecht Dürer (1471–1528)

Niemiecki malarz i grafik, który jako pierwszy artysta z północnej części Europy przejął styl włoskiego renesansu. Własny, rozpoznawalny styl stworzył dzięki połączeniu doświadczeń włoskich z niderlandzkimi i niemieckimi (późny gotyk). Najwybitniejszym dziełem pierwszego okresu twórczości jest cykl 14 drzeworytów do Apokalipsy. Późniejsze cykle drzeworytów również podejmują tematykę biblijną. Są to: Pasja ChrystusaŻycie Marii. Dürer uprawiał też malarstwo olejne (Adam i Ewa, Adoracja Trójcy Świętej). Do arcydzieł zalicza się jego miedzioryty, w których wyrażał swój światopogląd i przekonania na temat sztuki: Rycerz, śmierć i diabeł, Święty Hieronim w celi, Melancholia.

R1A0wSYlJjO53
Albrecht Dürer, Samobójstwo Lukrecji, 1518
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1ItEDwo7r3Od
Albrecht Dürer, Św. Hieronim w celi, 1514
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1EVvAG5Oe1EL
Albrecht Dürer, Ucieczka do Egiptu, 1494–1497
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RbSTQNqExqIyZ
2,3

Najwybitniejsi przedstawiciele:

Filippo Brunelleschi (1377–1446)

Florencki architekt, rzeźbiarz i złotnik, prowadził też studia nad mechaniką, matematyką i geometrią, które pozwoliły mu na sformułowanie zasady perspektywy linearnej. Świetnie znał sztukę starożytną oraz zasady konstrukcji budowli, dzięki czemu mógł stworzyć nową koncepcję architektury opozycyjną wobec gotyku. Cechami charakterystycznymi jego stylu były: przejrzysty, zwarty plan budowli, oszczędne stosowanie ozdób, wykorzystanie form antycznych, takich jak kolumny, kapitele, arkady i kopuły. Niestety, tylko nieliczne jego projekty zostały zrealizowane, ale mimo to odgrywa on rolę przełomową w nowożytnej sztuce architektonicznej. Jego najbardziej znanymi dziełami są: Ospedale degli Innocenti (przytułek dla dzieci) i kopuła katedry we Florencji.

R19PA1ockVYBW
Filippo Brunelleschi, kopuła katedry Santa Maria del Fiore we Florencji
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RfWycWrhwLgKO
Filippo Brunelleschi, Ofiara Izaaka, projekt kwatery tzw. II drzwi do baptysterium florenckiego
Źródło: Sailko, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 2.5.
RU9t0Yyst4vOJ
2,3

Najwybitniejsi przedstawiciele:

Donato Bramante (ok. 1444–1514)

Architekt i malarz, działający najpierw w Mediolanie, a następnie w Rzymie. Cechami charakterystycznymi jego budowli są: centralne plany, kopuły z otwartą galerią, filarowe loggie i krużganki. Dzieło Bramantego uważa się za początek dojrzałego renesansu, a równocześnie jedno ze źródeł sztuki kolejnej epoki – baroku. Najważniejsze realizacje architektoniczne Bramantego to: kościół S. Maria delle Grazie w Mediolanie, naśladujące świątynie antyczne Tempietto w Rzymie, rozbudowa pałacu papieskiego w Watykanie, projekt nowej bazyliki św. Piotra jako budowli na planie krzyża greckiego z wysoką kopułą.

RnTlQLX7bAWex
Tempietto w Rzymie według projektu Bramantego
Źródło: Space Odissey, Flickr, licencja: CC BY 2.0.
RzHolXrXzEVX3
Donato Bramante, Santa Maria delle Grazie w Mediolanie
Źródło: Marco Bonavoglia, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
Głośność lektora
Głośność muzyki
Polecenie 2

Wybierz z prezentacji jednego przedstawiciela sztuki renesansu i, odwołując się do materiału źródłowego, przygotuj referat na temat jego stylu i dzieł. Referat powinien mieć około 2 stron tekstu, zawierać trójdzielną kompozycję i wnioski końcowe.

R3DCNlLAw2vec
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 1

Wyjaśnij sens sformułowania „Człowiek renesansu” w odniesieniu do wybranej postaci z prezentacji multimedialnej.

RluMLx6cVjvnJ
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 2

Opisz cechy malarstwa epoki renesansu, w których dokonał się wyraźny postęp względem poprzednich epok.

RluMLx6cVjvnJ
(Uzupełnij).