Dla nauczyciela
Autor: Małgorzata Kosińska‑Pułka
Przedmiot: Język polski
Temat: Współczesne wcielenia bohatera w literaturze popularnej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
11. rozumie pojęcie motywu literackiego i toposu, rozpoznaje podstawowe motywy i toposy oraz dostrzega żywotność motywów biblijnych i antycznych w utworach literackich; określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych;
12. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
7. odróżnia dzieła kultury wysokiej od tekstów kultury popularnej, stosuje kryteria pozwalające odróżnić arcydzieło od kiczu;
II Kształcenie językowe
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:
1. rozróżnia pojęcie stylu i stylizacji, rozumie ich znaczenie w tekście;
Zakres rozszerzony I Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
3. rozpoznaje nawiązania do tradycji biblijnej i antycznej w kulturze współczesnej;
4. porównuje teksty kultury, uwzględniając różne konteksty.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne. Uczeń:
pozna sposoby interpretowania pojęcia „bohater”, „bohaterstwo”;
pozna różne kreacje bohatera;
zanalizuje zabiegi służące kreacji bohatera mitycznego, współczesnego i wywodzącego się z popkultury;
utrwali wiadomości o różnych cechach gatunkowych komiksu.
Strategie nauczania
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania
metoda poglądowa;
rozmowa kontrolowana;
metoda ćwiczeń przedmiotowych;
praca z tekstem literackim.
Formy zajęć
praca indywidualna,
praca w grupach,
praca całego zespołu klasowego,
analizowanie tekstów.
samokształcenie.
Środki dydaktyczne
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica/ kartka papieru, pisak/kreda;
karta pracy.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca
Nauczyciel inicjuje zabawę w kulę śniegową. Uczeń, który złapie kulę papierową, szybko kończy zdanie zainicjowane przez nauczyciela. Prawdziwy bohater jest…
W czasie zabawy wybrani uczniowie notują propozycje wypowiedzi i po zakończeniu zabawy odczytują głośno swoje zapisy. Wszyscy uczniowie proponują uzupełnienie notatek na podstawie e‑materiałów.
Przedstawienie celu zajęć i podanie tematu.
Faza realizacyjna
Nauczyciel zapisuje pytanie Bohater, czyli kto? Uczniowie układają opowiadanie, w którym ukazują misję ratunkową wybranego bohatera. Prezentują wybrane realizacje zadania.
Uczniowie na podstawie e‑materiałów charakteryzują typ bohatera mitologicznego, współczesnego i wywodzącego się z popkultury.
Uczniowie zapoznają się z wypowiedziami ekspertów i udzielają odpowiedzi na pytania:
Czym różnią się filmowi superbohaterowie od swoich komiksowych pierwowzorów?
Jakie są powody zaistniałych zmian w sposobie ukazywania bohatera?
Uczniowie zapoznają się z fragmentem tekstu Michała Rogowskiego Rambo: ikona popkultury i formułują argument, który uzasadnia celowość określania w taki sposób superbohatera. Odpowiedź zapisują w formie mapy myśli, której wzór znajduje się w e‑materiałach.
Bohaterowie popkultury: od Robin Hooda do RamboNiewielu fikcyjnych bohaterów zapisało się w zbiorowej świadomości tak trwale, jak John Rambo. Postać, w którą wcielił się Sylvester Stallone, stała się ikoną popkultury, symbolem i punktem odniesienia dla hollywoodzkich filmów akcji, uosobieniem twardziela i komandosa, a także obiektem niezliczonych parodii. […]
Stał się archetypem twardziela i żołnierza, czymś w rodzaju współczesnego barbarzyńcy, który nie tylko zadaje ból swym ofiarom, ale wydaje przy tym pierwotny okrzyk wściekłości. Ponadto postać ta stała się jeśli nie wzorcem do naśladowania, to przynajmniej punktem odniesienia dla innych barbarzyńców – bohaterów kina akcji lat osiemdziesiątych. Zmniejszając rolę dialogu na rzecz bijatyki, otworzył drzwi do filmowej kariery niekoniecznie mającym aktorskie wykształcenie, ale za to wysportowanym i muskularnym twardzielom, takim jak Arnold Schwarzenegger, Dolph Lundgren czy Jean‑Claude Van Damme.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel przypomina językowe sposoby kreowania postaci.
2. Uczniowie rozpoznają zasadę zestawienia pary wyrazów. W tym celu uzupełniają tabelkę.
Wyraz | Wyraz | Nazwa środka językowego |
bohaterski | synonimy | |
tchórzliwy | antonimy | |
bitwa | bitewka | |
bohater | zgrubienie |
3. Nauczyciel zapisuje na tablicy w kolumnie frazeologizmy: walczyć z wiatrakami. walczyć o swoje, walczyć na dwa fronty, walczyć jak lew, walczyć do ostatniej kropli krwi.
4. Wskazani przez nauczyciela uczniowie dopisują do frazeologizmów znaczenie (ewentualnie korzystają ze słownika). Stosują sformułowania w tekście, zawierającym opis sytuacyjny o takiej heroicznej postawie wybranego bohatera literackiego.
walczyć z wiatrakami – zmagać się z czymś, czego nie da się pokonać
walczyć o swoje – dbać o swój interes, swoje korzyści, swoje mienie
walczyć na dwa fronty – walczyć z dwoma przeciwnikami
walczyć jak lew – walczyć odważnie, wytrwale
walczyć do ostatniej kropli krwi – walczyć do końca, do śmierci, do ostatnich sił
Zadanie domowe
Nauczyciel formułuje na podstawie e‑materiałów polecenie pracy domowej. Zapisuje na tablicy sentencję Fiodora Dostojewskiego: Być bohaterem przez minutę, godzinę, jest o wiele łatwiej niż znosić trud codzienny w cichym heroizmie.
Uczniowie opracowują głosy w dyskusji o tej myśli prozaika. W swoich wypowiedziach formułują argumenty i kontrargumenty. Rozważają, czy łatwiej jest być herosem przez chwilę i co znaczy sformułowanie być herosem codzienności?
Materiały pomocnicze
Słownik Terminów Literackich pod redakcją Michał Głowiński, Teresa Kostkiewiczowa, Aleksandra Okopień‑Sławińska, Janusz Sławiński, Wrocław 2002 r.
Michał Głowiński, Aleksandra Okopień‑Sławińska, Janusz Sławiński, Zarys teorii literatury, Warszawa 1975 r.
Skyfall, film w reżyserii Sama Mendesa
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Po wysłuchaniu wypowiedzi ekspertów uczniowie mogą opracować własne głosy w dyskusji o cechach, typach i rodzajach postaci heroicznej.