Prezentacja multimedialna
Na podstawie prezentacji dokonaj charakterystyki sztuki renesansowej w Polsce i w Europie.
Sztuka renesansowa

Rozkwit stylu renesansowego
Kolebką sztuki renesansu są Włochy, w których początki tego stylu rozwinęły się już w XIV w. Za jego prekursora uważa się Giotta. Rozkwit stylu renesansowego przypada na rządy Medyceuszy we Florencji, która stała się centrum nowych tendencji. Artyści zaczęli odwoływać się świadomie do architektury i rzeźby antycznej. Działalność artystyczną traktowano jako wiedzę, nie tylko umiejętność. Opierano ją na ścisłych zasadach. Uprawiający sztukę znali się np. na fizyce (zjawiska optyczne, mechanika), geometrii i anatomii. Zwracano także baczniejszą uwagę na przyrodę. Tematyka dzieł nadal skupiała się na scenach biblijnych i mitologicznych. W malarstwie popularny był akt (podobnie w rzeźbie), portret (w rzeźbie – popiersia), w zakresie techniki – fresk, w architekturze – kolumny, łuki triumfalne. Śmielej rozwijała się architektura świecka: powstają jednolite stylistycznie miasta z ratuszem, pałacami, willami i kamienicami.



rys. Stanisław Noakowski, 1917
Indywidualność artysty
W przeciwieństwie do średniowiecza, kiedy dzieła często pozostawały anonimowe, w renesansie podkreślano indywidualność artysty. Możni mieli świadomość, że ich imiona mogą przetrwać dla potomności dzięki wielkim dziełom sztuki, toteż stawali się hojnymi mecenasami artystów, którzy odwzajemniali się tworzeniem ich portretów, rzeźb nagrobnych, wznosili i zdobili ich siedziby.


rys. Michał Stachowicz
proj. Franciszek Florentczyk
Styl renesansowy w Polsce
W Polsce styl renesansowy został zaszczepiony w dużej mierze dzięki artystom włoskim, sprowadzonym na dwór królewski i dwory możnych. Oni tworzyli zarówno architekturę (Franciszek Florentczyk, B. Berrecci, Santi Gucci), jak i rzeźbę renesansową (G.M. Padovano, H. Canavesi). W mniejszym stopniu epoka znalazła wyraz w polskim malarstwie. Warto jednak wspomnieć o malowidłach ściennych w opactwie cystersów w Mogile – dziele jednego z zakonników, Stanisława Samostrzelnika (ok. 1490–1541). Jest on także autorem miniatur w modlitewnikach.


Architektura renesansowa w Polsce
Założenia urbanistyczne Zamościa
Ratusz w Zamościu, Poznaniu
Zamek w Niepołomicach, Baranowie Sandomierskim, Krasiczynie
Kaplica Zygmuntowska w Katedrze Wawelskiej
Rzeźba nagrobkowa: Zygmunta Augusta i Stefana Batorego na Wawelu
R1QPia7IFhWq4 Fotografia przedstawia kopułę wieńczącą kaplicę. Osadzona jest na ośmiokątnym cokole. Na każdej ze ścianek umieszczono okrągłe okno. Kopuła jest pozłacana. Nie jest gładka, ma fakturę przypominającą rybie łuski. Nad nią umieszczono latarnię z wysokimi, wąskimi oknami. Całość jest zwieńczona złotym krzyżem. Na drugim planie ukazane są mury świątyni. W tle bezchmurne niebo.
Kopuła i latarnia Kaplicy Zygmuntowskiej na WaweluŹródło: Akumiszcza, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.


Muzyka renesansu
W muzyce renesansu nastąpił rozwój kunsztownego śpiewu wielogłosowego (polifonii), w przeciwieństwie do średniowiecznego jednogłosowego chorału. Powstawały msze, motety, psalmy. Do najwybitniejszych kompozytorów należeli: Orlando di Lasso i Giovanni Perluigi da Palestrina, a w Polsce Mikołaj Gomółka, którego wspaniałe psalmy do słów Jana Kochanowskiego są z powodzeniem wykonywane do dziś. W muzyce świeckiej dominowały madrygał i chanson de geste. Pod koniec XVI w. zaczęły powstawać formy instrumentalne, takie jak: canzona, toccata, fantazja. Wtedy też, pod wpływem zainteresowania antycznym dramatem greckim, narodziła się opera. Warto wspomnieć również o szczególnie cenionych instrumentalistach, jakimi byli lutniści. Sławą w Polsce cieszył się Jakub Polak i Valentin Bakfark, który wsławiony na dworach europejskich był także przez pewien czas lutnistą Zygmunta Augusta. Wspomina o nim z wielkim uznaniem Jan Kochanowski we fraszkach (jego sformułowanie „Nie każdy weźmie po Bekwarku lutniej” stało się niemal przysłowiowe). Sztukę mistrza opiewali także inni poeci, m.in. Andrzej Morsztyn i Wespazjan Kochowski.


