Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Typy i funkcje rodziny

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

I. Człowiek i społeczeństwo.

Uczeń:

2) charakteryzuje – z wykorzystaniem wyników badań opinii publicznej – współczesne typy rodziny; wyjaśnia problemy związane z realizacją różnych funkcji rodziny w Rzeczypospolitej Polskiej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, czym jest rodzina;

  • charakteryzuje typy i funkcje rodziny;

  • analizuje znaczenie rodziny w życiu człowieka.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • metoda kuli śnieżnej;

  • mapa myśli;

  • quiz.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Zapoznanie z tematem i celami lekcji.

2. Weryfikacja wiedzy pierwotnej. Uczniowie tworzą na tablicy mapę myśli wokół pojęcia „rodzina”.

Faza realizacyjna

1. Zbudowanie definicji rodziny – metoda kuli śnieżnej. Uczniowie w parach ustalają definicję, zapisują na karteczce, potem łączą się w czwórki i ósemki pracujące dalej nad definicją. Na koniec wspólnie decydują i wybierają definicję spośród zaproponowanych.

2. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują na kartkach minimum pięć pytań do tekstu. Wybrana osoba zbiera pytania do urny. Uczniowie dzielą się na 5‑osobowe grupy, losują pytania z puli i przygotowują odpowiedzi. Zespół, który jest gotowy, zgłasza się i przedstawia rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność odpowiedzi.

3. Praca ze schematem. Uczniowie wykonują w parach ćwiczenie 1 do schematu i porównują odpowiedzi z odpowiedziami innych par.

4. Uczniowie zapoznają się z filmem. Następnie dyskutują na temat: „Czy na przestrzeni dziejów zmieniało się rozumienie rodziny”? W trakcie dyskusji można odwoływać się do danych zawartych w schemacie i w filmie. Na koniec wnioski z dyskusji można umieścić w ćwiczeniu 2 w sekcji „Schemat”.

Faza podsumowująca

1. Wybrane/chętne osoby uzupełniają zdanie: „Rodzina jest jak…, ponieważ…”.

2. Uczniowie wypowiadają się się na temat swojego zaangażowania w zajęcia. Wybranym osobom nauczyciel wystawia oceny.

Praca domowa:

1. Wykonaj ćwiczenia z sekcji „Film”.

2. Opracuj krótką notatkę z lekcji.

Materiały pomocnicze:

Irena Namysłowska, Cezary Gawryś, Katarzyna Jabłońska, Od rodziny nie można uciec, Warszawa 2020.

Tomasz Szlendak, Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa 2020.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą wykorzystać multimedia do przypomnienia sobie informacji przed lekcją powtórzeniową.