Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Marcin Sz. Małecki, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Wyznaczanie potencjałów standardowych
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
IX. Elektrochemia. Uczeń:
1) stosuje pojęcia: półogniwo, anoda, katoda, ogniwo galwaniczne, klucz elektrolityczny, potencjał standardowy półogniwa, szereg elektrochemiczny, SEM.
Zakres rozszerzony
IX. Elektrochemia. Uczeń:
1) stosuje pojęcia: półogniwo, anoda, katoda, ogniwo galwaniczne, klucz elektrolityczny; potencjał standardowy półogniwa, szereg elektrochemiczny, SEM.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
analizuje proces wyznaczania potencjałów standardowych;
przedstawia budowę standardowej elektrody wodorowej;
korzystając z symulacji opracowuje szereg aktywności metali.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka;
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
symulacja interaktywna;
technika termometr;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w grupach;
praca w parach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica i kreda/pisak.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wyświetla okładkę e‑materiału. Następnie zadaje uczniom pytanie: Z czym kojarzy wam się szereg? Jak ustala się odpowiednie szeregi? Co to jest szereg napięciowy metali?
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Nauczyciel wprowadza metodę kuli śniegowej, rozdaje uczniom samoprzylepne karteczki: uczniowie najpierw w parach ustalają, co już wiedzą na temat potencjałów standardowych (każdą informację zapisują na osobnej karteczce), następnie ustalają to w grupach czteroosobowych, ośmioosobowych, szesnastoosobowych i całą klasą - powstaje zbiór fiszek z informacjami do uporządkowania. Na podstawie różnych propozycji uczniowskich można stworzyć mapę myśli lub zastosować technikę gadająca ściana, tak by w trakcie lekcji porządkować informacje.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału w sekcji „Przeczytaj” i wyszukują informacje dotyczące półogniwa, ogniwa, szeregu napięciowego, po czym chętni uczniowie na forum klasy interpretują te pojęcia. Pozostali uczniowie weryfikują poprawność merytoryczną wypowiedzi kolegów i koleżanek.
Nauczyciel odsyła uczniów do symulacji interaktywnej przedstawiającej pomiar potencjałów elektrod względem standardowej elektrody wodorowej. Uczniowie zapoznają się z poleceniami i wykonują zawarte w medium ćwiczenia. Uczniowie w parach ustalają szereg aktywności metali użytych w symulacji.
Nauczyciel zapisuje na tablicy „szereg napięciowy metali”. Na środku zapisuje symbol atomu wodoru. Uczniowie kolejno umieszczają w odpowiednich miejscach względem symbolu wodoru, symbole odpowiednich metali. Powrót do fazy wstępnej i konfrontacja propozycji uczniów z informacją z jaką się zapoznali podczas ćwiczeń.
Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu nauczyciel daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętny uczeń z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać podczas lekcji mogą być zlecone do wykonania w ramach pracy domowej.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie nauczyciel stosuje narzędzie do oceny stopnia opanowania wiadomości i umiejętności przez uczniów, z zastosowaniem termometru. Uczniowie na skali temperatury zaznaczają cenkami, w jakim stopniu opanowali zagadnienia wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. Jeżeli ze skali będzie wynikał niski poziom temperatury, uczniowie zastanawiają się, w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy.
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” pozostałe ćwiczenia, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Symulacja interaktywna może być wykorzystana w trakcie lekcji oraz jako pomoc przy odrabianiu zadania domowego. Może być też wykorzystana przez uczniów nieobecnych na lekcji celem uzupełnienia luk kompetencyjnych.
Materiały pomocnicze:
1. Nauczyciel przygotowuje arkusz papieru ze schematem termometru ze skalą, cenki dla uczniów.
2. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Co to jest potencjał standardowy?
Co to jest SEM?
Jak zbudowana jest standardowa elektroda wodorowa?