Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Co po Nowej Fali? Poezja polska w latach 1986–1996
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
charakteryzuje pokolenie literackie, które pojawiło się w polskiej poezji po Nowej Fali,
określa sytuację liryczną analizowanych wierszy współczesnych poetów,
interpretuje wiersze m.in. Piotra Sommera, Krzysztofa Siwczyka, Andrzeja Sosnowskiego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem e‑podręcznika;
analiza materiału źródłowego (porównawcza).
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego;
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Co po Nowej Fali? Poezja polska w latach 1986–1996”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Film” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i rozwiązywać zadania.
Faza wprowadzająca:
Wyświetlenie na tablicy treści zawartych w sekcji „Wprowadzenie”. Określenie przez nauczyciela wiążących dla uczniów kryteriów sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: nauczyciel przypomina, czym charakteryzowała się twórczość poetów Nowej Fali, kto należał do tej formacji, kiedy i w jakich warunkach społeczno‑historycznych funkcjonowała. Może skorzystać z e‑materiałów: 1167 Program Nowej Fali w ujęciu Stanisława Barańczaka i 1099 Odkłamywanie świata w poezji Nowej Fali.
Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Faza realizacyjna rozpoczyna się od przypomnienia najważniejszych informacji z wykładu eksperta, dotyczącego pokolenia poetyckiego lat 1986–1996.
Uczniowie wspólnie ustalają odpowiedź na pytanie: czym jest pokolenie w historii literatury i czemu służy wyodrębnianie pokoleń literackich.Polecenie 2: Scharakteryzuj dwa pokolenia literackie, o których jest mowa w wykładzie, uczniowie wykonują w parach. Po upływie ustalonego czasu nauczyciel prosi o przedstawienie odpowiedzi kilka wybranych osób.
Uczniowie dzielą się na 3 grupy, w których będą pracować nad interpretację wierszy współczesnych poetów.
Grupa 1: Marcin Świetlicki, ***, Piotr Sommer, Korekta
Grupa 2: Krzysztof Siwczyk, Dzikie dzieci
Grupa 3: Andrzej Sosnowski, Rozmowa na wycieczce.
Przekład intersemiotyczny. Pierwsze polecenie dla wszystkich grup brzmi: wyszukajcie w internecie utwór muzyczny, który waszym zdaniem dobrze oddaje nastrój lub wymowę wiersza (wierszy), nad którym pracujecie.
Następnie przedstawiciel każdego zespołu odczytuje wiersz, a grupa ilustruje tekst utworem muzycznym. Uczniowie uzasadniają swój wybór, członkowie pozostałych grup i nauczyciel mogą go skomentować.
Później zespoły przystępują do pracy nad interpretacją wierszy. Pomocne w ich pracy mogą być ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”: gr. 1: ćw. 4 i 5; gr. 2: ćw. 6‑8, gr. 3: ćw. 9.
Po upływie ustalonego czasu liderzy grup przedstawiają propozycje odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
W podsumowaniu pracy interpretacyjnej uczniowie wypisują charakterystyczne cechy twórczości poetów, którzy nastąpili po Nowej Fali.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Wykonaj ćw. 1‑3 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
„Kwartalnik Literacko‑Kulturalny LiryDram” nr 27, kwiecień‑czerwiec 2020.
Małgorzata Peroń, „Ośmielona wyobraźnia” Romana Honeta, „Nowy Napis Co Tydzień” 2019, nr 3.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Film” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.