Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Anna Florek, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jak na poziomie mikroświata przebiega reakcja bromu z metalami?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
5) pisze równania reakcji ilustrujące typowe właściwości chemiczne niemetali, w tym między innymi równania reakcji: wodoru z niemetalami (, , , ), chloru, siarki z metalami (, , , , , ).
Zakres rozszerzony
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
10) pisze równania reakcji ilustrujące typowe właściwości chemiczne niemetali, w tym między innymi równania reakcji: wodoru z niemetalami (, , , , ), chloru, bromu i siarki z metalami (, , , , , ); chloru z wodą.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia przykłady metali, z którymi reaguje brom;
wyjaśnia mechanizm tworzenia się związków metali z bromem na poziomie mikroświata i pisze odpowiednie równania reakcji;
omawia, jaki jest charakter chemiczny produktów reakcji metali z bromem –bromków metali;
projektuje doświadczenie przedstawiające reakcję bromu z wybranymi metalami;
objaśnia zasady bezpiecznej pracy z substancjami o właściwościach drażniących i toksycznych.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
wirtualne laboratorium;
technika gadająca ściana;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
układy okresowe pierwiastków chemicznych;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje informacje zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału.
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Pogadanka – na czym polega mechanizm tworzenia się związków metali z bromem na poziomie mikroświata? 3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli losowo uczniów na grupy, rozdaje arkusze papieru A3, mazaki. Uczniowie mogą korzystać z różnych dostępnych źródeł informacji, w tym z e‑materiału. Ich zadaniem jest przygotowanie infografiki na temat bromu. Po zakończonej pracy przedstawiciele grup prezentują efekty pracy z wykorzystaniem techniki gadająca ściana.
Nauczyciel zadaje pytanie uczniom do dyskusji na forum: Jakie właściwości bromu, a jakie metali decydują o tym, jak tworzą się i jakie właściwości mają związki bromu z metalami?
Wirtualne laboratorium: „Reakcja glinu z bromem” – praca indywidualna. Każdy z uczniów posiada komputer, na którym można odtworzyć e‑materiał. Uczniowie zapoznają się z medium bazowym. Samodzielnie wykonują polecenie do medium bazowego. Jeżeli pojawiają się wątpliwości, zapisują pytania w zeszytach. Następnie uczniowie wspólnie weryfikują rozwiązanie polecenia do multimedium bazowego. Odpowiadają wzajemnie na swoje pytania odczytane na forum klasy.
Uczniowie podchodzą do tablicy i ćwiczą zapisywanie odpowiednich równań reakcji chemicznych – przykłady proponuje nauczyciel.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, zadając przykładowe pytania:
Jak brom reaguje z metalami?
Jakie właściwości mają bromki metali?
Jaki stan skupienia mają bromki metali w warunkach normalnych?
2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/nauczyłem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Wirtualne laboratorium może zostać wykorzystane podczas przygotowywania się ucznia do sprawdzianu lub do zdobycia wiedzy w razie nieobecności ucznia na lekcji.
Materiały pomocnicze:
1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jak brom reaguje z metalami?
Jakie właściwości mają bromki metali?
Jaki stan skupienia mają bromki metali w warunkach normalnych?