Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Małgorzata Bochenek

Przedmiot: Matematyka

Temat: Stożek opisany na kuli

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe:
X. Stereometria. Zakres podstawowy. Uczeń:
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń;

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozpoznaje stożek opisany na kuli i potrafi naszkicować przekrój osiowy tej sytuacji;

  • bada związki miarowe między odcinkami na wykreślonym przekroju osiowym;

  • zaznacza w odpowiedni sposób promienie kuli wpisanej w stożek;

  • przeprowadza proste rozumowanie pomagające ustalić strategię rozwiązania zadania.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja w oparciu o ćwiczenia interaktywne;

  • pokaz;

  • analiza pomysłów.

Formy pracy:

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • przekroje brył obrotowych, model stożka opisanego na kuli;

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku;

  • projektor multimedialny/tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami zapisanymi w sekcji Przeczytaj oraz powtórzenie cech podobieństwa trójkątów.

Faza wstępna:

  1. nauczyciel wskazuje temat lekcji „Stożek opisany na kuli” i celów zajęć;

  2. nauczyciel ustala kryteria sukcesu po przeprowadzonej lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. nauczyciel wraz z uczniami analizuje przekroje osiowe stożków i kuli na modelach;

  2. nauczyciel wraz z uczniami ogląda modele stożka opisanego na kuli;

  3. nauczyciel za pomocą apletu definiuje ważne elementy składające się na model stożka opisanego na kuli ;

  4. uczniowie wykorzystują drugi aplet do sprawdzenia swojej wiedzy dotyczącej ważnych elementów w modelu stożka opisanego na kuli;

  5. nauczyciel dzieli klasę na 5 grup i przydziela każdej grupie jedno polecenie z sekcji Przeczytaj; uczniowie przygotowują rozwiązania i wspólnie omawiają sposób rozwiązania zadania umieszczonego w danym poleceniu na forum klasy;

  6. uczniowie w grupach dzielą się na mniejsze podgrupy i przygotowują rozwiązania ćwiczeń od 1 do 7 z sekcji Sprawdź się;

  7. nauczyciel wyznacza uczenia do omówienia rozwiązanie zadania na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji Sprawdź się;

  2. podsumowanie lekcji.

Praca domowa:

  1. uczniowie rozwiązują w parach ćwiczenie 8 z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Nauczyciel wykorzystuje aplety do zaakcentowania związków miarowych między odcinkami przekroju osiowego stożka opisanego na kuli.