1
Pokaż ćwiczenia:
RSkomlJNGgLVM1
Ćwiczenie 1
Dokończ zdanie.
Ius resistendi to prawo do… Możliwe odpowiedzi: 1. uczciwego procesu., 2. oporu., 3. obrony., 4. godnej śmierci.
Rnm91S06xzxMw1
Ćwiczenie 2
Wskaż, które cechy charakteryzują obywatelskie nieposłuszeństwo. Możliwe odpowiedzi: 1. działanie ma charakter otwarty i wolny, 2. za podstawę uznaje się nieużywanie przemocy, 3. działanie jest bezprawne lub też występuje przeciw jakiemuś prawu lub postanowieniu, 4. stosuje się wszelkie konieczne środki, by działanie było skuteczne
Rt19BsrW3m5Pn2
Ćwiczenie 3
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Hezjod uznawał prymat prawa silniejszego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W opinii Cycerona prawo sprzeczne z prawem naturalnym nie jest prawem. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. O prawie do stawienia oporu władzy mówi się dopiero w XX w. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Thomas Hobbes to autor Dwóch traktatów o rządzie. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Umowa społeczna to koncept obecny w myśli wyłącznie Johna Locke'a. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RhVITWAykhiRw2
Ćwiczenie 4
Przyporządkuj opisy do właściwych kategorii. Prawo naturalne Możliwe odpowiedzi: 1. Normy prawne powstałe nie wskutek ustanowienia ich przez państwo, lecz w wyniku uznania przez organy państwa panującego zwyczaju za prawo obowiązujące., 2. Termin używany na określenie prawa aktualnie obowiązującego., 3. Określenie reguł zachowania się lub ocen, które mają wynikać z „istoty” (…) zjawiska i zgodnie z którymi powinno się kształtować instytucje ekonomiczne, społeczno-polityczne i prawne. Prawo stanowione Możliwe odpowiedzi: 1. Normy prawne powstałe nie wskutek ustanowienia ich przez państwo, lecz w wyniku uznania przez organy państwa panującego zwyczaju za prawo obowiązujące., 2. Termin używany na określenie prawa aktualnie obowiązującego., 3. Określenie reguł zachowania się lub ocen, które mają wynikać z „istoty” (…) zjawiska i zgodnie z którymi powinno się kształtować instytucje ekonomiczne, społeczno-polityczne i prawne. Prawo zwyczajowe Możliwe odpowiedzi: 1. Normy prawne powstałe nie wskutek ustanowienia ich przez państwo, lecz w wyniku uznania przez organy państwa panującego zwyczaju za prawo obowiązujące., 2. Termin używany na określenie prawa aktualnie obowiązującego., 3. Określenie reguł zachowania się lub ocen, które mają wynikać z „istoty” (…) zjawiska i zgodnie z którymi powinno się kształtować instytucje ekonomiczne, społeczno-polityczne i prawne.
31
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenie.

1
Deklaracja praw człowieka i obywatela z 26 sierpnia 1789 r.

Artykuł I

Ludzie rodzą się i pozostają wolni i równi w swych prawach. Zróżnicowania społeczne mogą być oparte wyłącznie na pożytku powszechnym.

cyt1 Źródło: Deklaracja praw człowieka i obywatela z 26 sierpnia 1789 r., dostępny w internecie: libr.sejm.gov.pl [dostęp 9.07.2020 r.].
RCTotjx3sXrCl
Wykaż, że Deklaracja praw człowieka i obywatela z 1789 r. była wyrazem koncepcji prawa naturalnego. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6

Przeczytaj tekst i wykonaj polecenie.

1
Józef Zabielski Prawo naturalne jako hermeneutyczna podstawa etyki uniwersalnej

Prawo naturalne jest dane wszystkim ludziom jako istotom rozumnym w sposób bezpośredni, prawo zaś stanowione jest spisane i wymaga intelektualnego poznania. Prawo stanowione nie jest też prawem powszechnym, lecz obowiązuje tylko obywateli konkretnej społeczności – polis, i w konkretnym czasie. Oba rodzaje praw stanowią niezbędny normatyw realizacji naturalnych celów ludzkich działań, gdyż ich przestrzeganie zapewnia sprawiedliwość naturalną i stanowioną.

cyt2 Źródło: Józef Zabielski, Prawo naturalne jako hermeneutyczna podstawa etyki uniwersalnej, „Rocznik Teologii Katolickiej” 2015, nr 1, t. XIV, s. 92.
RIiQsBNEbg7TN
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: naturalne, stanowione) Uzasadnienie: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Przeczytaj tekst i wykonaj polecenie.

