Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Rozwój wiejskiego układu osadniczego na świecie

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

VIII. Przemiany struktur demograficznych i społecznych oraz procesy osadnicze: rozmieszczenie i liczba ludności, przemiany demograficzne, migracje, zróżnicowanie narodowościowe, etniczne i religijne, kręgi kulturowe, sieć osadnicza, procesy urbanizacji, rozwój obszarów wiejskich.

Uczeń:

14) identyfikuje główne czynniki rozwoju obszarów wiejskich na świecie oraz wyjaśnia przyczyny depopulacji niektórych wsi w Polsce.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia czynniki wpływające na rozwój wiejskich układów osadniczych,

  • wyjaśnia, w jaki sposób te czynniki wpłynęły na ukształtowanie się wiejskich układów osadniczych na świecie,

  • rozpoznaje na rysunkach i fotografiach wiejskie układy osadnicze występujące na świecie.

Strategie nauczania: konektywizm, konstruktywizm

Metody nauczania: dyskusja, pogadanka, mapa myśli, metody operatywne (praca z filmem i blokiem tekstowym e‑materiału)

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca na forum klasy

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/ monitor dotykowy/ tablety, e‑materiał, kartki papieru, pisaki, trzy/cztery fotografie różnych typów wsi (np. z internetu)

Materiały pomocnicze

Jagielski A., Geografia ludności, PWN, Warszawa 1978.

Kiełczewska‑Zaleska M., Geografia osadnictwa, PWN, Warszawa 1977.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel prosi uczniów o wyjaśnienie terminów: wieś, obszary wiejskie.

  • Następnie nauczyciel inicjuje krótką pogadankę: co wpływa na rozwój wsi? dlaczego wsie w różnych regionach świata i Polski różnie wyglądają?

  • Następnie nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, których zadaniem jest uzasadnienie, że pierwotne wsie były uzależnione od środowiska przyrodniczego, w którym powstawały. Uczniowie tworzą mapy myśli do podanego zagadnienia, w grupach analizują fragment części „Przeczytaj” Pierwotne układy osadnicze w różnych regionach świata i zapoznają się z filmem edukacyjnym.

  • Przedstawiciele grup, prezentując mapy myśli, uzasadniają zależność pierwotnych wsi od środowiska przyrodniczego, podają konkretne przykłady.

  • Prezentacje uczniów mogą być ilustrowane fotografiami zawartymi w e‑materiale bądź innymi dostępnymi.

  • Następnie nauczyciel zadaje pytania: czym różnią się współczesne wsie od omówionych pierwotnych? czy nadal są zależne od środowiska przyrodniczego? w jakim stopniu? z czego wynikają różnice? Dyskusja na forum klasy z wykorzystaniem tekstu i fotografii z e‑materiału.

  • Uczniowie zapoznają się z przykładami wiejskich układów osadniczych występującymi w Polsce i w Europie (schematyczne rysunki w e‑materiale); starają się zauważyć przyczyny występowania różnych układów, kształtów współczesnych wsi.

  • Nauczyciel zwraca uwagę na zmianę funkcji wsi, które wpływają na wygląd, czasami na układ osadniczy wsi (np. wieś rezydencjalna).

  • Podsumowując tę część lekcji, nauczyciel prezentuje uczniom trzy/cztery fotografie wsi, uczniowie starają się rozpoznać, jaki typ wsi przedstawiają.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału – uczniowie indywidualnie wykonują wskazane ćwiczenia z e‑materiału.

  • Uczniowie omawiają ćwiczenia, nauczyciel w razie potrzeby wspiera ich.

  • Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami – ocenia pracę uczniów, ich zaangażowanie.

  • Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami: mówią, co było dla nich podczas lekcji trudne, ciekawe, gdzie mogą zastosować zdobytą na lekcji wiedzę.

Praca domowa

  • Na podstawie różnych źródeł informacji przedstaw wybraną wieś położoną w Twoim regionie. Podaj jej historię, typ wsi, zmiany wyglądu, ewentualnie funkcje pełnione przez tę wieś. Oceń wydarzenia/przyczyny, które przyspieszały lub hamowały rozwój tej wsi.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film edukacyjny może być wykorzystany do samodzielnego pogłębiania wiedzy przez ucznia w domu. Film edukacyjny można wykorzystać w trakcie lekcji dotyczącej kręgów kulturowych świata (zakres podstawowy: VIII. 11).