Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Maria Gniłka‑Somerlik

Przedmiot: Język polski

Temat: Jak napisać zażalenie?

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
II. Kształcenie językowe.
1. Gramatyka języka polskiego. Uczeń:
1) wykorzystuje wiedzę z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni w analizie i interpretacji tekstów oraz tworzeniu własnych wypowiedzi;
2) rozumie zróżnicowanie składniowe zdań wielokrotnie złożonych, rozpoznaje ich funkcje w tekście i wykorzystuje je w budowie wypowiedzi o różnym charakterze;
3) rozpoznaje argumentacyjny charakter różnych konstrukcji składniowych i ich funkcje w tekście; wykorzystuje je w budowie własnych wypowiedzi;
4) rozumie rolę szyku wyrazów w zdaniu oraz określa rolę jego przekształceń w budowaniu znaczenia wypowiedzi.
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:
2) rozróżnia style funkcjonalne polszczyzny oraz rozumie zasady ich stosowania;
3. Komunikacja językowa i kultura języka. Uczeń:
5) posługuje się różnymi odmianami polszczyzny w zależności od sytuacji komunikacyjnej;
9) stosuje zasady etykiety językowej w wypowiedziach ustnych i pisemnych odpowiednie do sytuacji;
4. Ortografia i interpunkcja. Uczeń:
1) stosuje zasady ortografii i interpunkcji, w tym szczególnie: pisowni wielką i małą literą, pisowni łącznej i rozłącznej partykuły nie oraz partykuły -bym, -byś, -by z różnymi częściami mowy; pisowni zakończeń -ji, -ii, -i ; zapisu przedrostków roz-, bez-, wes-, wz-, ws-; pisowni przyimków złożonych; pisowni nosówek ( a, ę ) oraz połączeń om, on, em, en; pisowni skrótów i skrótowców;
2) wykorzystuje składniowo‑znaczeniowy charakter interpunkcji do uwypuklenia sensów redagowanego przez siebie tekstu;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
5) tworzy formy użytkowe: protokół, opinię, zażalenie; stosuje zwroty adresatywne, etykietę językową;
12) wykorzystuje wiedzę o języku w pracy redakcyjnej nad tekstem własnym, dokonuje korekty tekstu własnego, stosuje kryteria poprawności językowej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • definiuje i charakteryzuje gatunek zażalenia;

  • wskazuje synonimy gatunku zażalenia;

  • przedstawia komponenty zażalenia;

  • formułuje zażalenie według wzoru.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • praca z tekstem.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

Nauczyciel przed lekcją prosi uczniów, by wyszukali w swoich domach kopie reklamacji lub ich rozstrzygnięć.

Faza wprowadzająca

Na początku lekcji nauczyciel pyta uczniów, jak często składają reklamację.

  • Jak trudny jest to proces? I co go ewentualnie utrudnia?

  • Od czego zależy nasza motywacja do składania reklamacji?

Uczniowie wstępnie prezentują odnalezione w domu dokumenty reklamacyjne i opowiadają o okolicznościach, które towarzyszyły ich formułowaniu.
Po ogólnoklasowej dyskusji na temat doświadczeń reklamacyjnych, nauczyciel informuje uczniów, że reklamacja jest jednym z tekstów użytkowych, którego formułowaniem będą się dziś zajmować. Następnie prezentuje „Wprowadzenie” lekcji, jej cele i zapisuje temat na tablicy.

Faza realizacyjna

Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”, skupiają swoją uwagę przede wszystkim na konstytutywnych elementach formalnych gatunku zażalenia, przyglądają się dołączonemu w sekcji wzorowi. Następnie zapoznają się z multimedium i na jego podstawie wykonują dołączone polecenia.

Uczniowie przystępują do wykonania ćwiczeń w sekcji „Sprawdź się”:

  • cały zespół klasowy: 1‑3

  • indywidualnie: 4‑6

  • w niewielkich grupach: 7‑8

Po ukończonej pracy, cały zespół klasowy omawia jej wyniki.

Faza podsumowująca

W fazie podsumowującej nauczyciel poleca uczniom, by jeszcze raz zaprezentowali przyniesione dokumenty reklamacyjne a następnie zweryfikowali, czy zawierają wszystkie najważniejsze elementy formalne, które reklamacja powinna posiadać. Następnie uczniowie oceniają, czy taki stan dokumentów reklamacyjnych, mógł przyczynić się do rozpatrzenia pozytywnego / negatywnego zażalenia.

Materiały dodatkowe:

  • Dorota Zdunkiewicz‑Jedynak, Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008.

  • Polszczyzna na co dzień, red. M. Bańko, Warszawa 2006.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Film” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.