1
Józef Zabielski Prawo naturalne jako hermeneutyczna podstawa etyki uniwersalnej

Idąc za myślą Platona i stoików, św. Augustyn wyróżnia trzy rodzaje praw: prawo wieczne (lex aeterna), prawo naturalne (lex naturalis) i prawo stanowione (lex temporalis). Źródłem wszelkich norm jest prawo wieczne, którego treścią jest przenikający całą naturę świata Boski porządek, będący wyrazem rozumu i woli Boga. Wyrazem zaś uczestnictwa tego Boskiego porządku – lex aeterna – w rozumnej naturze człowieka jest prawo naturalne, które jest normą racjonalną (lex rationis) i moralną (lex naturalis moralis). Prawo naturalne stanowi subiektywną postać porządku obiektywnego i jest możliwe do poznania wszystkim ludziom jako istotom zdolnym do intelektualnej refleksji. Prawo stanowione przez ludzi tylko wtedy może być uznane za sprawiedliwą normę zobowiązującą, gdy jest wyprowadzone z prawa naturalnego, a w konsekwencji z wiecznego – Bożego. (…)

W czasach nowożytnych w pełni świecką koncepcję prawa naturalnego skonstruował holenderski myśliciel Huig de Groot (1585–1645), zwany Grocjuszem. W jego koncepcji prawo naturalne jest nakazem prawego rozumu (dictatus rectes rationis). Moralna wartość ludzkich działań zależna jest od zgodności z rozumną naturą człowieka. Rozum bowiem jest narzędziem rozpoznawania podstawowych zasad relacji międzyludzkich, których charakter zobowiązujący równy jest mocy obowiązywalności aksjomatów matematycznych: „prawo naturalne jest do tego stopnia niezmienne, że sam Bóg nie może go zmienić (…), nawet Bóg nie może sprawić, by dwa razy dwa nie było cztery, ani też, by to, co w sobie jest złe, nie było takim”.

cyt3 Źródło: Józef Zabielski, Prawo naturalne jako hermeneutyczna podstawa etyki uniwersalnej, „Rocznik Teologii Katolickiej” 2015, nr 1, t. XIV, s. 93–94.
RmJ2H4BmFmxi1
Wyjaśnij, jakie jest źródło pochodzenia prawa naturalnego według koncepcji średniowiecznej, a jakie według podejścia nowożytnego. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Przeczytaj tekst i wykonaj polecenie.

1
Melania Sobańska-Bondaruk, Stanisław Lenard Wiek XVI-XVIII w źródłach

Ogłoszenie niepodległości przez Zjednoczone Prowincje Północnych Niderlandów w 1581 r.

Wiadomo każdemu, że pan i książę kraju jest ustanowiony przez Boga zwierzchnikiem i kierownikiem swoich poddanych, aby zachowywać i bronić ich przed wszelkimi krzywdami (…).

Król hiszpański starał się wszelkimi środkami poddać ten kraj w niewolę i pod rządy Hiszpanów (…).

Z tego powodu (…) naczelnicy szlachty przedstawili w roku 1566 pewne upomnienie w formie prośby, aby w celu zaspokojenia ogółu i uniknięcia rozruchów i buntów raczyła j. król. mość złagodzić pewne punkty, zwłaszcza te, które dotyczą surowości inkwizycji i kary z powodu religii. (…) Król zamiast wysłuchać ich, polecił za namową rady hiszpańskiej ogłosić buntownikami i winnymi zbrodni obrazy majestatu wszystkich tych, którzy uczynili rzeczone upomnienie.

cyt4 Źródło: Stanisław Lenard, Melania Sobańska-Bondaruk, Wiek XVI-XVIII w źródłach, Warszawa 1997, s. 230–231.
R1ADDFV0I74bQ
Podaj, jaka cecha obywatelskiego (cywilnego) nieposłuszeństwa jako oporu wobec władzy została przedstawiona w tekście. (Uzupełnij).