Dla nauczyciela
Autor: Maria Gniłka‑Somerlik
Przedmiot: Język polski
Temat: Jak napisać zażalenie?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne. Uczeń:
definiuje i charakteryzuje gatunek zażalenia;
wskazuje synonimy gatunku zażalenia;
przedstawia komponenty zażalenia;
formułuje zażalenie według wzoru.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
praca z tekstem.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Nauczyciel przed lekcją prosi uczniów, by wyszukali w swoich domach kopie reklamacji lub ich rozstrzygnięć.
Faza wprowadzająca
Na początku lekcji nauczyciel pyta uczniów, jak często składają reklamację.
Jak trudny jest to proces? I co go ewentualnie utrudnia?
Od czego zależy nasza motywacja do składania reklamacji?
Uczniowie wstępnie prezentują odnalezione w domu dokumenty reklamacyjne i opowiadają o okolicznościach, które towarzyszyły ich formułowaniu.
Po ogólnoklasowej dyskusji na temat doświadczeń reklamacyjnych, nauczyciel informuje uczniów, że reklamacja jest jednym z tekstów użytkowych, którego formułowaniem będą się dziś zajmować. Następnie prezentuje „Wprowadzenie” lekcji, jej cele i zapisuje temat na tablicy.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”, skupiają swoją uwagę przede wszystkim na konstytutywnych elementach formalnych gatunku zażalenia, przyglądają się dołączonemu w sekcji wzorowi. Następnie zapoznają się z multimedium i na jego podstawie wykonują dołączone polecenia.
Uczniowie przystępują do wykonania ćwiczeń w sekcji „Sprawdź się”:
cały zespół klasowy: 1‑3
indywidualnie: 4‑6
w niewielkich grupach: 7‑8
Po ukończonej pracy, cały zespół klasowy omawia jej wyniki.
Faza podsumowująca
W fazie podsumowującej nauczyciel poleca uczniom, by jeszcze raz zaprezentowali przyniesione dokumenty reklamacyjne a następnie zweryfikowali, czy zawierają wszystkie najważniejsze elementy formalne, które reklamacja powinna posiadać. Następnie uczniowie oceniają, czy taki stan dokumentów reklamacyjnych, mógł przyczynić się do rozpatrzenia pozytywnego / negatywnego zażalenia.
Materiały dodatkowe:
Dorota Zdunkiewicz‑Jedynak, Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008.
Polszczyzna na co dzień, red. M. Bańko, Warszawa 2006.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Film” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.