Dla nauczyciela
Autorka: Dorota Czarny
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Historia idei praw człowieka. Prawo naturalne a prawo stanowione
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
I. Człowiek i społeczeństwo.
Uczeń:
1) wyjaśnia, czym są potrzeby człowieka i ustala ich hierarchię, uwzględniając społecznie akceptowany system aksjologiczny.
Zakres rozszerzony
XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
1) rozróżnia źródła, z których wywodzą się normy w różnych systemach prawnych (prawo: zwyczajowe, precedensowe, religijne, pozytywne).
XII. Prawa człowieka i ich ochrona międzynarodowa.
Uczeń:
1) przedstawia ideę oraz historyczny rozwój praw człowieka; rozróżnia generacje praw człowieka, stosując pojęcia praw negatywnych i pozytywnych oraz wskazując na inny stopień ich ochrony.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje prawa naturalne i stanowione;
analizuje, jak zmieniała się idea praw człowieka na przestrzeni wieków;
ocenia swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
analiza tekstu źródłowego;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
flipcharty i markery.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
1. Uczniowie mają za zadanie zapoznać się z tematem zawartym w e‑materiale w celu aktywnego uczestnictwa w lekcji podsumowującej.
Faza wstępna
1. Nauczyciel przedstawia temat zajęć i prosi uczniów, aby przedstawili propozycję celów lekcji.
2. Uczniowie na podstawie informacji poznanych przed lekcją mają za zadanie wyjaśnić różnice między prawem naturalnym a prawem stanowionym.
3. Zespół klasowy bierze udział w rozmowie wprowadzającej szczegółowo w przedstawiony temat lekcji.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie dzielą się na cztery grupy. Zadaniem każdej z nich jest przygotowanie na podstawie linii chronologicznej zestawu 6–8 pytań (w zależności od liczebności klasy, aby było przynajmniej po jednym pytaniu dla każdego ucznia).
2. Następnie zespoły ustalają punktację, np. 2 pkt za samodzielną odpowiedź przedstawiciela grupy; 1 pkt za odpowiedź z pomocą grupy; 0 pkt za brak odpowiedzi. Za każdym razem na pytanie odpowiada inny przedstawiciel grupy. Ustalany jest też limit czasu na odpowiedź.
3. Pytania na kartkach są umieszczone we wspólnej puli, z której nauczyciel losuje pytania dla każdego zespołu. Kontroluje też czas przeznaczony na odpowiedź.
4. Uczniowie grają aż do wyczerpania limitu pytań lub wyznaczonego na grę czasu. Następuje podsumowanie punktacji i ogłoszenie zwycięzcy.
5. Dyskusja na temat: Który z myślicieli twoim zdaniem miał największy wpływ na rozwój praw człowieka i dlaczego? Uczniowie przedstawiają swoje opinie. Może też powstać ranking myślicieli.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela. Wspólne omówienie odpowiedzi.
2. Chętne/wybrane osoby podsumowują zajęcia ze swojego punktu widzenia.
Praca domowa:
1. Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.
2. Wykonaj pozostałe ćwiczenia w e‑materiale.
Materiały pomocnicze:
Deklaracja praw człowieka i obywatela z 26 sierpnia 1789 r., libr.sejm.gov.pl.
Józef Zabielski, Prawo naturalne jako hermeneutyczna podstawa etyki uniwersalnej, „Rocznik Teologii Katolickiej” 2015, nr 1, t. XIV.
Stanisław Lenard, Melania Sobańska‑Bondaruk, Wiek XVI‑XVIII w źródłach, Warszawa 1997.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Linia chronologiczna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.