Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Agata Jarszak‑Tyl, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Jak powstają wiązania typu sigma

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy/rozszerzony

Podstawa programowa

Zakres podstawowy

III. Wiązania chemiczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe. Uczeń:

3) określa typ wiązania (sigmapi) w cząsteczkach związków nieorganicznych i organicznych.

Zakres rozszerzony

III. Wiązania chemiczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe. Uczeń:

5) określa typ wiązania (sigmapi) w cząsteczkach związków nieorganicznych i organicznych; opisuje powstawanie orbitali molekularnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • definiuje pojęcia: orbital atomowy, orbital cząsteczkowy;

  • analizuje proces tworzenia się wiązań sigma;

  • formułuje wnioski dotyczące typu wiązania chemicznego, w zależności od sposobu nakładania się orbitali atomowych.

Strategie:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • praca z tekstem/materiałem źródłowym;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • technika okienko informacyjne;

  • technika zdań podsumowujących.

Forma pracy:

  • praca zbiorowa;

  • praca w parach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do Internetu;

  • rzutnik multimedialny;

  • słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica;

  • pisak/kreda;

  • podręcznik.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

  1. Utrwalenie wiadomości z poprzednich lekcji oraz zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje przykładowe pytania: co to jest orbital? Wymień, jakie znane są Ci rodzaje orbitali? Co to jest konfiguracja elektronowa? Co występuje między dwoma atomami w cząsteczce? Jakie są rodzaje wiązań chemicznych? Czy wiesz, dlaczego pojedyncze wiązania nazywa się często wiązaniem typu sigma (sigma)? W jaki sposób powstaje wiązanie typu sigma?

  2. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami określa cele, które uczniowie zapisują w portfolio.

  3. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia - wiązanie sigma.

Faza realizacyjna

  1. Uczniowie analizują tekst w dostępnych źródłach informacji, w tym e‑materiał „Jak powstają wiązania typu sigma”.

  2. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej modele orbitali atomowych typu sigma. Chętni lub wskazani uczniowie omawiają mechanizm powstawania tych wiązań. Nauczyciel wspiera uczniów i ewentualnie uzupełnia luki i wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

  3. Nauczyciel odwołuje uczniów do animacji w medium bazowym - powstawanie wiązania sigma pochodzenia s‑s i s‑p. Uczniowie w parach analizują sposób nakładania się orbitali, po czym sprawdzają zdobytą wiedzę, wykonując ćwiczenia załączone do medium.

  4. Okienko informacyjne – forma indywidualnej twórczej notatki. Kartkę papieru w zeszycie uczniowie dzielą na cztery części (poziom, pion lub po przekątnej). W pierwsze okienko uczniowie wpisują hasło, które ich interesuje. W drugim okienku podają definicję danego terminu (z różnych źródeł). W trzecie okienko wpisują metaforyczne znaczenie wyrazu, żart językowy, rebus itp. Ostanie może mieć formę scenki komiksowej, dialogu, karykatury z zastosowaniem interesującego uczniów terminu.

  5. Nauczyciel prosi uczniów o pracę w parach i rozpoczęcie wykonywania ćwiczeń zawartych w e‑materiale – zestaw ćwiczeń.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów. Pyta:

  • Jak powstaje orbital molekularny typu s‑s oraz s‑p?

  • W jaki sposób może powstać wiązanie typu sigma?

  1. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłam/łem...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

  • Uczniowie dokańczają indywidualnie ćwiczenia zawarte w e‑materiale.

  • Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie wiadomości na temat postawania wiązania typu pi.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Animacja „Jak powstają wiązania typu sigma?” może być wykorzystana przez uczniów podczas przygotowywania się do zajęć oraz podczas odrabiania pracy domowej.

Materiały pomocnicze:

Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Jak powstaje orbital molekularny typu s‑s oraz s‑p?

  • W jaki sposób może powstać wiązanie typu sigma?