Dla nauczyciela
Autor: Małgorzata Bochenek
Przedmiot: Matematyka
Temat: Stożek opisany na kuli
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozpoznaje stożek opisany na kuli i potrafi naszkicować przekrój osiowy tej sytuacji;
bada związki miarowe między odcinkami na wykreślonym przekroju osiowym;
zaznacza w odpowiedni sposób promienie kuli wpisanej w stożek;
przeprowadza proste rozumowanie pomagające ustalić strategię rozwiązania zadania.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja w oparciu o ćwiczenia interaktywne;
pokaz;
analiza pomysłów.
Formy pracy:
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
przekroje brył obrotowych, model stożka opisanego na kuli;
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku;
projektor multimedialny/tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami zapisanymi w sekcji Przeczytaj oraz powtórzenie cech podobieństwa trójkątów.
Faza wstępna:
nauczyciel wskazuje temat lekcji „Stożek opisany na kuli” i celów zajęć;
nauczyciel ustala kryteria sukcesu po przeprowadzonej lekcji.
Faza realizacyjna:
nauczyciel wraz z uczniami analizuje przekroje osiowe stożków i kuli na modelach;
nauczyciel wraz z uczniami ogląda modele stożka opisanego na kuli;
nauczyciel za pomocą apletu definiuje ważne elementy składające się na model stożka opisanego na kuli ;
uczniowie wykorzystują drugi aplet do sprawdzenia swojej wiedzy dotyczącej ważnych elementów w modelu stożka opisanego na kuli;
nauczyciel dzieli klasę na 5 grup i przydziela każdej grupie jedno polecenie z sekcji Przeczytaj; uczniowie przygotowują rozwiązania i wspólnie omawiają sposób rozwiązania zadania umieszczonego w danym poleceniu na forum klasy;
uczniowie w grupach dzielą się na mniejsze podgrupy i przygotowują rozwiązania ćwiczeń od 1 do 7 z sekcji Sprawdź się;
nauczyciel wyznacza uczenia do omówienia rozwiązanie zadania na forum klasy.
Faza podsumowująca:
omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji Sprawdź się;
podsumowanie lekcji.
Praca domowa:
uczniowie rozwiązują w parach ćwiczenie 8 z sekcji Sprawdź się.
Materiały pomocnicze:
Cechy podobieństwa trójkątówCechy podobieństwa trójkątów.
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel wykorzystuje aplety do zaakcentowania związków miarowych między odcinkami przekroju osiowego stożka opisanego na kuli.