Najwybitniejsi przedstawiciele:
Sandro Botticelli (1444 lub 1445–1510)
Jeden z najwybitniejszych przedstawicieli szkoły florenckiej w malarstwie. Malował portrety, obrazy religijne o tematyce mitologicznej i alegorycznej oraz freski. Ważnym zleceniem były dla niego freski w Kaplicy Sykstyńskiej w Watykanie (sceny z życia Mojżesza i Chrystusa). W rodzinnej Florencji stworzył najbardziej znane dzieła: Narodziny Wenus, Wenus i Mars, Zwiastowanie, Boże Narodzenie. Jest także autorem ilustracji do Boskiej komedii Dantego.



Najwybitniejsi przedstawiciele:
Leonardo da Vinci (1452–1519)
Geniusz renesansowy, wszechstronny i utalentowany artysta i naukowiec, twórca wielu wynalazków. Jego największe dzieła to: Dama z łasiczką (gronostajem) – jedyne dzieło Leonarda znajdujące się w Muzeum Czartoryskich w Krakowie, Ostatnia Wieczerza, Mona Lisa.



Najwybitniejsi przedstawiciele:
Michał Anioł Buonarotti (1475–1564)
Włoski malarz, rzeźbiarz, architekt, poeta. Jego rzeźby uważane są za szczytowe osiągnięcie renesansu w tej dziedzinie. Działał głównie w Rzymie i Florencji. Arcydziełem młodego, dwudziestokilkuletniego artysty jest Pieta z bazyliki św. Piotra w Rzymie. Wkrótce potem stworzył ogromny, pięcioipółmetrowy posąg Dawida dla Florencji. W 1505 r. otrzymał zlecenie od papieża Juliusza II na nagrobek, który został zaprojektowany jako dzieło gigantyczne: prace nad nim trwały kilkadziesiąt lat i nigdy nie zostały ukończone. Pozostały fragmenty – słynny Mojżesz oraz posągi niewolników i jeńców. Ambitny papież równocześnie zlecił artyście ogromne dzieło malarskie: ozdobienie freskami Kaplicy Sykstyńskiej w Watykanie. W ciągu czterech lat powstały arcydzieła o tematyce biblijnej. Najbardziej znane malowidło – Sąd Ostateczny – stworzył artysta ponad dwadzieścia lat później na zlecenie jednego z kolejnych papieży, który powierzył mu także dalszą budowę bazyliki św. Piotra. Z powodu szczególnego dynamizmu, który cechował jego dzieła, dramatyzmu, cierpienia i niepokoju, którymi emanowały, długowieczny Michał Anioł został uznany za ojca sztuki barokowej. Fascynuje też do dziś twórczość literacka artysty, powstająca głównie pod koniec jego życia. Autobiograficzne w pewnej mierze sonety Michała Anioła, podejmujące odwieczne tematy miłości i śmierci, stanowiły inspirację dla następnych pokoleń. W Polsce ich tłumaczem był Leopold Staff. Wydane zostały także listy renesansowego geniusza.



Najwybitniejsi przedstawiciele:
Rafael (Raffaello Santi, 1483–1520)
Najmłodszy z trójki najwybitniejszych artystów dojrzałego renesansu; Leonarda da Vinci i Michała Anioła poznał we Florencji, dokąd przyjechał w wieku 19 lat. W 1509 r. przybył do Rzymu, gdzie w służbie papieży pozostał do śmierci. Miał tam okazję do rozwinięcia w pełni swojego talentu, zarówno jako malarz, jak i architekt: kierował budową bazyliki św. Piotra, zaprojektował kościół, kaplicę, willę, pałace. Najpełniej wypowiedział się jednak w malarstwie, w którym stworzył niepowtarzalny styl pełen harmonii, spokoju i łagodnego, „słodkiego” piękna. Kompozycje jego obrazów zdają się doskonałe, oparte często na schematach geometrycznych, artysta stosował barwy na ogół pastelowe, stonowane. Obrazy są bogate w treści: portrety zdradzają ambicję realistycznego odtworzenia wyglądu przy równoczesnym oddaniu cech osobowości modela, natomiast w obrazach religijnych postaci, zwłaszcza chętnie malowane Madonny, są wyidealizowane, stanowiąc wzór urody uznawanej w epoce. Do najwspanialszych dzieł Rafaela należą: freski w pokojach papieskich w Watykanie, m.in. Adoracja Eucharystii i Szkoła Ateńska, freski w willi Farnesina (Eros i Psyche), obrazy przedstawiające Madonny, m. in. Madonna Sykstyńska, Madonna della Sedia, portrety, np. Baldassare Castiglione – twórcy Dworzanina (którego parafrazy dokonał m.in. Łukasz Górnicki).



