Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Leopold Staff Podwaliny. Wyzwanie dla budowniczego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
recytuje utwór Podwaliny Leopolda Staffa;
wyjaśnia, jaki jest sens przywołania przypowieści biblijnej w wierszu Staffa;
omawia okoliczności powstania utworu;
wyjaśnia paraboliczne znaczenie budowania domu na skale i na piasku;
objaśnia, jaką postawę wobec życia wyrażają dwa ostatnie wersy wiersza Leopolda Staffa.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Leopold Staff Podwaliny. Wyzwanie dla Budowniczego”. Następnie prosi uczniów o zapoznanie się z utworem poetyckim zawartym w e‑materiale: Podwaliny. Uczniowie powinni utwór przeczytać i przygotować się do jego omówienia: przygotować wstępne informacje, które pozwolą umiejscowić tekst w kontekście biograficznym lub historycznoliterackim. Nauczyciel prosi również o wykonanie ćwiczenia nr 4 z sekcji „Sprawdź się”.
Recytacja. Chętna lub wybrana osoba przygotowuje głośne czytanie utworu poetyckiego Podwaliny z elementami aktorskiej interpretacji.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom cele zajęć oraz wspólnie ustala z nimi kryteria sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji dotycząca motywu budowania.
Faza realizacyjna:
Odczytanie tekstu literackiego z elementami interpretacji aktorskiej. Wybrana przed lekcją osoba prezentuje recytację utworu Podwaliny. Po uczniowskiej prezentacji pozostała część klasy przedstawia swoje wrażenia dotyczące utworu oraz prezentacji. Uczniowie zapisują swoje wrażenia w formie notatki.
Burza mózgów. Nauczyciel formułuje pytanie związane z tematem lekcji: Jaki jest sens przywołania przypowieści biblijnej w utworze Leopolda Staffa? oraz informuje, że pierwsza część zajęć będzie przeprowadzona metodą burzy mózgów. Określa jej zasady oraz podaje czas przeznaczony na realizację zadania. Uczniowie pracują indywidualnie i zapisują swoje pomysły, następnie prezentują je na forum klasy. Nauczyciel wyznacza osobę, która zapisuje na tablicy propozycje uczestników zajęć.
Kształcenie postrzegania historii literatury i dziejów kultury jako procesu. Nauczyciel, nawiązując do zadania przed lekcją, zadaje uczniom pytania:
– Jakie były okoliczności powstania utworu?
– Jaki wpływ na powstanie utworu ma biografia autora?
– W jakim okresie twórczości Staffa powstał wiersz?
- Jakie nawiązania wykorzystał Staff w swoim utworze?Praca z multimedium. Nauczyciel prosi, aby wybrany uczeń przeczytał polecenie: 1. Wysłuchaj nagrania. Wyjaśnij, jak można rozumieć biblijne terminy „roztropny” i „rozsądny” w odniesieniu do podmiotu lirycznego. Następnie prosi uczniów, aby podzielili się na grupy i opracowali w nich odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając także uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie wskazane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Następuje wspólne omówienie: co udało się osiągnąć, do czego warto wrócić, czego nie udało się zrealizować i dlaczego. Później nauczyciel analizuje przebieg lekcji i przeprowadza ewaluację, z której wnioski wykorzysta w przyszłości.
Praca domowa:
Wyjaśnij, jaką postawę wobec życia wyrażają dwa ostatnie wersy wiersza Leopolda Staffa. Uzasadnij odpowiedź.
Materiały pomocnicze:
Jerzy Kwiatkowski, Literatura Dwudziestolecia, Warszawa 1990.
George Lakoff, Mark Johnson, Metafory w naszym życiu, Warszawa 2010.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.