Sprawdź się
Zapoznaj się z poniższym fragmentem Rambo: ikona popkultury i zastanów się, dlaczego postać jest określana w taki sposób i jakie cechy posiada ten superbohater. Odpowiedź zapisz w formie mapy myśli.
Bohaterowie popkultury: od Robin Hooda do RamboNiewielu fikcyjnych bohaterów zapisało się w zbiorowej świadomości tak trwale, jak John Rambo. Postać, w którą wcielił się Sylvester Stallone, stała się ikoną popkultury, symbolem i punktem odniesienia dla hollywoodzkich filmów akcji, uosobieniem twardziela i komandosa, a także obiektem niezliczonych parodii. […]
Stał się archetypem twardziela i żołnierza, czymś w rodzaju współczesnego barbarzyńcy, który nie tylko zadaje ból swym ofiarom, ale wydaje przy tym pierwotny okrzyk wściekłości. Ponadto postać ta stała się jeśli nie wzorcem do naśladowania, to przynajmniej punktem odniesienia dla innych barbarzyńców – bohaterów kina akcji lat osiemdziesiątych. Zmniejszając rolę dialogu na rzecz bijatyki, otworzył drzwi do filmowej kariery niekoniecznie mającym aktorskie wykształcenie, ale za to wysportowanym i muskularnym twardzielom, takim jak Arnold Schwarzenegger, Dolph Lundgren czy Jean‑Claude Van Damme.
Herkules brat SupermanaWspółczesna kultura popularna tworzy niekiedy na kanwie nowych mitów... stare. Trudno jednoznacznie orzec, czy Joe Shuster i Jerry Siegel wymyślając Supermana pomyśleli o Herkulesie. Według Jerzego Szyłaka zarówno twórcy, jak i wydawcy, zdawali sobie sprawę, że „u źródeł powodzenia opowieści o Supermanie leży jej quasi-mitologiczna natura” [Jerzy Szyłak, Komiks: świat przerysowany, Gdańsk 1998, s. 38]. Owych mitologicznych inspiracji, mających różne uzasadnienia, można zresztą odnaleźć w komiksie bardzo wiele. Dotyczy to wielu postaci. Czytelnicy z łatwością mogli odczytywać wyraźne tropy. W przypadku Supermana zwracano na przykład uwagę na fakt, iż jego odnalezienie w rakiecie przypomina historię Mojżesza w koszyku [tamże: s. 38‑40], Dwunastoletnie nauki Supermana w filmie Richarda Donnera i powrót do świata w wieku trzydziestu lat, to bez wątpienia aluzja do działalności Chrystusa, zwłaszcza biorąc pod uwagę przemowę Jor‑Ela, ojca Supermana, posyłającego jedynego syna pośród ludzi, aby niósł im światło.
Szyłak pisze o herosach amerykańskiego komiksu lat 40., że „byli nader umownymi figurami, bardziej nosicielami pewnych zasad niż żywymi ludźmi. Ich popularność opierała się przede wszystkim na atrakcyjności postawy, jaką proponowali swoim czytelnikom. Była to przede wszystkim postawa człowieka, który kształtuje sam siebie i w swoich poczynaniach kieruje się wewnętrznym poczuciem dobra i sprawiedliwości” [Jerzy Szyłak, Komiks i okolice kina, Gdańsk 2000, s. 116]. Szyłak podkreśla również dydaktyzm i propagandowość tych bohaterów. Ich atrakcyjność wzmacniała przekaz ideologiczny. Superman nie był przecież nikim innym jak wzorem Amerykanina. Nie inaczej jest z bohaterami film ów wytwórni Walt Disney Pictures. W przypadku Herkulesa także prawdziwe będzie stwierdzenie, że jest on bohaterem, który
kształtuje sam siebie i w swoich poczynaniach kieruje się wewnętrznym poczuciem dobra i sprawiedliwości.
Na podstawie powyższego tekstu określ, czy podane stwierdzenia są prawdziwe, czy fałszywe.
stwierdzenie | prawda | fałsz |
W komiksie o Supermanie nie ma zbyt wielu mitologicznych inspiracji. | □ | □ |
W przygodach Supermana można znaleźć nawiązania do historii Chrystusa. | □ | □ |
Bohaterowie amerykańskich komiksów kierowali się w swych działaniach dobrem i sprawiedliwością. | □ | □ |
W doświadczeniach bohaterów nie ma elementów dydaktyzmu i ideologii. | □ | □ |
Herosi amerykańskich komiksów często reprezentowali konkretne wartości. | □ | □ |
Opisz, jaki wspólny cel miało wykreowanie herosów amerykańskiego komiksu lat 40. i bohaterów mitologii greckiej?
