Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Co wiesz o poezji najnowszej? Rozwiąż krótki quiz.

supremacja
1
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z fragmentem szkicu krytycznego o Czesławie Miłoszu. Zaznacz pojęcie, które najtrafniej opisuje sytuację w poezji polskiej po śmierci Miłosza.

Piotr Śliwiński Świat na brudno. Szkice o poezji i krytyce

Kiedy umarł, jeden z młodych poetów mówił w radiu, że skończyła się nie tylko epoka wielkości, ale i czas supremacjisupremacjasupremacji, uciążliwego władztwa, jakie Miłosz sprawował nad polską literaturą, że teraz nareszcie rozwiążą się języki.

kie Źródło: Piotr Śliwiński, Świat na brudno. Szkice o poezji i krytyce, Warszawa 2007, s. 119.
RsaaKyqFlmjRY
Możliwe odpowiedzi: 1. „Zanik centrali” Janusza Sławińskiego., 2. „Poezję naiwną” Andrzeja Sosnowskiego., 3. „Poezję sentymentalną” Andrzeja Sosnowskiego., 4. „Nurt ośmielonej wyobraźni” Mariana Stali.
R1DYlGPAPHT991
Ćwiczenie 3
Zaznacz zjawiska w poezji XX wieku związane z pojęciem „zaniku centrali” ukutym przez Janusza Sławińskiego. Możliwe odpowiedzi: 1. rozproszenie dykcji poetyckich, 2. apolityczność, 3. zmierzch autorytetów wyznaczających standardy w poezji, 4. pochwała jednostkowości, 5. rola poety jako głosu społeczności, 6. powrót wielkich klasyków, 7. lokalność
2
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z fragmentem wiersza Marcina Świetlickiego z tomu Zimne kraje (1981), a następnie dokonaj jego analizy. Zaznacz poprawne stwierdzenia dotyczące tekstu.

Marcin Świetlicki ***

Dlaczego twój niepokój tak obraca się
wokół wyrazów: więzienie, powstanie,
zachód, wschód, wolność, wyżywienie,
dostęp do tego‑tamtego, więźniowie
polityczni?
To są małe wyrazy, to są wyrazy najmniejsze,
dlaczego właśnie o nie zawadza twój język?
[…]

5 Źródło: Marcin Świetlicki, ***, [w:] Zimne kraje. Wiersze 1980–1990, Warszawa 2002, s. 9.
RilL2mDPyVHeC
Możliwe odpowiedzi: 1. Podmiot wyraża zwątpienie w wagę słów., 2. Wymienione wyrazy należą do sfery emocjonalnej., 3. Zachód i wschód mają tu znaczenie polityczne i geograficzne., 4. Podmiot bagatelizuje zjawiska oznaczane wymienionymi wyrazami., 5. Podmiot sygnalizuje nieprzystawalność słów do rzeczy.
21
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z wierszem Piotra Sommera Korekta i wykonaj następujące polecenia:

1) Ustal, kim jest podmiot liryczny wiersza.

2) Podaj odbiorcę tekstu.

3) Wyjaśnij, kim może być wspomniany w utworze korektor.

4) Wyjaśnij sens metafory zawartej w końcowych wersach utworu.

Piotr Sommer Korekta

Nie przejmuj się przecinkami, te wszystkie
znaki przestankowe, dwukropki, średniki
i myślniki, które tak skrupulatnie
zaznaczasz, zostaną, mocą nieuwagi
korektora, przeoczone; twój rytm
zdania, myślenia, języka
okaże się mniej ważny, niż się
spodziewałeś, czy może niż chciałeś.
To były wszystko pobożne życzenia –
nie będziesz czytany do muzyki mowy
ale do zgiełku rzeczy.

nie Źródło: Piotr Sommer, Korekta, [w:] Po ciemku też, Poznań 2013, s. 179.
R1y4ROsn5c9YJ
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z wierszem Krzysztofa Siwczyka z tomu Dzikie dzieci (1995). 
Zinterpretuj tytuł utworu.

