Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Ewelina Kędzierska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Praca w polu grawitacyjnym

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzający zapis podstawy programowej dla kształcenia rozszerzonego

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne:
II.Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
16) przeprowadza obliczenia i zapisuje wynik zgodnie z zasadami zaokrąglania oraz zachowaniem liczby cyfr znaczących wynikającej z dokładności pomiaru lub z danych.
Temat rozszerzający zapis podstawy programowej dla kształcenia rozszerzonego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. posługuje się definicją pracy w polu grawitacyjnym;

  2. wykorzystuje zachowawczy charakter siły grawitacyjnej;

  3. stosuje poznane wiadomości do rozwiązywania zadań rachunkowych.

Strategie nauczania:

formative feedback

Metody nauczania:

merytoryczna dyskusja wprowadzająca, obserwacja, podsumowująca rozmowa kierowana

Formy zajęć:

praca zbiorowa uczniów na lekcji

Środki dydaktyczne:

tablica multimedialna / rzutnik

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel rozpoczyna lekcję poprzez zaciekawienie uczniów tematem, np. poprzez opowiedzenie o ruchu planet Układu Słonecznego bądź pokazanie symulacji prezentującej ten ruch. Następnie, zadaniem nauczyciela jest rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązanie do tej wiedzy w merytorycznej dyskusji wprowadzającej (może to być także rozmowa kierowana na temat wielkości opisujących pole grawitacyjne). Uczniowie powinni przedstawić posiadane informacje, które poznali na poprzednich lekcjach.

Faza realizacyjna:

  • Konstruowanie wiedzy z zakresu nowego tematu:
    - nauczyciel przypomina uczniom informacje na temat pola grawitacyjnego,
    – uczniowie słuchają nauczyciela i zadają pytania dotyczące niezrozumiałych kwestii,
    – nauczyciel wyprowadza wzór na pracę w polu grawitacyjnym,
    – uczniowie przypatrują się przeprowadzanym operacjom matematycznym, prosząc o wyjaśnienie kwestii problemowych lub niezrozumiałych (jeżeli takowe są),
    – nauczyciel zachęca uczniów do zadawania pytań,
    – nauczyciel odpowiada na pytania uczniów, koryguje ich odpowiedzi, ewentualnie naprowadza na właściwy trop,
    – na koniec nauczyciel tłumaczy uczniom, czym jest pole zachowawcze.

  • Kolejny etap lekcji obejmuje rekonstruowanie wiedzy uczniów:
    - uczniowie na podstawie informacji uzyskanych od nauczyciela rozwiązują wraz z nauczycielem zadania (np. zawarte w niniejszym materiale),
    – nauczyciel sprawdza wyniki pracy uczniów i na bieżąco koryguje pojawiające się ewentualne błędy.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę, podczas której omawiają rozwiązywane w trakcie lekcji zadania. Dodatkowo powinien sprowokować uczniów do wskazania problemów napotkanych w czasie samodzielnej pracy.

Praca domowa:

Zadaniem uczniów jest zapoznanie się z filmem samouczkiem dołączonym do niniejszego materiału oraz wykonać dwa zadania rachunkowe wskazane przez nauczyciela (mogą to być zadania dołączone do niniejszego materiału).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Film samouczek może zostać wykorzystany do samodzielnej pracy ucznia przed lub na lekcji.