Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Ponowoczesna gospodarka globalna
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VII. Współczesne stosunki międzynarodowe.
Uczeń:
3) wyjaśnia pojęcie globalizacji i wykazuje jej formy i skutki w sferze polityki, kultury i społeczeństwa; diagnozuje wpływ na ten proces podmiotów prawa międzynarodowego; przedstawia najważniejsze wyzwania związane z procesem globalizacji.
Zakres rozszerzony
XIII. Ład międzynarodowy.
Uczeń:
6) analizuje kwestię globalizacji na podstawie literatury (np. fragmentów pracy Dżihad kontra McŚwiat Benjamina R. Barbera lub No logo Naomi Klein);
7) charakteryzuje wpływ globalnych korporacji na współczesną politykę, gospodarkę i społeczeństwo.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie globalizacji;
omawia cechy współczesnej gospodarki;
wyjaśnia różnice w rozwoju poszczególnych części świata;
analizuje skutki globalizacji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
analiza tekstu literackiego.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Wprowadzenie uczniów w temat lekcji: „Ponowoczesna gospodarka globalna” i omówienie celów zajęć.
2. Rozpoznawanie wiedzy potocznej uczniów. Uczniowie tworzą pytania dotyczące tematu zajęć, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna
1. Poznanie definicji globalizacji – metoda kuli śnieżnej. Uczniowie w parach ustalają definicję, zapisują ją na karteczce, potem łączą się w czwórki i ósemki, pracując nad rozszerzeniem definicji o inne aspekty. Na koniec wspólnie decydują i wybierają definicję spośród zaproponowanych.
2. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary, zadają i odpowiadają na pytania sformułowane podczas czytania tekstu. Po zakończonym spacerze młodzież omawia cechy współczesnej gospodarki globalnej.
3. Zapoznanie się z audiobookiem. Indywidualne wykonanie ćwiczenie 1 do multimedium.
4. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia 7 i 8.
5. Nauczyciel rozpoczyna dyskusję dotyczącą nierównomiernego rozwoju świata. W czasie rozmowy klasa ocenia skutki tego zjawiska. Na koniec wybrana osoba podsumowuje dyskusję.
Faza podsumowująca
1. W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela.
2. Chętne lub wybrane osoby dokonują podsumowania zajęć ze swojego punktu widzenia.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenie 2 do multimedium oraz pozostałe ćwiczenia.
Materiały pomocnicze:
Naomi Klein, No logo, Warszawa 2004.
David S. Landes, Bogactwo i nędza narodów, Warszawa 2020.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Audiobook może służyć do przygotowania prezentacji dotyczącej różnych spojrzeń na zjawisko globalnej gospodarki.