Dla nauczyciela
Autor: Joanna Oparek
Przedmiot: Język polski
Temat: Świat widziany oczami Amerykanina. Ernest Hemingway – życie i twórczość
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
przeanalizuje związek biografii Hemingway z jego twórczością;
scharakteryzuje prozę Hemingwaya;
wyjaśni termin „stracone pokolenie”;
określi, w jaki sposób perspektywa autora wpływała na kreowany przez jego dzieła obraz świata.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
podająca.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed zajęciami:
Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat związku twórczości z życiem autora.
Nauczyciel może przywołać przykłady polskich pisarzy, których twórczość kształtowała się pod wpływem życiowych doświadczeń. Może również zachęcić uczniów do dyskusji na temat znaczenia osobistej perspektywy autora w kreowaniu świata przedstawionego.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji, nawiązując do wcześniejszej rozmowy. Wraz z uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.
Nauczyciel prosi uczniów o zapisanie na tablicy określeń, które kojarzą się z postacią Ernesta Hemingwaya.
Prowadzący może zaproponować uczniom wspólne obejrzenie fragmentów ekranizacji powieści Hemingwaya.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel prosi uczniów o zweryfikowanie listy określeń, które wcześniej zostały zapisane na tablicy.
Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat tego, w jaki sposób biografia pisarza – Amerykanina wpłynęła na charakter i tematykę jego twórczości.
Uczniowie zapoznają się z multimedium 1 (audiobook), następnie dobierają się w pary i wykonują polecenia 1 i 2. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia i komentuje. Polecenie 2 może przybrać formę dyskusji.
Uczniowie przechodzą do multimedium 2 (mapa myśli) i wykonują polecenia 1 i 2 oraz ćwiczenia. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia i komentuje.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o krótką charakterystykę postaci pisarza i omówienie związku jego biografii z twórczością.
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o wypowiedź na temat: Wpływ doświadczeń Hemingwaya na świat przedstawiony jego utworów. Inni uczniowie uzupełniają wypowiedź, a nauczyciel komentuje.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.
Na zakończenie nauczyciel może zaproponować uczniom głośne odczytanie wybranych fragmentów prozy Hemingwaya.
Praca domowa:
Zinterpretuj cytat z powieści Pożegnanie z bronią:
Świat łamie każdego i potem niektórzy są jeszcze mocniejsi w miejscach złamania. Ale takich, co nie dają się złamać, świat zabija.
Materiały pomocnicze:
https://www.polskieradio.pl/39/156/Artykul/877705,Ernest-Hemingway-%e2%80%93-rezyser-wlasnego-zycia
https://plus.polskatimes.pl/prof-ewa-luczak-ernest-hemingway-to-pisarz-na-trudne-czasy/ar/c15-16301471
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.