Najwybitniejsi przedstawiciele:
Tycjan (Tiziano Vecellio, 1488–1576)
Malarz działający głównie w Wenecji. Jego styl odznaczał się perfekcyjnością formy, siłą wyrazu, harmonią barw. Obrazy Tycjana były doskonałym wyrazem idei humanizmu. W dziełach o tematyce mitologicznej uwydatniał piękno nagiego ciała kobiecego. Słynne są do dziś zwłaszcza akty leżące, szczególnie uważana za wzorzec tego rodzaju malarstwa Wenus z Urbino. Znane są obrazy religijne, np. Grosz czynszowy czy Assunta. W portretach Tycjan oddawał wizerunek zewnętrzny i psychologiczny postaci. Z ostatniego okresu jego twórczości pochodzą pełne wyrazu autoportrety. Uważany za mistrza barwy i światła, wywarł znaczny wpływ na malarstwo europejskie. Nawiązywali do jego twórczości mistrzowie wieków XVII (Rubens i Velázquez) i XIX (Manet i Renoir).



Najwybitniejsi przedstawiciele:
Albrecht Dürer (1471–1528)
Niemiecki malarz i grafik, który jako pierwszy artysta z północnej części Europy przejął styl włoskiego renesansu. Własny, rozpoznawalny styl stworzył dzięki połączeniu doświadczeń włoskich z niderlandzkimi i niemieckimi (późny gotyk). Najwybitniejszym dziełem pierwszego okresu twórczości jest cykl 14 drzeworytów do Apokalipsy. Późniejsze cykle drzeworytów również podejmują tematykę biblijną. Są to: Pasja Chrystusa i Życie Marii. Dürer uprawiał też malarstwo olejne (Adam i Ewa, Adoracja Trójcy Świętej). Do arcydzieł zalicza się jego miedzioryty, w których wyrażał swój światopogląd i przekonania na temat sztuki: Rycerz, śmierć i diabeł, Święty Hieronim w celi, Melancholia.



Najwybitniejsi przedstawiciele:
Filippo Brunelleschi (1377–1446)
Florencki architekt, rzeźbiarz i złotnik, prowadził też studia nad mechaniką, matematyką i geometrią, które pozwoliły mu na sformułowanie zasady perspektywy linearnej. Świetnie znał sztukę starożytną oraz zasady konstrukcji budowli, dzięki czemu mógł stworzyć nową koncepcję architektury opozycyjną wobec gotyku. Cechami charakterystycznymi jego stylu były: przejrzysty, zwarty plan budowli, oszczędne stosowanie ozdób, wykorzystanie form antycznych, takich jak kolumny, kapitele, arkady i kopuły. Niestety, tylko nieliczne jego projekty zostały zrealizowane, ale mimo to odgrywa on rolę przełomową w nowożytnej sztuce architektonicznej. Jego najbardziej znanymi dziełami są: Ospedale degli Innocenti (przytułek dla dzieci) i kopuła katedry we Florencji.


Najwybitniejsi przedstawiciele:
Donato Bramante (ok. 1444–1514)
Architekt i malarz, działający najpierw w Mediolanie, a następnie w Rzymie. Cechami charakterystycznymi jego budowli są: centralne plany, kopuły z otwartą galerią, filarowe loggie i krużganki. Dzieło Bramantego uważa się za początek dojrzałego renesansu, a równocześnie jedno ze źródeł sztuki kolejnej epoki – baroku. Najważniejsze realizacje architektoniczne Bramantego to: kościół S. Maria delle Grazie w Mediolanie, naśladujące świątynie antyczne Tempietto w Rzymie, rozbudowa pałacu papieskiego w Watykanie, projekt nowej bazyliki św. Piotra jako budowli na planie krzyża greckiego z wysoką kopułą.


Wybierz z prezentacji jednego przedstawiciela sztuki renesansu i, odwołując się do materiału źródłowego, przygotuj referat na temat jego stylu i dzieł. Referat powinien mieć około 2 stron tekstu, zawierać trójdzielną kompozycję i wnioski końcowe.
Wyjaśnij sens sformułowania „Człowiek renesansu” w odniesieniu do wybranej postaci z prezentacji multimedialnej.
Określenie „człowiek renesansu” odnosi się do osób wszechstronnie uzdolnionych, zajmujących się wieloma dziedzinami sztuki lub nauki.
Przykładami ludzi renesansu są Leonardo da Vinci i Filippo Brunelleschi.
Opisz cechy malarstwa epoki renesansu, w których dokonał się wyraźny postęp względem poprzednich epok.
Przypomnij sobie np. obrazy z czasów średniowiecza, które wydawały się płaskie i ujmowały rzeczywistość w sposób konwencjonalny.
W epoce renesansu, m.in. dzięki obserwacji natury i badaniu zjawisk optycznych, odkryto perspektywę i światłocień. Widoczny jest również postęp w zakresie kompozycji.