Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Lewandowska

Przedmiot: Język polski

Temat: Co po Nowej Fali? Poezja polska w latach 1986–1996

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
6) rozpoznaje w tekstach literackich: ironię i autoironię, komizm, tragizm, humor, patos; określa ich funkcje w tekście i rozumie wartościujący charakter;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
13) porównuje utwory literackie lub ich fragmenty, dostrzega kontynuacje i nawiązania w porównywanych utworach, określa cechy wspólne i różne;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
IV. Samokształcenie.
1. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) rozumie pojęcie tradycji literackiej i kulturowej, rozpoznaje elementy tradycji w utworach, rozumie ich rolę w budowaniu wartości uniwersalnych;
3) rozpoznaje w utworach cechy prądów literackich i artystycznych oraz odczytuje ich funkcje;
4) rozróżnia grupę literacką i pokolenie literackie; rozpoznaje założenia programowe w utworach literackich różnych epok;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • charakteryzuje pokolenie literackie, które pojawiło się w polskiej poezji po Nowej Fali,

  • określa sytuację liryczną analizowanych wierszy współczesnych poetów,

  • interpretuje wiersze m.in. Piotra Sommera, Krzysztofa Siwczyka, Andrzeja Sosnowskiego.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza).

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego;

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Co po Nowej Fali? Poezja polska w latach 1986–1996”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Film” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i rozwiązywać zadania.

Faza wprowadzająca:

  1. Wyświetlenie na tablicy treści zawartych w sekcji „Wprowadzenie”. Określenie przez nauczyciela wiążących dla uczniów kryteriów sukcesu.

  2. Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: nauczyciel przypomina, czym charakteryzowała się twórczość poetów Nowej Fali, kto należał do tej formacji, kiedy i w jakich warunkach społeczno‑historycznych funkcjonowała. Może skorzystać z e‑materiałów: 1167 Program Nowej Fali w ujęciu Stanisława Barańczaka i 1099 Odkłamywanie świata w poezji Nowej Fali.

  3. Podanie celu i tematu zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Faza realizacyjna rozpoczyna się od przypomnienia najważniejszych informacji z wykładu eksperta, dotyczącego pokolenia poetyckiego lat 1986–1996.
    Uczniowie wspólnie ustalają odpowiedź na pytanie: czym jest pokolenie w historii literatury i czemu służy wyodrębnianie pokoleń literackich.

  2. Polecenie 2: Scharakteryzuj dwa pokolenia literackie, o których jest mowa w wykładzie, uczniowie wykonują w parach. Po upływie ustalonego czasu nauczyciel prosi o przedstawienie odpowiedzi kilka wybranych osób.

  3. Uczniowie dzielą się na 3 grupy, w których będą pracować nad interpretację wierszy współczesnych poetów.
    Grupa 1: Marcin Świetlicki, ***, Piotr Sommer, Korekta
    Grupa 2: Krzysztof Siwczyk, Dzikie dzieci
    Grupa 3: Andrzej Sosnowski, Rozmowa na wycieczce.
    Przekład intersemiotyczny. Pierwsze polecenie dla wszystkich grup brzmi: wyszukajcie w internecie utwór muzyczny, który waszym zdaniem dobrze oddaje nastrój lub wymowę wiersza (wierszy), nad którym pracujecie.
    Następnie przedstawiciel każdego zespołu odczytuje wiersz, a grupa ilustruje tekst utworem muzycznym. Uczniowie uzasadniają swój wybór, członkowie pozostałych grup i nauczyciel mogą go skomentować.
    Później zespoły przystępują do pracy nad interpretacją wierszy. Pomocne w ich pracy mogą być ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”: gr. 1: ćw. 4 i 5; gr. 2: ćw. 6‑8, gr. 3: ćw. 9.
    Po upływie ustalonego czasu liderzy grup przedstawiają propozycje odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. W podsumowaniu pracy interpretacyjnej uczniowie wypisują charakterystyczne cechy twórczości poetów, którzy nastąpili po Nowej Fali.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćw. 1‑3 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • „Kwartalnik Literacko‑Kulturalny LiryDram” nr 27, kwiecień‑czerwiec 2020.

  • Małgorzata Peroń, „Ośmielona wyobraźnia” Romana Honeta, „Nowy Napis Co Tydzień” 2019, nr 3.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Film” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.