Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Agata Jarszak‑Tyl, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jak powstają wiązania typu sigma
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy/rozszerzony
Podstawa programowa
Zakres podstawowy
III. Wiązania chemiczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe. Uczeń:
3) określa typ wiązania (sigma i pi) w cząsteczkach związków nieorganicznych i organicznych.
Zakres rozszerzony
III. Wiązania chemiczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe. Uczeń:
5) określa typ wiązania (sigma i pi) w cząsteczkach związków nieorganicznych i organicznych; opisuje powstawanie orbitali molekularnych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
definiuje pojęcia: orbital atomowy, orbital cząsteczkowy;
analizuje proces tworzenia się wiązań sigma;
formułuje wnioski dotyczące typu wiązania chemicznego, w zależności od sposobu nakładania się orbitali atomowych.
Strategie:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja dydaktyczna;
praca z tekstem/materiałem źródłowym;
ćwiczenia uczniowskie;
technika okienko informacyjne;
technika zdań podsumowujących.
Forma pracy:
praca zbiorowa;
praca w parach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu;
rzutnik multimedialny;
słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica;
pisak/kreda;
podręcznik.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
Utrwalenie wiadomości z poprzednich lekcji oraz zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje przykładowe pytania: co to jest orbital? Wymień, jakie znane są Ci rodzaje orbitali? Co to jest konfiguracja elektronowa? Co występuje między dwoma atomami w cząsteczce? Jakie są rodzaje wiązań chemicznych? Czy wiesz, dlaczego pojedyncze wiązania nazywa się często wiązaniem typu sigma (sigma)? W jaki sposób powstaje wiązanie typu sigma?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami określa cele, które uczniowie zapisują w portfolio.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia - wiązanie sigma.
Faza realizacyjna
Uczniowie analizują tekst w dostępnych źródłach informacji, w tym e‑materiał „Jak powstają wiązania typu sigma”.
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej modele orbitali atomowych typu sigma. Chętni lub wskazani uczniowie omawiają mechanizm powstawania tych wiązań. Nauczyciel wspiera uczniów i ewentualnie uzupełnia luki i wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.
Nauczyciel odwołuje uczniów do animacji w medium bazowym - powstawanie wiązania sigma pochodzenia s‑s i s‑p. Uczniowie w parach analizują sposób nakładania się orbitali, po czym sprawdzają zdobytą wiedzę, wykonując ćwiczenia załączone do medium.
Okienko informacyjne – forma indywidualnej twórczej notatki. Kartkę papieru w zeszycie uczniowie dzielą na cztery części (poziom, pion lub po przekątnej). W pierwsze okienko uczniowie wpisują hasło, które ich interesuje. W drugim okienku podają definicję danego terminu (z różnych źródeł). W trzecie okienko wpisują metaforyczne znaczenie wyrazu, żart językowy, rebus itp. Ostanie może mieć formę scenki komiksowej, dialogu, karykatury z zastosowaniem interesującego uczniów terminu.
Nauczyciel prosi uczniów o pracę w parach i rozpoczęcie wykonywania ćwiczeń zawartych w e‑materiale – zestaw ćwiczeń.
Faza podsumowująca
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów. Pyta:
Jak powstaje orbital molekularny typu s‑s oraz s‑p?
W jaki sposób może powstać wiązanie typu sigma?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie dokańczają indywidualnie ćwiczenia zawarte w e‑materiale.
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie wiadomości na temat postawania wiązania typu pi.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Animacja „Jak powstają wiązania typu sigma?” może być wykorzystana przez uczniów podczas przygotowywania się do zajęć oraz podczas odrabiania pracy domowej.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jak powstaje orbital molekularny typu s‑s oraz s‑p?
W jaki sposób może powstać wiązanie typu sigma?