1
Pokaż ćwiczenia:
RRItdLV8koFVx1
Ćwiczenie 1
Wskaż, jak nazywa się właściwy efekt resocjalizacji. Możliwe odpowiedzi: 1. dewiacja, 2. alternacja, 3. internalizacja, 4. tolerancja
R1aMocA74evCu1
Ćwiczenie 2
Połącz kategorie cech właściwych dla niedostosowania społecznego z zachowaniami, które o tym niedostosowaniu świadczą. osobowość Możliwe odpowiedzi: 1. przebywanie poza domem w sposób niekontrolowany, 2. bunt przeciw autorytetom, 3. brak uczuć opiekuńczych, przywiązania, przyjaźni, wdzięczności, 4. uczestnictwo w bójkach funkcjonowanie w rodzinie Możliwe odpowiedzi: 1. przebywanie poza domem w sposób niekontrolowany, 2. bunt przeciw autorytetom, 3. brak uczuć opiekuńczych, przywiązania, przyjaźni, wdzięczności, 4. uczestnictwo w bójkach funkcjonowanie w grupie rówieśniczej Możliwe odpowiedzi: 1. przebywanie poza domem w sposób niekontrolowany, 2. bunt przeciw autorytetom, 3. brak uczuć opiekuńczych, przywiązania, przyjaźni, wdzięczności, 4. uczestnictwo w bójkach relacje z innymi ludźmi Możliwe odpowiedzi: 1. przebywanie poza domem w sposób niekontrolowany, 2. bunt przeciw autorytetom, 3. brak uczuć opiekuńczych, przywiązania, przyjaźni, wdzięczności, 4. uczestnictwo w bójkach
R1VdIEAv5NFUf1
Ćwiczenie 3
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Każde zachowanie dewiacyjne zasługuje na karę. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Osoby, które nie przeszły socjalizacji wtórnej, powinny być poddane resocjalizacji. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Dzięki mechanizmom kontroli społecznej grupa ma możliwość korygowania zachowań jednostki, które są w konflikcie z systemem wartości i norm. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. To nieprawda, że radzenie sobie z niedostosowaniem społecznym dzieci i młodzieży jest tylko obowiązkiem rodziców. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Warunkiem udanej resocjalizacji jest nawiązanie więzi emocjonalnej między wychowankiem a wychowawcą. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
2
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Ewa Wysocka Diagnoza w resocjalizacji

Wyraża się ono w negatywnym stosunku do norm i uznawanych społecznie wartości, jest wyrazem trudnej wewnętrznej sytuacji jednostki, a trudności wychowawcze stąd wynikające cechuje znaczna trwałość.

cyt2 Źródło: Ewa Wysocka, Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa 2009, s. 23–24.
RLZWdWdNpY0a6
Opisz, o jakim zjawisku pisze autorka. (Uzupełnij).
RVztROlCmORkR
Zaznacz odpowiedź najbliższą swojej. Możliwe odpowiedzi: 1. niedostosowanie społeczne, 2. smutek, 3. resocjalizacja, 4. alternacja, 5. złość
21
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich

Art. 4

1. Każdy, kto stwierdzi istnienie okoliczności świadczących o demoralizacji nieletniego, w szczególności naruszanie zasad współżycia społecznego, popełnienie czynu zabronionego, systematyczne uchylanie się od obowiązku szkolnego lub kształcenia zawodowego, używanie alkoholu lub innych środków w celu wprowadzenia się w stan odurzenia, uprawianie nierządu, włóczęgostwo, udział w grupach przestępczych, ma społeczny obowiązek odpowiedniego przeciwdziałania temu, a przede wszystkim zawiadomienia o tym rodziców lub opiekuna nieletniego, szkoły, sądu rodzinnego, Policji lub innego właściwego organu.

2. Każdy, dowiedziawszy się o popełnieniu czynu karalnego przez nieletniego, ma społeczny obowiązek zawiadomić o tym sąd rodzinny lub Policję. 

3. Instytucje państwowe i organizacje społeczne, które w związku ze swą działalnością dowiedziały się o popełnieniu przez nieletniego czynu karalnego ściganego z urzędu, są obowiązane niezwłocznie zawiadomić o tym sąd rodzinny lub Policję oraz przedsięwziąć czynności niecierpiące zwłoki, aby nie dopuścić do zatarcia śladów i dowodów popełnienia czynu.

cyt3 Źródło: Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich, dostępny w internecie: prawo.sejm.gov.pl [dostęp 31.03.2020 r.].
RVIBkvFB4i6QZ
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: tak, nie) Uzasadnienie: (Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z danymi na wykresie i wykonaj zadanie.

R1OEEyRVAzt7Z1
Wykres kolumnowy. Lista elementów:
  • 1. zestaw danych:
    • Każde romskie dziecko ma prawo uczyć się w jednej klasie z innymi dziećmi.
    • Polacy: 92
    • Słowacy: 77
    • Węgrzy: 83
    • Czesi: 91
  • 2. zestaw danych:
    • Skłonność do popełniania przestępstw leży w naturze Romów.
    • Polacy: 42
    • Słowacy: 78
    • Węgrzy: 61
    • Czesi: 68
Oprac. na podst.: CBOS, Postawy wobec Romów w Polsce, Czechach, na Węgrzech i Słowacji, Komunikat z Badań BS/104/2008, czerwiec 2008, s. 7.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Nw4Ulsuvsvb1
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: tak, nie) Uzasadnienie: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7
Zapoznaj się z opisem grafiki, która reklamuje kampanię społeczną, i wykonaj ćwiczenie.
Zapoznaj się z opisem grafiki, która reklamuje kampanię społeczną, i wykonaj ćwiczenie.
R1Jf5S568SApr
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego.
RVqAM00eZv20Q
Opisz, na czym konkretnie polega zjawisko, któremu ma przeciwdziałać owa kampania, i jakie ma ono skutki. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Peter Berger, Thomas Luckmann Społeczne tworzenie rzeczywistości

Procesy te [resocjalizacji] przypominają socjalizację pierwotną, ponieważ muszą one zdecydowanie przesądzić, czemu przypisze się walor realności. W związku z tym muszą one w znacznym stopniu powtórzyć – znaną z dzieciństwa – silną identyfikację emocjonalną z osobami dokonującymi socjalizacji. Równocześnie procesy te różnią się od socjalizacji pierwotnej (…).

cyt5 Źródło: Thomas Luckmann, Peter Berger, Społeczne tworzenie rzeczywistości, Warszawa 2010, s. 22.
RyoVla2ura42H
Wskaż, czym resocjalizacja różni się od socjalizacji pierwotnej. (Uzupełnij).