Autor: Justyna Szymańska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie, Historia i teraźniejszość

Temat: Resocjalizacja

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

I. Człowiek w społeczeństwie.

Uczeń:

6) analizuje poznawcze przyczyny stosowania stereotypów i związane z tym niebezpieczeństwa.

XI System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

24) rozważa traktowanie kary jako odpłaty, sposobu resocjalizacji i oddziaływania na społeczeństwo.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje resocjalizację oraz identyfikuje warunki efektywności procesu resocjalizacji;

  • odróżnia tolerancję od akceptacji i stygmatyzację od braku akceptacji;

  • wyjaśnia, jak tworzą się podziały w społeczeństwie na „swoich” i „obcych”;

  • charakteryzuje przyczyny, przejawy i skutki nietolerancji i stygmatyzacji oraz przedstawia możliwe sposoby przeciwstawiania się tym zjawiskom.

Porównasz argumenty za i przeciw resocjalizacji.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • opowiadanie;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przed lekcją chętne/wybrane osoby przygotowują prezentacje na poniższe tematy:
    – Socjalizacja i kontrola w procesie uspołecznienia jednostki;
    – Resocjalizacja jako korekta nieefektywnej socjalizacji;
    – Tolerancja i stygmatyzacja a resocjalizacja;
    – Niedostosowanie społeczne dzieci i młodzieży.

Faza wstępna:

  1. Wprowadzenie uczniów w temat lekcji: „Resocjalizacja” i omówienie celów zajęć.

  2. Śniegowa kula. Uczniowie w parach przygotowują definicje pojęcia „resocjalizacja”. Następnie łączą się w czwórki, porównują swoje pomysły, dyskutują i tworzą wspólną wersję propozycji. W kolejnym kroku łączą się w ósemki i coraz liczniejsze grupy, aż powstaną ogólnoklasowe wersje definicji. Chętna/wybrana osoba zapisuje propozycje na tablicy.

Faza realizacyjna:

  1. Przedstawienie uczniowskich prezentacji. Po każdej z nich następuje omówienie: uczniowie mogą zadawać pytania prelegentom, weryfikować i uzupełniać informacje.

  2. Praca z animacją i audiobookiem. Po zapoznaniu się z treścią multimediów uczniowie zapisują problemy i pytania z nią związane. Następnie prowadzą dyskusję, która pozwala lepiej zrozumieć poruszaną tematykę.

  3. Dyskusja za i przeciw. Uczniowie przygotowują argumenty do dyskusji dotyczącej przedstawionych w animacji i audiobooku stanowisk wobec resocjalizacji. Następnie dzielą się na zwolenników obu stanowisk, mogą też wybrać trzecią grupę – inne stanowisko. Grupy dyskutują, a na koniec wybrane osoby przedstawiają wnioski. Po zakończonej debacie uczniowie mogą zmienić grupy, jeśli przekonały ich argumenty przeciwników.

  4. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne z sekcji „Sprawdź się”. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.

Faza podsumowująca:

  1. Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Omówienie przebiegu zajęć, wskazanie mocnych i słabych strony pracy uczniów, udzielenie im informacji zwrotnej.

Praca domowa:

  1. Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.

Materiały pomocnicze:

  • Ewa Wysocka, Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa 2009.

  • Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich, prawo.sejm.gov.pl.

  • Thomas Luckmann, Peter Berger, Społeczne tworzenie rzeczywistości, Warszawa 2010.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Animacja + Audiobook” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.