Zapoznaj się z poniższym fragmentem, a następnie wymień widoczne w filmach Herkules i Superman elementy etosu rycerskiego.
Herkules brat SupermanaSuperman obrócił w drugą stronę kulę ziemską, aby w ten magiczny sposób cofnąć czas i ocalić życie Lois Lane. Herkules zmaga się z czasem, usiłując wyrwać duszę Megary z wiru śmierci w podziemnym państwie Hadesa. W obu przypadkach bohaterom udaje się uratować ukochane dzięki własnej boskości. W Herkulesie znajdziemy także echa Supermana II. Superman z miłości do Lois Lane dobrowolnie zrezygnował ze swojej mocy, aby móc kochać ziemską kobietę. Ponieważ jednak Ziemia była akurat zagrożona, Superman musiał ponownie stać się herosem. Herkules, żeby ratować Meg, godzi się na układ z Hadesem. Rezygnuje na 24 godziny ze swojej mocy. Nie zdaje sobie sprawy, że wtedy akurat przyjdzie dla niego czas największej próby. Tak jak Superman, tak i Herkules poradzą sobie z przeciwnikami, niezależnie, czy będą to przybysze z planety Krypton, czy też podstępny bóg Hades - moce wrócą w odpowiednim momencie.
Do podanych wyrazów dopasuj ich antonimy.
chwiejny, interesowny, słaby, tchórzliwy, przeciętny
odważny | |
silny | |
wyjątkowy | |
bezinteresowny | |
nieugięty |
Komiks w szponach miernoty. Rozprawy i szkiceKomiks jest swoistym naśladowaniem literatury za pomocą tworzywa wizualnego, komponowanego dzięki montażowi kadrów, charakterystycznemu dla twórczości filmowej. Wytworzone w rezultacie działań rysownika obrazy tracą swą estetyczną samodzielność i zostają zestawione w ciąg mający charakter tekstu. Jego spójność daje się rozpoznać jako wynik prac montażowych, których celem jest ukonstytuowanie aktu narracji. Obraz w komiksie informuje o kształcie świata przedstawionego, wyglądzie bohaterów, rodzaju i następstwie działań, jakie w obrębie prezentowanej rzeczywistości zachodzą. Tekst słowny może pojawiać się w komiksie w formie przytoczeń wypowiedzi bohaterów (często umieszczanych w charakterystycznych dymkach), jako onomatopeiczne wyobrażenie dźwięków naturalnych (tu przybiera charakter metaforycznego obrazu dźwięku – stanowi wizualny ekwiwalent wrażenia, jakie dźwięk wywołuje, i obrazowe wyobrażenie procesu jego powstawania i rozchodzenia się), jako komentarz narracyjny towarzyszący obrazkom. W tej ostatniej funkcji słowo jest jednak znacznie ograniczone przez zasady determinujące kształt i rozumienie gatunku. Tekst narracyjny może pojawić się w celu wyznaczenia ram opowieści komiksowej lub jej części (zmiana wątków, miejsca i czasu akcji) bądź jako swoisty kontrapunkt narracji obrazkowej – sterując czasem odbioru lub sposobem postrzegania bohaterów; może też nie pojawiać się wcale. Wiele składników komiksowej narracji (w tym dymki z przytoczeniami wypowiedzi i nieco odmienne dla przytoczenia myśli, oznaki ruchu, sposoby przedstawiania dźwięków) ma charakter mocno skonwencjonalizowany i jest w taki sam sposób wykorzystywany przez różnych twórców.
Na podstawie informacji w sekcji Przeczytaj wyjaśnij, w jaki sposób Spider‑Man traktuje swoje posłannictwo.
Czy zgadzasz się z poniższymi słowami Fiodora Dostojewskiego? Odpowiedz, podając trzy argumenty potwierdzające twoje zdanie.
Być bohaterem przez minutę, godzinę, jest o wiele łatwiej niż znosić trud codzienny w cichym heroizmie.