Dla nauczyciela
Autor: Justyna Szymańska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Światowy i europejski system ochrony praw człowieka – podstawy prawne
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XII. Prawa człowieka i ich ochrona międzynarodowa.
Uczeń:
3) wymienia katalog praw i wolności z Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności oraz z protokołów do niej przyjętych; pisze skargę do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka;
4) wymienia katalog praw i wolności z Europejskiej karty socjalnej; rozważa dylematy związane z prawami socjalnymi i sposobem ich realizacji przez państwo;
5) charakteryzuje system ochrony praw człowieka Organizacji Narodów Zjednoczonych; wykazuje różnice w ochronie praw na podstawie przepisów Międzynarodowego paktu praw obywatelskich i politycznych oraz Międzynarodowego paktu praw socjalnych, gospodarczych i kulturalnych;
6) charakteryzuje system ochrony praw człowieka Unii Europejskiej (Karta praw podstawowych, działania Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich) oraz Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
charakteryzuje światowy i europejski system ochrony praw człowieka;
omawia zapisy Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności oraz przyjętych do niej protokołów;
pisze skargę do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka;
omawia zapisy Europejskiej karty socjalnej;
wyjaśnia, jak są realizowane zapisy Europejskiej karty socjalnej;
analizuje system ochrony praw człowieka w Unii Europejskiej;
omawia działalność Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich;
wskazuje zasady ochrony praw człowieka w OBWE.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
odwrócona klasa.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przed lekcją zespół klasowy zostaje podzielony na grupy. Zadaniem każdej z nich jest przygotowanie prezentacji multimedialnej dotyczącej przydzielonego zagadnienia z sekcji „Przeczytaj”. Zagadnienia:
– gr. I – Światowy system ochrony praw człowieka;
– gr. II – Konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności oraz protokoły do niej przyjęte;
– gr. III – Europejska karta społeczna i Karta praw podstawowych Unii Europejskiej;
– gr. IV – Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich;
– gr. V – Organizacja Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie.
Grupy przygotowują też pytania dla pozostałych uczniów mające na celu wzmocnienie aktywnego słuchania.
Faza wstępna:
Dyskusja wprowadzająca: „Czy łamanie praw człowieka to obecnie jeden z największych problemów współczesnego świata?”.
Przedstawienie tematu „Światowy i europejski system ochrony praw człowieka – podstawy prawne” i celów zajęć.
Faza realizacyjna:
Przedstawienie uczniowskich prezentacji. Po każdej z nich następuje omówienie: uczniowie mogą zadawać pytania prelegentom, weryfikować i uzupełniać informacje.
Uczniowie zapoznają się z medium w sekcji „Prezentacja multimedialna”. Tworzą notatkę w formie mapy pojęć. Następnie wykonują polecenia i ćwiczenia dołączone do materiału.
Podział klasy na grupy. Każda z nich opracowuje projekt skargi do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka. Po zakończonej pracy przedstawiciele grup prezentują skarg na forum klasy. Wspólne omówienie propozycji.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne z sekcji „Sprawdź się” wskazane przez nauczyciela.
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy. Prosi o samoocenę uczniów dotyczącą współpracy w zespole oraz wykonanego zadania. Dokonuje oceny pracy wybranych uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
Protokół nr 6 do Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, dotyczący zniesienia kary śmierci, sporządzony w Strasburgu dnia 28 kwietnia 1983 r., isap.sejm.gov.pl.
Mateusz Kucharczyk, Kto zostanie (…), 30.10.2019 r., euractiv.pl.
Maciej Czarnecki, Polska wybrana do Rady Praw Człowieka ONZ, 18.10.2019 r., wyborcza.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.