Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Ponowoczesna gospodarka globalna

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

VII. Współczesne stosunki międzynarodowe.

Uczeń:

3) wyjaśnia pojęcie globalizacji i wykazuje jej formy i skutki w sferze polityki, kultury i społeczeństwa; diagnozuje wpływ na ten proces podmiotów prawa międzynarodowego; przedstawia najważniejsze wyzwania związane z procesem globalizacji.

Zakres rozszerzony

XIII. Ład międzynarodowy.

Uczeń:

6) analizuje kwestię globalizacji na podstawie literatury (np. fragmentów pracy Dżihad kontra McŚwiat Benjamina R. Barbera lub No logo Naomi Klein);

7) charakteryzuje wpływ globalnych korporacji na współczesną politykę, gospodarkę i społeczeństwo.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje pojęcie globalizacji;

  • omawia cechy współczesnej gospodarki;

  • wyjaśnia różnice w rozwoju poszczególnych części świata;

  • analizuje skutki globalizacji.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • analiza tekstu literackiego.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Wprowadzenie uczniów w temat lekcji: „Ponowoczesna gospodarka globalna” i omówienie celów zajęć.

2. Rozpoznawanie wiedzy potocznej uczniów. Uczniowie tworzą pytania dotyczące tematu zajęć, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.

Faza realizacyjna

1. Poznanie definicji globalizacji – metoda kuli śnieżnej. Uczniowie w parach ustalają definicję, zapisują ją na karteczce, potem łączą się w czwórki i ósemki, pracując nad rozszerzeniem definicji o inne aspekty. Na koniec wspólnie decydują i wybierają definicję spośród zaproponowanych.

2. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary, zadają i odpowiadają na pytania sformułowane podczas czytania tekstu. Po zakończonym spacerze młodzież omawia cechy współczesnej gospodarki globalnej.

3. Zapoznanie się z audiobookiem. Indywidualne wykonanie ćwiczenie 1 do multimedium.

4. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia 7 i 8.

5. Nauczyciel rozpoczyna dyskusję dotyczącą nierównomiernego rozwoju świata. W czasie rozmowy klasa ocenia skutki tego zjawiska. Na koniec wybrana osoba podsumowuje dyskusję.

Faza podsumowująca

1. W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela.

2. Chętne lub wybrane osoby dokonują podsumowania zajęć ze swojego punktu widzenia.

Praca domowa:

Wykonaj ćwiczenie 2 do multimedium oraz pozostałe ćwiczenia.

Materiały pomocnicze:

Naomi Klein, No logo, Warszawa 2004.

David S. Landes, Bogactwo i nędza narodów, Warszawa 2020.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Audiobook może służyć do przygotowania prezentacji dotyczącej różnych spojrzeń na zjawisko globalnej gospodarki.