Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Alicja Kasińska

Przedmiot: biologia

Temat: Trawienie cukrów w przewodzie pokarmowym człowieka

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
V. Budowa i fizjologia człowieka.
2. Odżywianie się. Uczeń:
4) przedstawia proces trawienia poszczególnych składników pokarmowych w przewodzie pokarmowym człowieka; planuje i przeprowadza doświadczenie sprawdzające warunki trawienia skrobi;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
2. Porównanie poszczególnych czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem struktur odpowiedzialnych za ich przeprowadzanie.
1) Odżywianie się. Uczeń:
f) przedstawia proces trawienia poszczególnych składników pokarmowych w przewodzie pokarmowym człowieka; planuje i przeprowadza doświadczenie sprawdzające warunki trawienia skrobi,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśni, na czym polega trawienie enzymatyczne cukrów;

  • wskaże, w których odcinkach przewodu pokarmowego trawione są węglowodany;

  • opisze etapy przemiany metabolicznej skrobi w cukry proste;

  • zaplanuje i przeprowadzi doświadczenie sprawdzające warunki trawienia skrobi.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • strategia badawcza;

  • strategia problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • ćwiczenia laboratoryjne;

  • analiza grafiki interaktywnej.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu;

  • zestawy doświadczalne (zob. materiały pomocnicze – zał. 1);

  • instrukcje do przeprowadzenia doświadczenia (zob. materiały pomocnicze – zał. 2).

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel przygotowuje cztery zestawy doświadczalne do badania warunków trawienia skrobi (zob. materiały pomocnicze – zał. 1).

  2. Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie sobie budowy układu pokarmowego. Uczniowie mogą w tym celu wykorzystać mapę pojęć pt. Budowa układu pokarmowego lub grafikę interaktywną pt. Narządy układu pokarmowego człowieka z e‑materiału Trawienie i jego rodzaje.

  3. Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel zadaje pytania: „Co musi się stać z pokarmem, aby mógł dotrzeć do tkanek i komórek?”, „Na czym polega proces trawienia pokarmów?”.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z celami lekcji zawartymi w e‑materiale i sformułowanie kryteriów sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie dzielą się na cztery grupy. Każdy zespół otrzymuje zestaw doświadczalny (zał. 1). Uczniowie na podstawie własnej wiedzy planują doświadczenie sprawdzające warunki trawienia skrobi. Następnie weryfikują opracowany przebieg doświadczenia z opisem zawartym w materiałach pomocniczych (zał. 2).

  2. Uczniowie przygotowują zgodnie z instrukcją doświadczenie sprawdzające warunki trawienia skrobi, którego wyniki odczytają po 30 min.

  3. Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną przedstawiającą trawienie cukrów w przewodzie pokarmowym człowieka i wykonują do niej polecenia: nr 1 („Wyjaśnij, w których odcinkach przewodu pokarmowego i przy udziale których enzymów trawione są skrobia oraz dwucukry”) oraz nr 2 („Określ warunki, w jakich zachodzą procesy trawienia węglowodanów w poszczególnych odcinkach przewodu pokarmowego. W  odpowiedzi uwzględnij m.in. odczyn środowiska”).

  4. Uczniowie obserwują wyniki przeprowadzonego doświadczenia, zapisują je w tabeli. Formułują wnioski i omawiają je na forum klasy.

  5. Nauczyciel wyjaśnia wątpliwości uczniów.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują w zespołach 2‑osobowych ćwiczenie nr 8 (mają za zadanie podać nazwę odcinka przewodu pokarmowego, w którym następuje zahamowanie trawienia cukrów, i określić przyczynę tego zjawiska), a następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą. Wybrane osoby przedstawiają odpowiedź na forum klasy.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań: „Dziś nauczyłem/nauczyłam się…”, „Zrozumiałem/zrozumiałam, że…”, „Zaskoczyło mnie…”, „Dowiedziałem/dowiedziałam się...”.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia od 1 do 7 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

R1O2osnIrgqDj

Załącznik 1. Zestaw doświadczalny do badania warunków trawienia skrobi.
Plik PDF o rozmiarze 90.29 KB w języku polskim
R12e2igmXdRrE

Załącznik 2. Opis doświadczania badającego warunki trawienia skrobi.
Plik PDF o rozmiarze 116.46 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej:

Grafika interaktywna może zostać wykorzystana m.in. podczas lekcji Wchłanianie i transport substancji pokarmowych w jelicie oraz Rola jelita grubego w procesach trawiennych.