Krzysztof Siwczyk Dzikie dzieci

Jesień w kościele Jeszcze nie grzeją Zimno
Stoję przed krzyżem koloru zakalca
Wypłukane do żywego metalu - milionem dotyków -
stopy Chrystusa są zziębnięte jak poręcze
w porannych autobusach

Do kościoła wchodzi dwójka dzieci piszcząc
styropianem znalezionym obok sklepu meblowego
Kończą jeść słonecznik Zamykają pointą
jakiś brzydki kawał i cichną
zatrzymując się przed Chrystusem

Nagle dziewczynka z tłustymi włosami i
napuchniętymi węzłami chłonnymi podchodzi
do Chrystusa i zaczyna Go łaskotać
w kierunku od pięt do najmniejszego palca
Chłopak melduje o wyrazie twarzy łaskotanego

Nie wiem dlaczego ale podchodzę do nich i
już razem łaskoczemy różnymi technikami
zmarzniętego Boga Odczekujemy chwilę i dalej
Postanawiamy robić to tak długo
aż coś się zmieni

Czekamy nie mówiąc do siebie
Nasłuchujemy

Czekam
Nasłuchuję

7 Źródło: Krzysztof Siwczyk, Dzikie dzieci, [w:] tegoż, Dzikie dzieci, Bydgoszcz 1995, s. 37.
R3kShN25enMfZ
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Określ sytuację liryczną wiersza Dzikie dzieci. W tym celu uzupełnij tabelę.

RWwyJddxWIAVn
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
RJyLFxE8YESDs2
Ćwiczenie 8
Łączenie par. . Wiersz Rozbieranie do snu ma cechy erotyku.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wiersz Rozbieranie do snu wpisuje się w tradycję danse macabre oraz alegorycznych dialogów na temat miłości i śmierci.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W wierszu Rozbieranie do snu makabra związana ze śmiercią została zredukowana do minimum.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W wierszu Rozbieranie do snu fizyczność określa istotę człowieka wynikającą z nietrwałości ludzkiego ciała.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
31
Ćwiczenie 9

Zapoznaj się z wierszem Andrzeja Sosnowskiego Rozmowa na wycieczce. Przedstaw w formie mapy myśli wyrażoną w wierszu opozycję kiedyś – teraz. Uzupełnij mapę myśli odpowiednimi cytatami.

Zapoznaj się z wierszem Andrzeja Sosnowskiego Rozmowa na wycieczce. Przedstaw w formie wypunktowania wyrażoną w wierszu opozycję kiedyś – teraz. Uzupełnij wypunktowanie odpowiednimi cytatami.

Andrzej Sosnowski Rozmowa na wycieczce

Tyle tu stokrotek, zawilców, niezapominajek —
spróbuj zapamiętać, gdy śpiew znad horyzontu
ściera zmarszczki z czoła i kołysze pamięć
przed dryfem umysłu w słabym prądzie nocy.
Bo sny dosłowne jak świerszczyk zostały daleko,
gdzie płacz rewolucjonisty nad Heglem.

Ale kiedy to było? Kiedyś na każdym kroku
cios obuchem sensu, dziś tylko niuanse,
związki między kometą i wielorybami
w nurcie Sacramento, akwenach Alaski.
I sny raczej misterne, w których ona pragnie
pójść do spowiedzi, a ksiądz na to: „Szaleństwo —

jeżeli popełnisz drogocenny błąd
może się narodzi nowe społeczeństwo”.

Wydoroślałe jak Bóg w nawiasie ekologii
te sny, te marzenia wpierw kończą na bruku,
a potem pod mostem i na samym dnie.
Jak opłatek dzielimy los tych wielorybów.
Czyżby? Kiedy świat niby luźna twarz
powoli zastyga wokół czyjegoś uśmiechu?

8 Źródło: Andrzej Sosnowski, Rozmowa na wycieczce, [w:] Życie na Korei, Warszawa 2006, s. 8.
R1UopUTFyi9MK
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Dwa plany czasowe
    • Elementy należące do kategorii Dwa plany czasowe
    • Nazwa kategorii: kiedyś
    • Nazwa kategorii: teraz
    • Koniec elementów należących do kategorii Dwa plany czasowe
R7HcGLv3nJUts
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
31
Ćwiczenie 10

Na podstawie utworów poetyckich zacytowanych w lekcji ustal i opisz, czym charakteryzuje się twórczość poetów, którzy nastąpili po Nowej Fali.

R1y4ROsn5c9YJ
(Uzupełnij).